מועצת הכבלים תבחן מחדש את חבילת הבסיס של הוט ו-yes

הודיעה על שימוע בנושא, לאחר שלאחרונה כשל ניסיון של האוצר לבטל את חבילות הבסיס היקרות והמסורבלות באמצעות חוק ההסדרים ■ התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית גוברת על רקע כניסתן של סלקום ופרטנר לתחום והעמקת החדירה של נטפליקס בישראל

יפעת בן חי שגב / צילום: איל יצהר
יפעת בן חי שגב / צילום: איל יצהר

אחרי שהניסיון לבטל את חבילות הבסיס באמצעות חוק ההסדרים לא צלח, במועצת הכבלים והלוויין מתכוונים לבחון מחדש את הסוגיה. המועצה הודיעה היום (ד') על הוצאת "שימוע" שבו מתבקשים כל הגופים והציבור להעביר את עמדותיהם בנושא בתוך כחודש.

חבילות הבסיס מהוות את "כרטיס הכניסה" לצרכן שמעוניין להתחבר לשירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית דרך yes והוט, והן למעשה המחיר המינימלי שנדרש ממנו לשלם כדי להצטרף לשירות (מאז 2014 קיימת גם "חבילת יסוד" זולה יותר, איך היא נתפסת כלא משתלמת, ורק חלק קטן מאוד מהלקוחות בוחר בה).

במהלך השנים חויבו שתי החברות על-ידי הרגולטור להרחיב את חבילת הבסיס ולכלול בה גם שידורי ספורט וגם שידורים לילדים בגילאים שונים, מה שגם יקר את עלותה לצרכן וגם הגביל מאוד את שתי החברות, שהיו מעוניינות בביטול מוחלט שלה, כפי שהציע משרד האוצר בחוק ההסדרים.

במועצה התנגדו למהלך הזה, שכאמור לא אושר על-ידי הכנסת, מתוך חשש שבמקרה ששתי החברות יוכלו להרכיב את החבילה באופן חופשי לחלוטין, ייווצר מצב שבו הסכומים שהן מחויבות להשקיע בהפקות מקור (8% מההכנסות השנתיות), ינותבו לערוצים יקרים שאינם נכללים בחבילת הבסיס, וכך ה"מס" הזה ששתי החברות נדרשות לשלם לציבור, למעשה לא יחזור אליו באופן מלא.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות נכנסו לשוק שתי מתחרות, סלקום TV ופרטנר TV, שאינן מפוקחות רגולטוריות ומציעות מרצונן חבילות זולות בהרבה מאלה שמציעות שתי החברות הוותיקות. בעקבות כך מציעות כיום גם הוט (נקסט פלוס) ו-yes (סטינג) שירותי טלוויזיה מוזלים על בסיס רשת האינטרנט, שמחירים נמוך משמעותית מחבילת הבסיס היקרה. לא רק זאת, אלא שכיום yes אף הפחיתה את מחיר החבילת הבסיס שלה בשירות הרגיל.

שינוי משמעותי נוסף שלא רק תורם לתחרות בענף אלא מהווה איום מעל ראשן של החברות המקומיות הוא כניסה של חברות סטרימינג בינלאומיות ובראשן נטפליקס.

על רקע זאת, גם במועצה מעוניינים לתת יותר חופש לשתי החברות הוותיקות ולהסיר מהן לפחות חלק מהמגבלות שמחיבות אותן כיום להציע חבילה יקרה שכוללת בתוכה כ-60 ערוצים, שמביאה לכך שחלק מהצופים נאלצים לסבסד בעל כורחם ערוצים שאין להם כל עניין בהם. כך, למשל, כיום חייבות החברות לכלול בחבילת הבסיס שידורי ספורט מסוימים, בזמן שמחירי זכויות השידור של אירועי הספורט הפופולריים האמירו משמעותית בשנים האחרונות.

המהלך שבו יוצאת כעת המועצה עולה בקנה אחד גם עם המלצות ועדת פילבר מ-2016 שמעולם לא יושמו, שם הוצע ליצור "חבילת ליבה" מצומצמת שתכלול בתוכה גם גישה באמצעות VOD ל-75% מהפקות המקור.

מהמועצה נמסר עוד כי הליך הבחינה מחדש ילווה על-ידי חברת ייעוץ כלכלית שנבחרה לאחרונה במכרז, ויכלול גם מודלים השוואתיים של רגולציה במדינות המערב.