מנדלבליט: יהיה לי קשה להגיש כתב אישום נגד כל ראש ממשלה

היועץ המשפטי לממשלה: "חקירות נתניהו נוהלו לפי הספר, המשטרה ביצעה את החקירה באופן מקצועי ומשביע רצון" ■ "דוחה בתוקף טענות כאילו מי מהגורמים המעורבים בתיקי 1000 ו-2000 פעל מתוך שיקולים שאינם מקצועיים"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט - שקיבל להכרעתו ביום שלישי האחרון את המלצות המשטרה בעניין העמדתו לדין של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשד לשוחד בשני תיקי החקירה שבניהולם היה מנדלבליט מעורב, תיק 1000 ותיק 2000 - נשא הערב (ה') דברים באירוע של אגודת הידידים של אוניברסיטת תל-אביב ו"ליברל".

בדבריו הערב ("כשפנו אליי בזמנו להשתתף, חשבתי לעצמי 'מה כבר יכול להיות באמצע פברואר', אבל יצא לכם עיתוי טוב"), אמר מנדלבליט כי "לא אוכל שלא לפתוח בענייני השעה המעסיקים אותי ואת הציבור. כידוע, הועברו אלינו ואל פרקליטות מיסוי וכלכלה המלצות המשטרה. החקירות נוהלו לפי הספר, בדיוק כמצופה מרשויות אכיפת החוק לטפל בתיקים כאלה. ביצירתיות, תחכום וחתירה מתמדת לאמת, בשיתוף-פעולה מלא.

"אני שומע על פרסומים כאילו קיימות מתיחויות בין היועמ"ש, הפרקליטויות והמשטרה - אני מזהה ניסיונות לפלג ומנצל ההזדמנות להבהיר: התביעה הכללית והמשטרה עובדים בשיתוף-פעולה מצוין למען הבטחת שלטון החוק. דרכנו משותפת - הפיכת כל אבן לגילוי האמת". 

בחודשים הבאים צפוי מנדלבליט להכריע בשאלה האם יש להגיש בעניינו של ראש הממשלה כתב אישום, ואם כן - באילו עבירות. עבירות השוחד לגביהן המליצה המשטרה להעמיד לדין את נתניהו הן חמורות יותר מעבירות מרמה והפרת אמונים, שעשויות להיות העבירות שבהן מנדלבליט יקבע כי יש תשתית להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, אם יחליט להעמידו לדין.

מנדלבליט הוסיף ואמר: "ביצענו חיקורי דין ולא ויתרנו על אף עדות שנדמתה לנו חשובה. חתמנו גם על הסכם עד מדינה. החקירה ארכה קצת יותר משנה, בניגוד לחלק ממה שהושמע, וברור כלל כי חקירת משטרת ישראל הגיעה לכלל מהקומות הרלוונטיים לבירור החשדות.

"האתוס המקצועי שלנו הוא משותף - הליכה לאור העובדות המתגלות ולדין החל עליהם ומחויבות לאינטרס הציבורי, ולהם בלבד. אין איש מעל החוק, ואין אדם חסין מפיו. אנו עושים זאת תוך התעלמות מכל רעשי הרקע, מצד כזה או מצד אחר.

"זה לא אומר שלא היו בקרבנו דעות שונות וגישות שונות, במהלך העבודה הארוכה והמשותפת על תיקי החקירה. למעשה, דעות שונות היו - ותמיד יהיו - גם בין גורמים שונים בתוך פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה, וגם בין התביעה הכללית למשטרת ישראל. אלא שזה הסדר הנכון של הדברים.

"כך מתנהלות חקירות, וכך מתקבלות החלטות נכונות בקשר לניהולן של החקירות. כך בתיק זה, כמו גם בתיקי חקירה אחרים. חשוב שיהיה ריבוי של דעות ועמדות, ואני מעודד זאת.

