תקופת הצינון של סמנכ"לית הרגולציה ב-yes קוצרה ל-3 חודשים

אסי קליין-בן נעים, שתחליף את מיכל רפאלי-כדורי, כיהנה עד סוף 2017 כסגנית יועמ"ש האוצר ועסקה גם בנושאים הקשורים לבזק ■ לפי החוק, תקופת הצינון שנדרשת ממנה היא 6 חודשים, המדינה הסכימה לקצרה ל-4 חודשים, וביהמ"ש אישר לקצר את התקופה ל-3 חודשים

חברת הלוויין yes הודיעה היום (א') על מינוי של אסי קליין-בן נעים לתפקיד סמנכ"לית הרגולציה של החברה. היא תחליף בתפקיד את מיכל רפאלי-כדורי, אחת העובדות הוותיקות ביותר בחברת הלוויין, שהודיעה לאחרונה על פרישתה אחרי 18 שנה בתפקיד.

קליין-בן נעים עבדה במשרד האוצר מאז 2004, ובתפקידה האחרון בו היא כיהנה כסגנית ליועץ המשפטי של המשרד. כפי שמצוין גם בהודעה מטעם yes, במסגרת תפקידה באוצר לאורך השנים היא הובילה תיקוני חקיקה רבים בתחום התקשורת, ביניהם תיקונים לחוק התקשורת (ניידות מספרים ושוק סיטונאי), חוק הרשות השנייה (הסדר ערוץ 10 ומעבר הזכייניות מזיכיונות לרישיונות), הקמת תאגיד השידור הציבורי והקמת מערך עידן פלוס.

ב-2011 מונתה קליין-בן נעים לחברה במועצת הכבלים והלוויין, המפקחת כידוע גם על yes, ומילאה שם שתי קדנציות שהסתיימו בנובמבר 2015. אלא שבהמשך, בתחילת 2017, חזרה קליין-בן נעים למשרד האוצר, שם לפי עמדת המדינה קיבלה "החלטות משמעותיות כלפי חברות הקשורות לחברת yes (חברה-אם - בזק - וחברות אחיות)".

לאור זאת, על פי החוק, תקופת הצינון של עובדת בדרגתה של קליין-בן נעים הייתה אמורה לעמוד על שישה חודשים. היא הודיעה לממונים עליה על קבלת העבודה מ-yes רק במהלך דצמבר 2017, ויציאה לחל"ת בסוף אותו חודש, כך שעל פניו היא לא הייתה יכולה להתחיל בתפקיד ב-yes לפני חודש יוני השנה. אלא שעם אישור מינויה לתפקיד בדירקטוריון yes נקבע כי האישור מותנה בכך שתקופת הצינון של קליין-בן נעים לא תעלה על 3 חודשים, כך שהיא תוכל להתחיל בתפקידה כבר במהלך מארס.

קליין-בן נעים ביקשה שתקופת הצינון שלה תעמוד על 3 חודשים בלבד, אך נציבות שירות המדינה התנגדה לבקשה, בין היתר בטענה כי היא "קיבלה במשותף מספר רב יחסית של החלטות כלפי בזק וחברות בקבוצה בחצי השנה הסמוכה לקבלת הצעת העבודה", ואחת ההחלטות אף התקבלה ב-6 בדצמבר "יום אחד לאחר הודעת החברה (yes) למבקשת על הכוונה להעלות את מינויה לאישור הדירקטוריון".

עוד נכתב מטעם המדינה, כי "נוכח תקופות הצינון שנפסקו במקרים בנסיבות דומות... לא ניתן להיעתר לתקופת הצינון המבוקשת, בשל החשש לטוהר המידות ובתדמית השירות הציבורי". יחד עם זאת, המדינה כן הסכימה לקצר את תקופת הצינון מחצי שנה ל-4 חודשים.

"הפער בין הצדדים קטן מאוד"

כמקובל במקרים כאלה הדיון הגיע להכרעת בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כ"ועדה למתן היתרים לפי חוק השירות הציבורי". ההרכב, בראשות השופט רפאל יעקובי, קבע כי לאור הנסיבות ניתן להיעתר לבקשתה של קליין-בן נעים, ואין צורך בתקופת צינון ארוכה משלושה חודשים. זאת, בין היתר על רקע העובדה שלאור הסכמת המדינה לקיצור התקופה ל-4 חודשים הפער בין עמדות הצדדים "קטן מאוד".

עוד קבע ההרכב, כי "היקף טיפולה של קליין-בן נעים בעניינים הקשורים לחברה היה מזערי והיווה חלק קטן מאוד ממכלול עבודתה", וכי במסגרת תפקידה החדש היא צפויה לעבוד בעיקר מול שר התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין וגם במקרים שבהם היא כאן תפעל מול האוצר, הדבר ייעשה בעיקר מול אגף התקציבים במשרד. "אנו סבורים כי תקופת הצינון שנקבעה לא מעלה חשש לפוטנציאל של פגיעה או למראית עין של פגיעה בטוהר המידות ובתדמית השירות הציבורי", קבעו שלושת חברי ההרכב.

מנכ"ל yes, רון אילון, מסר היום עם ההודעה על המינוי: "אני משוכנע שכישוריה המצוינים של אסי, יחד עם ניסיונה רב השנים בתחום הרגולציה והייעוץ המשפטי והיכרותה העמוקה עם המערכת הממשלתית, יבטיחו לה כניסה מוצלחת לתפקיד החדש. אין לי ספק כי אסי תתרום רבות לאגף הרגולציה ולחברה ומקצוענותה תסייע לנו רבות עם האתגרים העומדים לפנינו בעולם הרגולטורי. אני שמח לנצל הזדמנות זאת ולהודות למיכל על הדרך הארוכה שעשתה איתנו. מיכל הייתה יד ימיני בתחום הרגולציה ושותפה ישירה למובילות החברה ותמיד תהיה חלק ממשפחת yes".