הסכם גג בחיפה: 15 אלף יחידות דיור ו-3 מיליארד שקל

הדירות החדשות יוקמו ב-12 מתחמים שונים ■ ראש העיר חיפה: "זוהי פעולה אמתית לחיזוק הפריפריה הצפונית" • למדריך ומחשבון משכנתא

חיפה והקריות / צילום: ערן גילווארג
חיפה והקריות / צילום: ערן גילווארג

נחתם הסכם גג בחיפה. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון חתמו על הסכם גג עם עיריית חיפה. מדובר בהסכם גג בהיקף של כ-3 מיליארד שקל המתייחס להקמת כ-15 אלף יחידות דיור חדשות בעיר לצד פיתוח, הקמת תשתיות ושטחי ציבור. ממשרד האוצר נמסר היום כי חלק מההסכם מייעד מאות מיליוני שקלים מתקבולי הקרקע שתשווק לטובת מינהור הרכבת.

על פי עקרונות הסכם הגג, כ-15 אלף דירות חדשות יוקמו ב-12 מתחמים שונים ברחבי העיר. בין מתחמי המגורים הכלולים בהסכם: המשך פיתוח שכונת נאות פרס במבואות הדרום מערביים של העיר, בה ייבנו כ-5,000 יחידות דיור על פי תכנית העומדת בפני אישור בוועדה המחוזית.

כמו כן מתייחס ההסכם למתחמים המיועדים לשיווק במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, בהם: קריית אליעזר (505 יחידות דיור), מתחם האנטנות ברמת אלמוגי (147 יחידות דיור) ושכונה נוספת במורדות פרויד (378 יחידות דיור). בשלב השני של יישום הסכם הגג צפויה המדינה לשיווק מתחמים נוספים לבנייה למגורים, חלקם יתאפשרו רק עם פינוי בסיסי צה"ל הרלוונטיים, בהם: חזית הים העירונית (500 יחידות דיור) שתשווק לאחר פינוי הקרקע, מתחם סטלה מאריס (663 יחידות דיור), בה"ד חיל הים בבת גלים (1300 יחידות דיור) , מש"א 7200 (1600 יחידות דיור), חוות המכלים בקריית חיים (3,300 יחידות דיור) ואזור תחנת הרכבת בבת גלים (3500 יחידות דיור).

כאמור, היקף השקעת המדינה בהסכם הגג עומד על כ-3 מיליארד שקל. סכום זה כולל בין היתר כ-180 מיליון שקל להקמת מוסדות ציבור בשכונות החדשות, כ-140 מיליון שקל לשדרוג תשתיות בשכונות הוותיקות, כ-125 מיליון שקל להקמת כביש חדש שיחבר בין נאות פרס לרכס הכרמל, כ-90 מיליון שקל לפיתוח חזית הים העירונית, כ-90 מיליון שקל לשדרוג תשתיות התחבורה באזור נאות פרס וצומת מת"מ (בנוסף לעשרות מיליוני שקלים נוספים שיתקבלו ממשרד התחבורה למטרה זו), למעלה מ-70 מיליון שקל לפתרון ביוב לכלל דרום העיר (כולל הסטת שפכים למכון טיהור בניר עציון), עשרות מיליוני שקלים להעתקת תשתיות וכן כ-20 מיליון שקל לצורך הקמת טיילת, שתשלים את רצף הטיילת החופית בבת גלים, לאורך בסיס ההדרכה של חיל הים.

נזכיר כי במסגרת הסכמי הגג, הסכמים הנחתמים משנת 2013 בין המדינה לרשויות המקומיות, מתחייבת המדינה לקידום תוכניות ומימון תשתיות, מבני ציבור ומטלות נוספות בעוד הרשות המקומית מתחייבת לפעול לקידום הבנייה בעיר ולהוצאת היתרי בנייה בחודשים ספורים. נציין כי עד כה מדובר כבר בעשרות הסכמים שנחתמו מול רשויות מקומיות הכוללים תוכניות ופוטנציאל בינוי של למעלה מ-300 אלף יחידות דיור חדשות ותקצוב של מיליארדי שקלים.

עוד נזכיר כי בחלק מהערים הסכמי הגג מהווים תוספת משמעותית ליחידות הדיור הקיימות ביישוב, ומספר גורמים, בהם גם מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, התריעו בעבר כי מדובר בהיקפים גדולים ולא בטוח שהערים השונות מוכנות להיקפי הבנייה הללו בכל הקשור לתקציב הפעילות השוטף, כהן אף התריע בעבר כי ייתכן והסכמים מזוג זה יגרמו לקריסה של רשויות בהמשך הדרך, אם המדינה לא תכלול התייחסות ספציפית לנושא בתוך הסכמי הגג.

"הסכם הגג הוא הגשמה של חזונו של ראש העיר לעשרות שנים קדימה. חתמנו על הרבה מאוד הסכמי גג למאות אלפי יחידות דיור, אבל כאן בבית בחיפה זה המעמד המרגש ביותר", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון לאחר חתימת ההסכם, "הסכמי הגג דואגים שבתי הספר יחכו לילידם והמעונות לתינוקות ולא להיפך. ההסכם עוסק לא רק בבניית יחידות דיור חדשות אלא בפיתוח תשתיות על ושיקום השכונות הוותיקות".

שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל') יואב גלנט שהשתתף אף הוא בטקס החתימה אמר: "אנו חותמים היום על הסכם גג משמעותי שיקדם את חיפה - אחת הערים המרכזיות בישראל, בירת הצפון. ההסכם יאפשר את המשך התפתחותה של העיר כמרכז העירוני העיקרי של צפון מדינת ישראל. מדובר בהסכם בעל חשיבות רבה, אשר יאפשר לעיר להתפתח ולהביא לקליטת תושבים חדשים".

ראש העיר חיפה, יונה יהב, אמר בטקס: "מדובר בהסכם היסטורי, לאחר שלושה הסכמים קודמים שהסדירו את הרחבת פארק הקישון, את הקמת פרויקט חזית הים העירונית ואת שיקוע הרכבת בעיר התחתית. ההסכם הנוכחי מבטיח את המשך התפתחותה של העיר וצמיחתה כמרכז המטרופולין. זוהי פעולה אמיתית לחיזוק הפריפריה הצפונית".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון אמר באירוע כי: "הסכם הגג מעצים ומחזק את חיפה כעיר מטרופולין משמעותית, תוך שהוא מייצר קרקע לדיור זמינה לשיווק".