"רק השמעת דעות וחשיבה יצירתית יכולה להביא לקבלת ההחלטות המחודדות והטובות ביותר לגבי ניהול החקירה. כל האמור מתקיים במהלך ניהול החקירה, מתוך הבנת מעמדה של משטרת ישראל כגוף חקירה מקצועי וישר-דרך, ומתוך ראיית האינטרס המחבר של חקר האמת וקידום שלטון החוק.

"כולנו בסופו של דבר חלקים באותה מערכת. כולנו מרכיבים יחד את מערכת אכיפת החוק. מערכת חזקה ומלוכדת, אשר פועלת באופן עצמאי, נטול פניות וללא מורא, והכול לשם אכיפת החוק ומאבק בשחיתות ובפשע.

"אני מציע אפוא להתייחס בספקנות רבה לפרסומים כאלה ואחרים על סכסוכים או עימותים כביכול בין הגופים או בתוך הגופים.

"וביחס לחקירה עצמה בתיקי 1000 ו-2000:החקירה התנהלה במקצועיות, ביסודיות, ביצירתיות ובנחישות, מתוך מטרה אחת ויחידה - להגיע לחקר האמת.

"כאשר זיהינו נושאים הדורשים בירור והעמקה, עשינו כל שביכולתנו כדי להעמיק בהם ולברר אותם. לצד זאת, כאשר עלו בחקירה נושאים צדדיים שאינם מצדיקים בירור בשדה הפלילי, נמנענו מלהשקיע בהם זמן ומשאבים.

"כאשר זיהינו גורם שהעדות שלו חיונית על-מנת להגיע לחקר האמת, לא חסכנו מאמצים על-מנת לגבות את עדותו, גם כאשר הדבר היה מעבר לים.

"ביצענו, כפי שגם פורסם, חיקורי דין ביבשות שונות, תוך שיתוף-פעולה עם גורמי האכיפה במדינות זרות. בנוסף, כאשר סברנו כי האינטרס של גילוי האמת מצדיק זאת, חתמנו על הסכם עד מדינה.

"החקירה עצמה ארכה קצת יותר משנה. דומני כי בעת הזו, כאשר הוצגה בפני הציבור תמונה, מסוימת לפחות, של פירות המאמץ החקירתי שבוצע, ברור לכל כי חקירת משטרת ישראל הגיעה לכל המקומות הרלוונטיים, הדרושים לבירור החשדות, וכי המשטרה אף ביצעה את החקירה בחריצות רבה, בקצב ראוי ומשביע-רצון.

"משטרת ישראל עמלה במרץ רב לבירור החשדות. היא מיפתה את האינטרסים המעורבים בפרשות שנחקרו, ובעקבות כך חקרה את הנוגעים בדבר.

"פעולות החקירה הרבות, שערכה משטרת ישראל, בוצעו במסירות ובמקצועיות, והן היו הכרחיות. ממצאי החקירה המאומצת שבוצעה על-ידי משטרת ישראל הם המסד העובדתי אשר על בסיסו אנו עתידים לקבל את ההחלטה המשפטית המושכלת.

"בתוך כך, החקירה לוותה על-ידי פרקליטות המדינה, בפיקוח של פרקליט המדינה ושלי, ובין היתר נערכו עשרות ישיבות משותפות עם משטרת ישראל במהלך החקירה.

"פרסום הודעת משטרת ישראל ביום שלישי האחרון בנוגע לתיקי החקירה בפרשות 1000 ו-2000 נעשה בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 4.1003, שנושאה 'קווים מנחים לרשויות האכיפה בעניין פרסומים מחקירות'.

"הדבר נעשה באישורי ובאישור פרקליט המדינה מראש, כנדרש וכמקובל. כדרכן של חקירות מורכבות, וכפי שעלה בישיבות האחרונות שקיימנו עם משטרת ישראל, בהחלט קיימת אפשרות כי אגב בחינת חומרי החקירה שהועברו, יידרשו עוד השלמות חקירה כאלה ואחרות בהמשך. זאת, לשם חידוד של נקודה כזו או אחרת שעלתה בחקירה, או לצורך הרחבה של נושא מסוים. זוהי דרכה של חקירה. השלמות חקירה לאחר העברת תיק לפרקליטות הוא הליך שמתבצע כעניין של יום ביומו, גם כאשר החקירה עצמה מלווה על-ידי הפרקליטות.

