כך הפך ניר חפץ, "האיש הכי קרוב לשרה נתניהו", לחרב פיפיות

ניר חפץ, היועץ שסינגר על בני הזוג נתניהו, תקף עיתונאים ויצא נגד עד המדינה מני נפתלי, הפך לבסוף לעד מדינה נגד הבוס

ניר חפץ / צילום: יהודה שגב
ניר חפץ / צילום: יהודה שגב

קשה להכביר במילים בנוגע לדרמה סביב חתימתו של ניר חפץ על הסכם עד מדינה. היועץ הבכיר שהיה סביב משפחת נתניהו בכל אחת ואחת מפרשיותיהם האישיות בשנים האחרונות, יושב כעת בחדרי החקירות ושופך את כל מה שיש לו. חפץ נגע בכל, והכול נגע בו.

היחסים עם משפחת נתניהו החלו לפני שנים ארוכות. עוד בסיבוב הראשון של בנימין נתניהו כראש ממשלה - שנת 1996 - נהג חפץ, אז עורך מקומונים, לשכתב ידיעות ואף לצמצמן כדי לרצות את מי שהיו אז דוברי משרד ראש הממשלה. דובריו הרשמיים של נתניהו נותרו אז לעתים פעורי-פה מן האיש שמוכן ביוזמתו להשתמש בעמודי עיתונים שאותם ערך כדי לרצות את מי שכלל לא היה אז הבוס שלו.

בשנת 2009, כאשר נתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה, חפץ היה שם מההתחלה. תקרית רוסיה, סביב הדלפת נסיעה חשאית של נתניהו, פגעה ביחסים שלו עם ראש המל"ל עוזי ארד, וחפץ נבעט מלשכת ראש הממשלה. אך כעוף החול, זה לקח כמה שנים ספורות, וחפץ חזר.

בשנים שבין הסיבוב הראשון שלו לשני, שימש חפץ כיועץ בכיר לנוחי דנקנר באי.די.בי וכעורך "מעריב", אך שמר על קשר עם סביבת ראש הממשלה כל העת. הוא הוגדר כיועץ פרטי ונהג להציג את עצמו בכלי התקשורת כ"חבר אישי של המשפחה".

בקמפיין הבחירות בשנת 2015, נשכר חפץ כאסטרטג והיה מעורב באופן עמוק בכל מהלכי הבחירות. במיוחד זכורה מסיבת העיתונאים סביב פרשיית V15, שאליה גויס גם קרוב המשפחה ועורך הדין דוד שמרון, כדי להציג את הטיעונים של הליכוד נגד הארגון אשר שויך על-ידם למפלגת העבודה. הטענות הללו נדחו על-ידי יו"ר ועדת הבחירות, אך המהלך שהובל על-ידי חפץ ושמרון חלחל לציבור.

בתקופת מערכת הבחירות, יועצים נוספים שנשכרו לעבוד עם ראש הממשלה, ביניהם יואב צור מ"מעריב", הובאו על-ידי חפץ באופן אישי, אך תוך זמן קצר נבעטו החוצה. חפץ הכניס והמליך, וחפץ העיף. מי ששרד עד ליום הבחירות האחרון, המשיך לסבול מאופיו החתרני והבלתי אמין של חפץ. 

ניר חפץ ובנימין נתניהו / צילום: חיים צח
 ניר חפץ ובנימין נתניהו / צילום: חיים צח

בן-בריתה של שרה

בשנים האחרונות חפץ קרוב מאוד לשרה נתניהו. הוא מייעץ לה על אירועי אופנה או חברה שונים שאליהם היא מגיעה. אנשים שפגשו את חפץ, גם במהלך השנה האחרונה, נכחו כאשר שרה נתניהו מתקשרת אליו. חפץ נהג, יותר מאשר פעם אחת, להעביר את הנייד למצב של רמקול ולהשמיע את קולה של אשת ראש הממשלה בשיאה של שיחה, כדי שבני שיחו יתרשמו על טיב קשריו. הוא התגאה בקשר עמה וחש צורך להשוויץ בכך מול בני שיחו. הוא צולם מספר רב של פעמים כאשר הוא מלווה אותה לאירועים, יושב לצידה ותומך בשעות קשות, וכמובן - הרבה להופיע בכלי התקשורת המרכזיים בשידורים ובראיונות כשהוא מגונן בלהט על התנהלותה, על הטענות על התעמרות בעובדי בית ראש הממשלה.

לאחרונה פרסם כתב "מעריב", יניר קוזין, את תשובת חפץ בנוגע למני נפתלי, אב הבית לשעבר. "מני נפתלי הוא עד מדינה עבריין ושקרן סדרתי... טופל האשמות-שווא על רעיית ראש הממשלה כדי למלט את עצמו מאחריות לעבירות שביצע", כתב חפץ.

