הותמ"ל אישרה 105 אלף יח"ד - רק 18% מהן שווקו בפועל

היום פורסם הדוח השנתי של פעילות הותמ"ל ■ נתוני הדוח מעידים כי מדובר במספרים משמעותיים של יחידות דיור, אם כי רובן המכריע עודנו יחידות דיור על הנייר

שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א.  / צילום: שלומי יוסף
שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א. / צילום: שלומי יוסף

הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה במהלך 2017, 18 תוכניות הכוללות 41.8 אלף יחידות דיור. מאז תחילת פעילותה, בסוף שנת 2014, טיפלה הוועדה המיוחדת ב-87 תוכניות שונות הכוללת היצע של כ-303 אלף דירות, מתוכן אישרה הותמ"ל 37 תוכניות עם היצע כולל של כ-105 אלף יחידות דיור. נזכיר כי חוק הותמ"ל קובע כי בכל תוכנית שתאושר בוועדה יכללו גם דירות להשכרה ועל פי כלל זה כוללות תוכניות הותמ"ל כ-50 אלף יחידות דיור להשכרה בסך-הכול, כאשר כ-20.5 אלף יחידות דיור להשכרה אושרו במהלך 2017 - כך עולה מדוח השנתי של פעילות הוועדה שפורסם היום (ב') על ידי משרד האוצר. פרסום הדוח מגיע בעיתוי משמעותי כאשר במשרד האוצר מנסים לקדם את הארכת פעילות הוועדה המיוחדת לשנה נוספת (הותמ"ל פועלת מכח הוראת שעה לארבע שנים עם אפשרות להארכה הכפוף לאישור וועדת הפנים והכנסת) ובמקביל היקף ההתנגדות לוועדה רק הולך ותופסת תאוצה בציבור.

נתוני הדוח מעידים כי מדובר במספרים משמעותיים של יחידות דיור, אם כי רובן המכריע עודנו יחידות דיור על הנייר. כך, הדוח השנתי גם מאפשר מעקב אחר התוכניות שכבר הבשילו לשיווק, כלומר מגרשים שיצאו למכרזים על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). על פי הדוח, מבין כלל התוכניות שאושרו בוועדה, החל הליך שיווקי ב-16 תוכניות באמצעות מכרזים ל-18,998 יחידות דיור בסך-הכול כאשר חלק ניכר מהן שווקו במסלול "מחיר למשתכן".

בכל הנוגע לדירות להשכרה בתוכניות השונות, עד כה שווקו כ-750 יחידות דיור על ידי החברה הממשלתית דירה להשכיר. מהאוצר נמסר היום עוד כי "בתוכניות הותמ"ל שאושרו בישובים אור-יהודה, אשקלון, באר-יעקב, נתניה, שוהם, עפולה וגן יבנה, כבר החלו עבודות עפר ופיתוח תשתיות וחלקן הגדול של יחידות הדיור צפוי להתחיל להיבנות בשנה הקרובה". כך, אם בוחנים את התקדמות התוכניות השונות בותמ"ל ושיווק יחידות הדיור לעומת אישורן בוועדה המיוחדת עולה כי סך יחידות הדיור שכבר יצאו לשיווק עומד על כ-18% מכלל יחידות הדיור שאושרו עד כה. בכל הנוגע לדיור להשכרה, מדובר בכ-3.6% בלבד שיצאו לשיווק מתוך 20.5 אלף יחידות דיור שאושרו בתוכניות הותמ"ל.

על פי הדוח, ב-16 מתחמים שווקו דירות לאחר אישור תוכניות הותמ"ל, הגדול בהם הוא מתחם עיר היין באשקלון שם שווקו 3,826 יחידות דיור המצטרפות לעוד 3,691 יחידות דיור ששווקו במתחמים אגמים מזרח ומ'6. בסך-הכול מדובר על שיווק מגרשים ל-7,517 יחידות דיור באשקלון לבדה מכוח תוכניות שאושרו בותמ"ל. מלבד אשקלון, היישובים בהם יצאה המדינה לשיווק קרקעות על בסיס תוכניות שאושרו בותמ"ל הם: אופקים, אור-יהודה, גן יבנה, שוהם, באר-יעקב, נתניה, עכו, עפולה, טורעאן, מזרעה, בסמת טבעון וקצרין. שיווק דירות להשכרה התקיים בבאר-יעקב, שוהם ואור-יהודה.

ממוצע של שש התנגדויות לתוכנית ב-2017

מאז החלה הותמ"ל לפעול, ההליך המקוצר במסגרתו היא פועלת גרף לא מעט התנגדויות מצד גופים שונים. בהמשך הדרך, שהחלה הוועדה המיוחדת גם לעסוק במתחמים הכוללים קרקע חקלאית, ההתנגדויות כנגד הכרזת המתחמים וכנגד התוכניות רק החמירו. בדוח ישנן שתי התייחסות לנושאים אלו. התייחסות ראשונה נוגעת להתנגדויות. על פי הנתונים התוכניות אליהן הוגשו מירב ההתנגדויות הן תוכנית באבו גוש (17 התנגדויות), בבת חפר (15 התנגדויות) בהרצליה-אפולוניה (15 התנגדויות) ובנתניה (11 התנגדויות).

בדוח נכתב כי "בממוצע הוגשו בשנת2017 כ-6 התנגדויות לתוכנית. 51%מההתנגדויות הוגשו על ידי גורמים פרטיים, מחציתן בנושא איחוד וחלוקה, 30% מהתנגדויות הוגשו על ידי גופים ציבורים או משרדי ממשלה, רק 19% מהתנגדויות הוגשו על ידי רשויות מקומיות או ישובים סמוכים ונגעו כמעט כולן לבקשות לתיקונים או שינוים בתוכנית ולא התנגדות לתוכנית במהותה. כפי שניתן ללמוד מקריאת הפרוטוקולים של ישיבות הועדה, רובן המכריע של הרשויות המקומיות תומכות בקידום התוכניות בותמ"ל ומברכות על הליך התכנון המשותף. ניתוח ההתנגדויות מלמד כי בשנת 2017 לא ניכרת מגמת עלייה בהתנגדויות המוגשות לתוכניות שבטיפול הוועדה".

על פניו נראה שהיקף ההתנגדות לא משמעותי אולם חשוב לציין כי מדובר בהתנגדויות שהוגשו להליך התכנוני ולא להתנגדויות שהוצבו מול קבינט הדיור עוד טרם הוכרזו המתחמים השונים, ועתירות שונות לבתי משפט. אם נכלול גם את ההתנגדויות הללו נגיע להיקף התנגדות רחב יותר.

במקביל, בכל הנוגע לקרקע חקלאית, נכתב בדוח כי היקף הקרקע החקלאית אליה מתייחסות תוכניות הותמ"ל עומד על כ-39.8 אלף דונם המהווים רק כ-1% בלבד מכ-3.79 מיליון דונם שטח המשבצות החקלאיות בישראל כולה. התייחסות זו בדוח מגיעה כדי להדגיש כי היקף ההתנגדות לפעילות הוועדה בקרקע חקלאית אינו מוצדק, אך מנגד נציגי המגזר הכפרי והחקלאי טוענים בתוקף כי מדובר בפגיעה קשה בשטחי החקלאות. זו גם הסיבה שנכון להיום מקודמת הצעת חוק בנושא שמבקשת להגביל את פעילות הוועדה המיוחדת הכל הקשור לקרקע חקלאית.

עוד נושא אליו מתייחס הדוח הוא נתיב חדש בו החלה לעסוק הוועדה לאחרונה - תוכניות פינוי בינוי. מדובר באפשרות שניתנה לוועדה מכח תיקון לחוק הוותמ"ל ולאחרונה הוכרזו מספר מתחמים שיגיעו לטיפול הוועדה, ברחובות, לוד ונתניה. המתחם ברחובות, בשכונת קריית משה, אף הגיע כבר לשלב ההפקדה בוועדה והוא כולל פוטנציאל בינוי של כ-9,500 יחידות דיור בסך-הכול. במסגרת הדוח נכתב כי: "בשנת 2018 עיסוק הוועדה בנושא התחדשות עירונית צפוי לגבור ויחד עם הרצון לקדם תוכניות פינוי - בינוי, חרט צוות הותמ"ל על דגלו קידום תכנון איכותי תוך התייחסות מעמיקה להיבטים חברתיים, וכלכליים בתוכניות".

שר האוצר: פנינו לכנסת להאריך את פעילות הוועדה

"הותמ"ל משמשת כמכפיל כח במאבק להגדלת היצע הדירות ופתרון משבר הדיור", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון, "בזכות הותמ"ל תכננו בשנתיים האחרונות הרבה יותר דירות מבעבר ובכך יצרנו יסודות ותשתיות שיסייעו לפתור את משבר הדיור הנוכחי וימנעו משבר דיור חדש בעתיד. את כל זה הותמ"ל עושה תוך הקפדה יתרה על הליכי תכנון בסטנדרטים הגבוהים ביותר ושמיעת כל הגורמים הרלבנטיים אך בזמן קצר הרבה יותר מבעבר. בעקבות ההצלחה אנחנו מתכוונים להאריך את פעילותה בשנה נוספת ולשם כך פנינו כבר לאישור הכנסת".