"הדבר נובע מחובתנו המקצועית לברר את החשדות, ולהוציא אמת לאור. לאורך כל הדרך, הנחו את כלל גורמי האכיפה המעורבים בתיקים שיקולים מקצועיים בלבד.

"כפי שאמרתי לאחרונה - הפגנות, נאומים, ציוצים וקולות רקע נוספים, שליוו את החקירה כל העת, לא השפיעו כהוא זה על עבודתנו. הם גם לא ישפיעו על המשך התהליך, ואסור שישפיעו.

"אני דוחה בכל תוקף טענות שנשמעו כאילו מי מהגורמים המעורבים בתיקי 1000 ו-2000 פעל מתוך שיקולים שאינם מקצועיים, או מתוך מטרה שאיננה חקר האמת ושמירה על שלטון החוק. כל הגורמים המעורבים בטיפול בתיקי החקירה - חוקרי המשטרה, מפקדי וראשי אגף החקירות והמודיעין - ניצב מני יצחקי ומחליפו ניצב גדי סיסו, וגורמי התביעה הכללית שטיפלו בתיקים, פעלו ופועלים כנאמני שלטון החוק במדינת ישראל.

"אני ער לעניין הציבורי הרב שהחקירות הללו מעוררות. זה אך טבעי, לאור זהות החשודים ולאור מהות החשדות. ובתוך כך חשוב לי להדגיש בפניכם כי כל ההחלטות שהתקבלו עד כה, וכל ההחלטות שיתקבלו בעתיד, מבוססות ויתבססו אך ורק על הראיות ועל הדין. זוהי המחויבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל, שאותם אנו משרתים. כך נהגנו, וכך נמשיך לנהוג.

"עתה, עם קבלת חומרי החקירה מהמשטרה, תחל מלאכת הלימוד המשפטי של החומרים על-מנת להכריע אם מתגבש על בסיסן סיכוי סביר להרשעה בעבירה פלילית, שזוהי כידוע אמת-המידה להגשת כתב אישום בשיטת המשפט בישראל. אותה אמת-מידה שחלה במשפט הפלילי על כל תיק חקירה, תיושם כמובן גם בתיקי 1000 ו-2000.

"הראיות שנאספו יישקלו - כל אחת בפני עצמה, וכולן ביחד במארג הראייתי הכולל. הסוגיות המשפטיות שמתעוררות במסגרת התיקים ילובנו לעומקן. התהליך הזה יתקיים קודם כל בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עו"ד ליאת בן-ארי.

"המסקנות שיגובשו בעקבות התהליך האמור, יובאו בפני פרקליט המדינה, שותפי הנאמן לדרך - עו"ד שי ניצן, אשר יגבש את מסקנותיו הוא. לאחר מכן, מכלול חומרי החקירה והעמדות השונות יובאו בפניי להכרעתי.

"דרך עבודה זו היא דרכנו בקודש. איננו מחדשים בכך דבר. כך נהגו בעבר, וכך אנו נוהגים בכל התיקים המובאים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בתהליך מקצועי - שאין בו קיצורי דרך, ואסור שיהיו. חשוב מאד לעבוד לפי הסדר הנכון, כדי שהתהליך יהיה תקין ונכון. זו מצוותו של שלטון החוק. עלינו לנהל תהליך מקצועי, על-ידי טובי גורמי המקצוע.

"כמו החקירה שנוהלה, גם תהליך בחינת הראיות וקבלת ההחלטות יתבצע בצורה מקצועית וישרה, ותוך התעלמות מרעשי הרקע והקריאות הפסולות לקבל החלטה על-פי שיקולים שאינם ממן העניין. בכוונתנו לקיים את התהליך הזה ללא עיכובים מיותרים, מתוך הבנת החשיבות שבהבאת תיקים אלו לכדי החלטה.

