השוחד בשיכון ובינוי: בקשה לגילוי מסמכים לפני תביעה נגזרת

בתביעה נטען כי ההתנהלות הבלתי חוקית שנחשפה לאחרונה "מקימה לחברה שורה של עילות תביעה שונות כנגד כל המעורבים בפרשה וכנגד אלה שהתרשלו בפיקוח על הנעשה בקבוצת שיכון ובינוי, ואשר אפשרו את ביצוע המעשים החמורים"

עופר קוטלר, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
עופר קוטלר, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

בקשה לגילוי ועיון במסמכים בטרם הגשת בקשה לאישור תביעה נגזרת כנגד נושאי משרה וגורמים אחרים בחברת שיכון ובינוי  הוגשה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וזאת ביחס לפרשת החשד למתן השוחד בהיקף נרחב ושיטתי על-ידי החברה.

עניינה של התביעה הוא בפרשת השוחד החמורה שהתגלתה בשיכון ובינוי, אחת החברות הגדולות ביותר בשוק הבנייה והתשתית בישראל, המקיימת פעילות ענפה ורחבת היקף בחו"ל, בין היתר ביבשת אפריקה.

במסגרת התביעה נטען כי בימים האחרונים עלה חשד כי שיכון ובינוי קיימה פעילות ענפה של מתן שוחד באופן שיטתי ומאורגן במדינות שונות מחוץ לישראל. "כך, באופן שלא ניתן לכנותו אלא מהמם, נחשפו מדי יום ביומו ראיות רבות בנוגע לאותם תשלומי שוחד, כאשר חלק גדול ומשמעותי מנושאי המשרה בחברה, בהווה ובעבר, הושם במעצר בשל חלקם באותן פרשות עגומות.

"הדברים הם כה ברורים וגלויים, כך שאחד מראשי הקבוצה לשעבר, מר יהודה אלימלך, אף הודה לפני מספר ימים כי אכן היה נהוג בחברה תשלום של שוחד לצורך קבלת פרויקטים בחו"ל, אך טען 'להגנתו' כי הוא ביקש 'לשנות' עניין זה ולהנחיל 'נורמות חדשות'. אם כן, מסתבר כי עניין תשלומי שוחד בקבוצת שיכון ובינוי היה בבחינת 'סוד גלוי' בקרב נושאי המשרה בה". 

עוד הוסבר בתביעה כי כבר עתה, וכתוצאה מהמעשים החמורים שנחשפו, הסכימה הקבוצה להפקיד סכום-עתק של 250 מיליון שקל בקרן החילוט של המדינה, נפתחה כנגדה חקירה של הבנק העולמי ביחס לתשלומי שוחד שבוצעו בפרויקטים שמומנו על-ידו, נפתחה כנגד אחת מהחברות בקבוצה חקירה בשווייץ ביחס לתשלומי שוחד, ואף הורד דירוג האג"ח של הקבוצה.

בתביעה נטען כי התנהלות בלתי חוקית זו מקימה לחברה שורה של עילות תביעה שונות כנגד כל המעורבים בפרשה וכנגד אלה שהתרשלו בפיקוח על הנעשה בקבוצת שיכון ובינוי, ואשר אפשרו את ביצוע המעשים החמורים.

הבקשה הוגשה על-ידי עורכי הדין שאול ציוני ורעות זייטלבך ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ.