כחלון במלכוד: עד שהמחירים יירדו ייתכן שיעזוב את התפקיד

סקירה של נתוני הכלכלן הראשי בבנק לאומי צופים ירידה במחירים בשנתיים הקרובות ■ עוד עולה כי דווקא בפריפריה מחיר למשתכן טומן מלכודת פיננסית לזוגות הצעירים

משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון
משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון

שר האוצר ישמח בוודאי לצטט בסרטון הבא שלו בפייסבוק את התחזית של הכלכלן הראשי בבנק לאומי, לפיה מחירי הדירות צפויים לרדת, לאחר שעשרות אלפי דירות מחיר למשתכן יגיעו סוף סוף לשוק. אבל בינתיים, אותה תחזית מלמדת אותנו למה שר האוצר כל כך לחוץ ממה שקורה היום בשוק הדיור. לכחלון הפוליטיקאי אין זמן לחכות עד ש"בעוד שנה, בעוד שנתיים, ייווצר מצב של גידול ניכר בהיצע והמחירים יירדו". כל עוד השוק לא מפנים את אותו גידול צפוי בהיצע הדירות, כחלון, עוד יותר מראש הממשלה נתניהו, זקוק כמו חמצן ל"התחייבות מפלגות הקואליציה לקיומן של בחירות רק בסוף 2019".

בינתיים, אותה תחזית מניחה שמחירי השכירות דווקא צפויים בטווח הקצר לעלות - בזמן ששוכרים רבים מחכים להגרלות ולדירות (ובינתיים נאלצים לשכור דירות יקרות), והמשקיעים כבר לא ממשיכים להגדיל את מלאי הדירות לשוק השכירות. והשוכרים הללו - הצעירים שעוד לא גרים בדירות בבעלותם - הם הם קהל היעד של כחלון בבחירות הבאות.

מעבר לזה, הצרה הכי גדולה של שר האוצר היא התחזית של בפמן מלאומי כי ירידות המחירים הצפויות, אם וכאשר יגיעו, יציגו "שונות גיאוגרפית מאוד מאוד גדולה". הפערים החברתיים והכלכליים הם הנושא שהכי מטריד בשנים האחרונות את הציבור הרחב ואת הכלכלנים (כי בממוצע אנחנו כמובן מושלמים).

אם לא די בכך שאי השוויון הגלום במכרזי מחיר למשתכן משקף היום הטבה של 600 אלף שקל לדירה מסובסדת באזור המרכז לעומת 200 אלף שקל לדירה בצפון והדרום (לפני נתוני האוצר עצמו), התחזית היא שהפער גם ילך ויגדל.

בעוד מתי מעט שזכו בהגרלות בהרצליה או בראשון לציון צפויים לראות את הקופון שלהם הולך ותופח, עשרות אלפי מאושרים שזכו בהגרלות לדירות "בעפולה, קריית גת, אופקים, נתיבות ובאר שבע", אזורים המשופעים בקרקעות מדינה ובמכרזי קרקע, יראו אם כן את הפער המובטח בין מחירי השוק לבין המחיר שהם משלמים הולך ומצטמצם (ודאי בשקלול מחירי השכירות בתקופת ההמתנה והצמדת המחיר למדד תשומות הבנייה, המייקר להם מדי חודש את המחיר התיאורטי).

במקום למחוא כפיים לכחלון שסידר להם דירה בהנחה, הם עלולים בעיקר למחות על הפער בינם לבין העשירים בהרצליה.