"אנחנו מודעים למשמעות הציבורית שכרוכה במצב הקיים - בו ביחס לראש ממשלה מכהן, עמדת המשטרה היא שהתגבשה תשתית ראייתית להגשת כתב אישום בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים. מובן כי אין בכך כדי להמעיט מחובתנו לבחון את הדברים באופן יסודי ומעמיק ומתוך מקצועיות חסרת פשרות.

"אינני יודע בעת הזו מה תהיה ההחלטה שתתקבל בסופו של יום. אני כן יודע שההחלטה הזו תתקבל אך ורק על סמך הראיות והדין. אני מדגיש פעם נוספת: רק הראיות ידברו. רק הדין יקבע. שום שיקול חיצוני או זר לא ישפיע על ההחלטה. זוהי חובתנו לאזרחי המדינה, לאינטרס הציבורי ולשלטון החוק במדינת ישראל. זוהי גם ההתחייבות שלי כלפי אזרחי המדינה".

ביחס לקשריו עם ראש הממשלה והקושי להודיע לו שיש להגיש כנגדו כתב אישום אם יהיה צורך בכך, ענה היועץ המשפטי לממשלה למנחת הערב, העיתונאית נחמה דואק, כי "אני מכיר את ראש הממשלה רק בצד המקצועי ולא בצד האישי. לא הייתי בביתו שאיננו מעונו הרשמי שברח' בלפור, וגם אז רק בהקשרים מקצועיים".

מנדלבליט תיאר כי "אני מקצוען. בוודאי שיהיה לי קשה להגיש כתב אישום נגד כל ראש ממשלה, וגם נגד שר מכהן. אבל אני מחפש את האמת, ולא תהיה לי כל בעיה מקצועית. אני גם לא עובד לבד, על אף שהאחריות לבסוף עליי, וישנם לא מעט אנשים שמעורבים בעניין. זה ייבנה מלמטה, מהפרקליטות המלווה, למעלה.

"אם התיק לא היה מלווה מיומו הראשון על-ידי הפרקליטות, ההליכים היו ארוכים בהרבה. זה לא צריך להיות 'מהר וטוב', כמו שאמרו לי, אלא 'טוב ומהר'".

שאלה נוספת מצד דואק הייתה האם המדינה מושחתת, והאם התנהלות ראש הממשלה ביחס לקבלת המתנות ראויה בעיניו.

"אני מוטרד מתופעות שחיתות שמזהים בשלטון המקומי לצערי, אבל מדינת ישראל אינה מושחתת", ענה מנדלבליט. "אנחנו ממש לא שם. מדינה מושחתת זה כשיש שחיתות, ורשויות אכיפת החוק לא מטפלות בה. כאן - יש העמדות לדין, ויש הרשעות. אני אמנם לא שמח, אבל עובדה שנשיא נכנס לכלא, שרים וראשי ערים נכנוס לכלא, ויש אפס סובלנות לתופעות הללו מצד גורמי אכיפת החוק.

"לגבי השאלה השנייה - אני לא נמצא כאן בתור אזרח אלא בכובעי כיועץ משפטי לממשלה ובכובעו כראש מערכת התביעה. מה יהיה בסוף? אני לא יודע.

"אני תומך בזכות ההפגנה בכל מקום, גם מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ויש משמעות לכך שמדובר בעובד ציבור בכיר. אבל יש כללים לגבי איך לעשות את זה. אם זה רצון להשיג מטרה פוליטית באמצעות כלים משפטיים - זה ידוע שזה המצב, אבל להפעיל לחץ על שופט או חוקר בשביל ההחלטה שלו - זה בעייתי. ועם כל זה, אני בהחלט תומך בזכותם של אנשים להפגין - גם נגדי".