חפץ היה מעורב גם כאשר בנו של נתניהו, יאיר, נחשף כמי שנוהג לקחת רכב שרד של משרד ראש הממשלה ומאבטחים לבילויים במועדוני זנות ביום שישי בלילה. חפץ התראיין בכלי התקשורת אחרי פרסום הפרשה הזו על-ידי חדשות ערוץ 2 ואמר בראיון לגלי צה"ל כי התקשורת "כותשת בחור צעיר בתחילת דרכו, בן 26, תחת השפעת אלכוהול, אשר אמר כמה דברים לא לעניין".

בשנים האחרונות, שרה נתניהו הסתמכה על ניר חפץ באופן מלא. לא רק שהוא הביא את אנשי הצוות לעבודה עם הליכוד במערכת הבחירות של 2015, אלא שחפץ גם ניסה לתאם לשרה נתניהו תיעוד סרטי דוקו בנוגע לעבודתה כפסיכולוגית בעיריית ירושלים, ולטפל בהכנת סרט תיעודי על אביה המנוח, שמואל בן-ארצי. את הסרט האחרון אף החלו לצלם בפולין, אך הוא טרם שודר, ככל הידוע.

בחודש אוקטובר 2017 הודיע חפץ כי הוא עוזב את עבודת הייצוג של אשת ראש הממשלה ומשפחתה, ובמקומו מונה לתפקיד עופר גולן, גם הוא איש של חפץ ומי שעבד עמו על קמפיין הליכוד בשנת 2015. גולן ממלא את התפקיד בחודשים האחרונים, אך ללא הדרמות שליוו את עבודתו של חפץ. חפץ נהג להשתלח בעיתונאים באופן אישי, לקלל אותם, לכנות אותם בכינויי גנאי מאחורי גבם ואף בפניהם.

אף על-פי שעזב לכאורה את התפקיד, ביום רביעי לפני שבועיים וחצי, בערב שבו פרסמה המשטרה את סיכום הראיות בתיקים 1000 ו-2000, שהה חפץ עם בני הזוג נתניהו בבית בבלפור. עבודת הייעוץ הלא רשמית נמשכה בכל עת.

מי אתה ניר חפץ?

דרכו של ניר חפץ אל תפקיד יועץ ראש הממשלה עברה דרך שורה של תפקידים בתקשורת. בתחילה הוא עבד ברשת המקומונים "ידיעות תקשורת" מקבוצת "ידיעות אחרונות" וככתב שטח במהדורת החדשות המקומית של הטלוויזיה בכבלים באזור השרון. חפץ היה עורך המקומונים "מה בפתח", "על השרון" ו"תל-אביב".

ב-2006 התמנה חפץ לעורך המוסף "7 ימים" מוסף הדגל של "ידיעות אחרונות". משם עבר לעבוד עם נתניהו, ולאחר מכן המשיך אל איש העסקים החזק במדינה באותם ימים, נוחי דנקנר. תחת דנקנר הוא השלים את הסיבוב וחזר אל עולם העיתונות כעורך הראשי של "מעריב".

בהמשך הפך חפץ ליועץ תקשורת פרטי, שהנכס החשוב ביותר שלו הוא עובדת היותו יועצם של בני הזוג נתניהו וקרבתו אליהם - או אם תרצו: קרבתו לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.

בדצמבר 2010, פחות משנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד, עזב חפץ את לשכת נתניהו בדרכו ליעד הבא, אבל המילה האחרונה בקשר שלו עם בני הזוג נתניהו, ובעיקר עם הרעיה שרה, עדיין לא נאמרה.

ב-2011 החל חפץ לעבוד עם נוחי דנקנר - אז אחד מאנשי העסקים החזקים במדינה - ותוך זמן קצר הפך לאיש מפתח בעיתון אחר, "מעריב". חפץ גם יעץ לדנקנר תקשורתית במהלך המשפט הפלילי שבסופו הורשע דנקנר בהרצת מניות חברת אי.די.בי ונשלח לשנתיים מאסר על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב (דנקנר מערער לבית המשפט העליון על ההרשעה והעונש).

עם הנפילה של דנקנר ו"מעריב" החלו לצאת סיפורים על המשטר שהנהיג חפץ בעיתון, שכלל לא רק את אותם יחסי אנוש בעייתיים ומוכרים, אלא גם צנזורה בוטה ושיעבוד חסר בושה של העיתון לצרכיו של דנקנר. "'מעריב' קרס קריסה מוסרית... סדום נהפכה על חצי ממה שקרה בעיתון", אמר אז אחד מבכירי העיתונאים בו, קלמן ליבסקינד, בראיון לקרן נויבך, עם תום עידן חפץ ודנקנר.

ב-2014 חזר חפץ אל בני משפחת נתניהו, והוא התקרב מאוד אל שרה נתניהו.