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, הוסיף: "פעילות הוועדה בשנה האחרונה מדגישה שוב את חשיבותה לפתרון משבר הדיור. הותמ"ל הוכיחה שניתן לקדם תכנון איכותי, בזמן קצר. השנה אישרנו 41,800 יח"ד בפרק זמן ממוצע של פחות משנה. גם בשנת 2018 הוועדה תמשיך להגדיל את מלאי יחידות הדיור בדגש על קידום ההתחדשות העירונית כמטרה מרכזית שהצבנו לעצמנו לשנה הקרובה. תוכניות הוועדה מקודמות בשיתוף פעולה מלא של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות כדי להביא לתוצר תכנוני מיטבי תוך מתן פתרונות לכלל התשתיות הנדרשות".

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, התייחסה אף היא לדוח הותמ"ל ואמרה: "עבודת הותמ"ל מהווה נדבך חשוב בהגדלת היצע יחידות הדיור. במסגרת עבודת הותמ"ל, לצד הגדלת ההיצע הושם דגש על הקמת שכונות מגורים איכותיות, לרבות הקמת תשתיות נלוות בהן תשתיות חשמל, מים, גז, מערך תחבורתי, נגישות לתחבורה ציבורית, ריאות ירוקות ועוד. כמו כן יקדם הותמ"ל תוכניות איכותיות של התחדשות עירונית בתיאום עם הרשויות המקומיות והתושבים".

מתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו אמרה היום כי: "הועדה אישרה מיום הקמתה מעל ל-100 אלף יח"ד בפריסה ארצית נרחבת ומסכמת 3 שנות פעילות מאומצות בהיקף חסר תקדים, על מנת לעמוד במדיניות הממשלה וביעדיה. בכל תוכנית שמקודמת בוועדה ניתן דגש לתכנון שכונות מגורים איכותיות, פתרונות תשתית שונים, שילוב מסחר ותעסוקה וכל זאת תוך שיתוף מלא עם ראשי הרשויות המקומיות עבורן נערכות התוכניות. כבר היום יש ניצנים לפעילות הועדה וכ-20% מיח"ד נמצאות בשלבי מימוש שונים. השנה תרחיב הועדה את פעילותה לתחום החשוב בשוק הדיור - והוא ההתחדשות העירונית. צוות הועדה נערך לקליטת תוכניות וקידומן לכדי מימוש".

כאמור, לא מעט גורמים מתנגדים כבר שנים לפעילות הותמ"ל. אחד מהם היא החברה להגנת הטבע שמסרה היום כי: "הוותמ"ל הינה ועדה דורסנית ומיותרת, הפוגעת בזכויות הציבור בתכנון. אין בעיית היצע דיור, יש בעיה של תכנון לקוי ובלתי ראוי. ידוע לנו בוודאות, כי ישנן עתודות זמינות, אף מעבר ליעדים הממשלתיים ולכן צריך לפעול למימושן ולא לייצר עוד ועוד תוכניות, הנשארות על הנייר בלבד, כלל לא יוצאות לפועל ובטח שלא עוזרות למצוקת הדיור". 

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת לב השרון, מסר בהמשך לפרסום דו"ח הותמ"ל כי "רגע לפני פתיחת בקבוקי השמפניה, אבקש להזכיר שמדובר בהליך דורסני ועוקף דמוקרטיה, המתגאה בהישגים על הנייר בלבד, כדי לגרוף הון פוליטי ותו לא. אחרי שחגגנו את ט"ו בשבט ואת שבוע החקלאות, שהעצימו את חשיבות המרחב הכפרי והשטחים הפתוחים, נדמה כי הממשלה בדרך להרוס ענף שלם ולפגוע בפרנסת החקלאים ובטבע שלנו, רק כדי להציג נתונים ריקים. חייבים תחילה לפתור את החסמים ולעצור את תכנון הבזק הלקוי. מרכזי הערים נותרים נטושים ומוזנחים, בעוד ערים משניות נבנות בשוליים, בשטחים החקלאיים. גם בשלב ההכרזות על המתחמים המועדפים לבנייה, ישנה התעלמות מוחלטת מהמועצות האזוריות, שחרף התנגדותם, התוכניות ממשיכות כסדרן. הגיע הזמן לעצור את חוק הותמ"ל, למען עתיד ילדינו ועבור הדורות הבאים. אין סיבה להאריך בשנה חוק שנכשל".