משרד התקשורת מאתרג את הוט

שר התקשורת מחייב את בזק לאפשר להוט נגישות לתשתיותיה, ובכך פוגע בתחרות

איוב קרא / צלם: אמיל סלמן
איוב קרא / צלם: אמיל סלמן

השלכות ההחלטה של משרד התקשורת לאפשר להוט נגישות לתשתיות בזק ייבחנו רק בעתיד, אבל דבר אחד ברור, והוא שפסיכולוגית משרד התקשורת עובד היום תחת תודעה של תיקון - תיקון של כל הרעות החולות שהתגלו בתקופת המנכ"ל הקודם של משרד התקשורת שלמה פילבר, שפעל בשורה של מקרים לטובת בזק ובעל השליטה בה. ולכן, המטוטלת לכיוון הנגדי לא יכולה להיות תוכנית עבודה.

1. משרד התקשורת מאתרג את הוט שנים. בכך שהוא מאפשר לה נגישות לתשתיות הפסיביות של בזק, הוא במידה רבה ממשיך להגדיר אותה כתשתית נכה. אם רוצים שתי תשתיות נייחות מתחרות, אי-אפשר שכולם יתחרו רק על התשתית של בזק. הוט היא חברת תקשורת עם פריסה ב-92% מהיישובים בארץ וחלה עליה חובת שירות אוניברסלית. אסור למשרד התקשורת להסכים לדרישה של הוט שרוצה להיבדל מבזק כך שהיא תהפוך להיות חברה כמו פרטנר וסלקום.

2. היכן הנחרצות של המשרד כשמדובר בהוט? שימו לב מה קורה כאן: הוט מתעתעת במשרד התקשורת כבר שנים (אתרוג, כבר אמרנו). היא לא מיישמת את חובת השירות האוניברסלי, היא לא מיישמת את מדיניות השוק הסיטונאי שחלה עליה, והיא באופן עקבי דוחה את החובות שחלות עליה בכל הקשור לנגישות המתחרים לרשת שלה. הסיטואציה הזו יוצרת חוסר איזון לא רק בכך שהיא מותירה את בזק כחברת התקשורת שעל גביה כולם רוכבים, היא מחלישה תחרות מצד סלקום ופרטנר שלא יכולות לבחור בין התשתית של בזק לתשתית של הוט במסגרת השוק הסיטונאי. אפרופו שוק סיטונאי, הוא אחת הרעות החולות של שוק התקשורת.

3. בקשות של בזק נדחות שנים במשרד התקשורת, שגם מעכב טיפול בביטול ההפרדה המבנית. פחות מחודש אחרי הדיון שהיה אצל מימון שמילה בהשתתפות בזק והוט, המשרד סוגר עניין לטובת הוט כמובן. מדהים לראות איך המשרד פועל באפקטיביות ובמהירות בהחלטות שתוקעות את בזק, ובאילו איטיות וסחבת כשמדובר בהחלטות שלא טובות להוט.

4. היום התקיים סיור של חברות התקשורת בדלית אל-כרמל ביחד עם שר התקשורת איוב קרא. בזק לא הוזמנה לסיור. רק החברות הסלולריות והוט הוזמנו. למה? כי בזק ממילא פרוסה בדלית אל-כרמל והחברות האחרות לא מספקות שם שירותים כמו שצריך. נראה לכם שקרא יחייב את הוט לפרוס תשתיות ביישוב הדרוזי? לא. שם הוא יאפשר לה (כנראה) להשתמש באמצעים אלחוטיים ובתשתיות של בזק.

5. לא צריך לרחם על בזק. היא הביאה על עצמה חלק גדול מהמכות שהיא מקבלת והיא היחידה בשוק שעוד תמשיך להרוויח מיליארד שקל בשנה ואולי אף יותר כשכל מתחרותיה מדשדשות. אבל הפוליטיזציה של המשרד הורסת כל חלקה טובה בשוק הזה. קרא מפחד להתקרב לבזק בגלל החקירות של ראשיה. הוא לא מגיע לבזק לביקור כדי שלא יתועד בעת הזאת ושלא ידביקו לו ניסיון כלשהו להיטיב עם החברה.

6. הוט רוצה את הנגישות לתשתיות בזק? אוקיי, אבל לשם מה? סביר להניח בגלל שהיא רוצה לשדרג את הרשת ולהגיע עם סיבים אופטיים עד הבתים. הלו, הוט הבטיחה זאת לפני שנה כאשר בתמורה לוויתור על פריסה אוניברסלית היא קיבלה היתר לספק אינטרנט וטלוויזיה על גבי תשתיות בזק במקומות שבהם היא לא פרוסה, והיא לא עמדה במחויבות לפרוס סיבים. אולי עכשיו המשרד יוודא שהציבור ירוויח מכל הוויתורים וההקלות שהיא מקבלת?

7. חייבים לגבש מדיניות ואסטרטגיה לשנים הקרובות. אם לא מבטלים את משרד התקשורת, לפחות שקרא יתעשת ויילך על ועדת מומחים שתמליץ על אסדרה בשוק. לא לחכות למשבר.