דלק ונובל במו"מ לרכישת זכויות בצינור הגז של EMG למצרים

שותפויות הגז ונובל, יחד עם גורמים מצריים, מעוניינים בשימוש בצינור EMG לצורך הזרמת גז במסגרת עסקת הייצוא שנחתמה מול דולפינוס

צינור גז במצרים. הממשלה יוצאת מגדרה כדי להביא למדינה יזמים זרים / צילום: רויטרס
צינור גז במצרים. הממשלה יוצאת מגדרה כדי להביא למדינה יזמים זרים / צילום: רויטרס

שותפויות תמר ולוויתן יחד עם נובל אנרג'י וגורמים מצריים החלו בתהליך מו"מ עם חברת EMG ובעלי מניותיה לצורך בחינת רכישת זכויות בחברה על מנת להשתמש בצינור הגז. זאת לצורך הזרמת גז טבעי מישראל למרצים במסגרת עסקת ייצוא בהיקף של 15 מיליארד דולר שנחתמה מול דולפינוס המצרית לפני כשבועיים.

בעת הדיווח על חתימת ההסכם לייצוא הגז ציינה החברה בהודעתה כי היא מתכוונת להכנס למו"מ לרכישת הזכויות בצינור הישן של EMG. עוד צוין כי בשותפות רואים שלוש דרכים אפשריות להובלת הגז מישראל למצרים: דרך התשתית הישנה של חברת EMG, דרך הצינור הירדני או באמצעות בניית צינור בכרם שלום על ידי נתג"ז הישראלית.

לא ברור מה שוויה של חברת EMG כיום לאחר שהמוסדיים הישראלים מחקו את כל השקעתם בעת הפסקות בהזרמת הגז ממצרים לישראל ב-2012. ואולם ייתכן כי כיום שוויה גבוה משמעותית, זאת לאחר שהושג פסק בוררות במצרים המזכה את החברה ביותר ממיליארד דולר כפיצוי.

בנוסף, הבוקר דיווחה השותפות "תמר" על כך שמתקיימים כל "התנאים המתלים בהסכם מול ירדן" וכי נמשכת הבנייה של הצינור שיהיה בעל קיבולת של 10 BCM. באמצעותו ניתן יהיה להתחבר לגריד הפאן-ערבי ולהזרים גז מתמר ולוויתן - גם למצרים. כלומר, מדובר בשתיים מתוך שלושת אופציות של דרכי ייצוא הגז למצרים שמתחילות להתקדם כבר בימים אלה.

נזכיר כי EMG, חברה בבעלות יוסי מימן, שותף מצרי מסתורי ומשקיעים מארה"ב ומתאילנד, שהחזיקה ביד זכות בלעדית למכור גז מצרי לישראל, חתמה בשנת 2005 על הסכם אספקת גז לחברת החשמל הישראלית. אספקת הגז החלה ב-2009 אחרי עיכובים ממושכים ולא לפני שהחברה המצרית העלתה את מחיר הגז ב-40% באופן חד-צדדי.

הגז המצרי סופק בצורה לא סדירה והזרמתו לישראל הופסקה לחלוטין בעקבות שורת פיצוצים במתקני ההזרמה בסיני בשנים 2011-2012. כתוצאה מכך, חברת החשמל נאלצה לרכוש סולר ומזוט יקרים פי כמה, דבר שגרם לנזק שהוערך ב-15 מיליארד שקל. המשקיעים המוסדיים הישראלים ב-EMG מחקו מלוא השקעתם בחברה בסך כ-100 מיליון דולר, וחברת החשמל ניצלה מקריסה בזכות סיוע ממשלתי מאסיבי והעלאת תעריפי החשמל ב-30%. חח"י הצטרפה להליכי בוררות של EMG נגד ספקי הגז המצריים בשוויץ וזכתה בפסק דין המעניק לה 1.8 מיליארד דולר.