אמזון בישראל: לא רק איום - אלא בעיקר הזדמנות עסקית

בואה של ענקית הקמעונאות האמריקאית תעודד עסקים ישראלים לעלות לרשת ■ דעה

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

בימים אלה, כשאנחנו עוקבים אחרי amazon go, החנות הממוחשבת הראשונה בעולם שנמצאת בסיאטל, אמזו ןגם מתכננת את כניסתה לשוק הישראלי. החברה מחפשת מחסני ענק בישראל לצורך פעילותה ובמקביל בוחנת את האפשרות להפסיק לעבוד עם דואר ישראל.

אמזון כבר מזמן לא פועלת רק בארה"ב ובאמצעות רכישות ואמזון Prime הפכה לשחקנית גלובלית המתרחבת לאסיה ולשווקים נוספים. כשייפתח המרכז הלוגיסטי של אמזון בישראל, הוא יצטרף ל-11 מדינות שבהן מחזיקה אמזון בפעילות, בהן ארה"ב, גרמניה, סין, יפן והודו.

אם לפני מספר שנים הקמעונאיות הגדולות ביותר היו חברות מקומיות, היום אמזון הולכת ומשתלטת על השוק, בין היתר באמצעות רכישות (בקיץ האחרון רכשה אמזון את חברת souq.com לצורך חדירה למזה"ת מחד, ומאידך את רשת המרכולים Whole Foods האמריקאית). לעתים אמזון אף מוציאה אותן מהשוק.

ההתחזקות של אמזון היא אחד הגורמים לסגירת אלפי סניפים של רשתות קמעונאיות גדולות בארה"ב דוגמת קיי מארט, סירס, מייסי'ס ועוד וכמו כן סגירת קניונים. הדיווחים בישראל על המהלך הצפוי של אמזון גרמו לירידה בערך המניות של חברות הקניונים הישראליות.

מעבר להשפעות על שוק העבודה הישראלי (יש המפנים כלפי אמזון אצבע מאשימה בנוגע להעלאת מחירי העובדים בתעשיית ההייטק), לכניסתה של אמזון לשוק הישראלי יכולות להיות השפעות משמעותיות על בתי עסק ישראלים. חברות רבות צריכות להתכונן ל"צונאמי" של אמזון ולהיערך בצורה מיטבית לתחרות הקשה בעולם הדיגיטלי. עם כל החששות שיש לקמעונאים הישראליים, זאת יכולה להיות הזדמנות ענקית.

למשל, חברות קמעונאות, שעדיין לא עשו את הטרנספורמציה הדיגיטלית, מקבלות אפשרות לעשות זאת עם אמזון שמספקת את כל השירותים, החל מניהול מלאי, דרך פרסום ועד סליקה. חברות צריכות לחשוב על תהליך המעבר לשיווק מקוון, שדורש תכנון משמעותי, החל משלב המעקב, דרך בניית האסטרטגיה השיווקית וכלה במודלים שונים לגביית תשלום.

חברות קמעונאות, שעיקר הכנסותיהן לא מגיע מעולם האונליין, יאבדו את הרלוונטיות שלהן ולא ישרדו. לעומת זאת, חברות שישקיעו היום בהגברת הנוכחות אונליין ובאסטרטגיית דיגיטל מתקדמת, יהיו בעלות יתרון גדול. על החברות לדעת לפגוש את המשתמשים בנקודות ממשק רבות ברשת ולדעת להציג להם את המוצר הרלוונטי עם מסר הנכון.

ככל שזה נשמע טריוויאלי, הדבר יכול להתקיים רק בחברות מגובות טכנולוגיה ומבוססות על AI ומודלים סטטיסטיים מורכבים. להמחשת גודל הפער, היום רוב חברות הקמעונאות הגדולות בישראל עדיין משקיעות את עיקר תקציבי הפרסום שלהן במדיה ישנה ובנוכחות פיזית בקניונים, והן לא מחזיקות באתרים או באפליקציות שמאפשרות קנייה. ולכן, הן לא מוכנות למתחרה כמו אמזון, שיידע לספק סחורה שתבחר בקליק תוך שעתיים למפתן הדלת עם אחריות החזרה מלאה ובמחיר תחרותי.

■ הכותבת היא מנכ"לית קבוצת Webpals שבין היתר מפתחת אתרים וכלים לניהול קמפיינים.