קנה סוכר וטכנולוגיה: כך מתכננת נטפים להמשיך לצמוח

לאחר שמקסיכם השלימה את רכישת השליטה, בשתי החברות נערכים למימוש הסינרגיה מהמהלך ■ "70% מהמים הולכים לחקלאות, באסיה אפילו יותר"

 

 

 

בתמונה מימין לשמאל: דניאל מרטינז-וולה; רן מידן ואלי בן-סימון/ צלם: דרור סיתהכל
בתמונה מימין לשמאל: דניאל מרטינז-וולה; רן מידן ואלי בן-סימון/ צלם: דרור סיתהכל

"אנחנו רואים את נטפים כחלק מהמהפכה החקלאית שמתרחשת בעולם, ולא רק כספקית פתרונות אלא כחברה חדשנית", כך אמר דניאל מרטינז, מנכ"ל חברת Mexichem (מקסיכם), שרכשה את השליטה (80%) בחברת נטפים לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים ראשונה מאז שהושלמה הרכישה, מידיה של קרן ההשקעות הפרטיות פרמירה. מקסיכם מספקת מייצרת מוצרים כימיים ופטרוכימיים, ובין השאר גם עוסקת בייצור צנורות פלסטיק. היא נסחרת בבורסה המקסיקנית לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר. 20% נוספים נשארו בבעלות קיבוץ חצרים.

רן מידן, נשיא ומנכ"ל נטפים, הסביר על הפוטנציאל שקיים בשוק של נטפים: "עד שנת 2050 תגדל אוכלוסיית העולם ב-32% נוספים, 2.4 מיליארד איש. ייצור המזון יעלה בתקופה זו בשיעור חד יותר - של 60%. למרות זאת, רבים מתייחסים לקרקע ולמים כמשאב בלתי מוגבל. 70% מהמים הולכים לחקלאות, במדינות באסיה השיעור אפילו גבוה יותר, ולכן אם רוצים לחסוך במים - זה המקום. גם חלק גדול מההשקייה מתבצעת בדרכים מיושנות".

בתמונה מימין לשמאל: דניאל מרטינז-וולה; רן מידן ואלי בן-סימון/ צלם: דרור סיתהכל
 בתמונה מימין לשמאל: דניאל מרטינז-וולה; רן מידן ואלי בן-סימון/ צלם: דרור סיתהכל

מידן ציין כי נטפים מתכננת לממש את הפוטנציאל בשוק ולהמשיך לצמוח באמצעות התרחבות לגיאוגרפיות ולתחומים נוספים - "אנחנו נמשיך להשקיע בארה"ב ואירופה, אבל הצמיחה שם מוגבלת. היום רוב הצמיחה היא בסין ובהודו, ובעתיד גם באפריקה, ולכן שם אנחנו משקיעים את מאמצי השיווק שלנו. אנחנו גם מאוד חזקים בגפנים, בשקדים, בירקות ובהדרים, אבל אנחנו מגדילים את שוק היעד שלנו באמצעות הגידולים הגדולים, כמו קני סוכר, תירס וכותנה".

דבר נוסף שכבר מבצעים בנטפים, וכאן יש סינרגיה עם מקסיכם, זהו מעבר ממכירת טפטפות או צנורות, למכירה של פתרונות מלאים לחקלאים ולפרויקטים מאוד גדולים. למשל, הם באים לחקלאי בפרו ונותנים לו פתרון מלא - ממקור המים ועד הגידולים שלו. מקסיכם מייצרת צנורות PVC גדולים, שהם אלו שמביאים את המים מהנהר לחלקה החקלאית, שבה פתרונות ההשקייה הם של נטפים. כיום נטפים רוכשת את הצנורות מספקים אחרים, אך כעת תוכל לרכוש אותם מהחברה האם שלה, וכך להוזיל עלויות. לדברי מידן, היתרון בכך הוא ביכולת של החברות לפתח פתרונות השקייה משותפים.

מנוע צמיחה נוסף של החברה הוא מכירת טכנולוגיה לחקלאים, שמאפשרת להם שליטה ובקרה על הגידולים. המערכת כוללת חיישנים בשטח של מצב הקרקע, מצב הגידולים, מזג אוויר וכו'. הנתונים מעובדים ובהתאם משתנה תוכנית ההשקייה, עליה החקלאי יכול לשלוט באמצעות אפליקציית סמארטפון.

בשתי החברות גם מצפים כי ייהנו מבסיס הלקוחות של החברה השנייה - כך למשל, מקסיכם חזקה מאוד בדרום אמריקה. לדברי מידן, כ-700 מ-1,500 הלקוחות של מקסיכם בברזיל רלוונטים במידה כזאת או אחרת לנטפים. נטפים היא היצרנית הגדולה בעולם של מוצרי השקיה בטפטוף (מחזיקה בנתח שוק של 30%). בשנה שעברה הציה הכנסות של 949 מיליון דולר, צמיחה של 8.5% בהשוואה לשנה שלפני כן. ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) עלתה בשיעור של 16% לעומת השנה שלפני כן. במסגרת העסקה התחייבה מקסיכם להשאיר את הפעילות בישראל ב-20 השנה הקרובות.

נטפים מעסיקה כיום כ-1,000 עובדים בישראל, ויש לה כאן שלושה מתוך 14 המפעלים שלה. היא מייצרת כאן בעיקר את הטפטפות וכן מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. מידן ציין כי ככל שפעילות החברה תגדל, כך היא תעסיק יותר עובדים בעולם כולו, וגם בישראל. הוא לא הסכים לתת פרטים על היקף המס שהחברה משלמת בישראל, אך ציין כי החברה נהנית מהטבות מס שוליות, רק בגלל פעילותה בצפון ובדרום, ושהחברה שמחה על כך שהיא תורמת מסים למדינת ישראל.

מקסיכם היא כאמור משקיע אסטרטגי, ודווקא הציפייה כי תהווה מכפיל כוח להכנסות ורווחי נטפים, מעלה את השאלה אם לא היה עדיף לה להיות בשליטה של משקיע אסטרטגי עד כה. מידן חושב שלא ואמר: "השליטה של פרמירה בחברה היתה קריטית לחברה והיא איפשרה לה לעבור אבולוציה. נטפים תמיד היתה חברה נהדרת, אבל לפני כמה שנים, כשהגעתי אליה, זאת היתה חברה יותר קיבוצית, לטוב ולרע.

"היינו צריכים לעשות שינויים בחברה, ולקרן השקעות פרטיות (פרייבט אקוויטי) יש תפקיד בהתפחות החברה - הם מקצועיים, יודעים לגבש אסטרטגיה, למשל, איך להיכנס למדינות נוספות ואיך לקבוע מדיניות תגמול. הם עזרו לנו להיכנס לאזורים ותחומים שהיינו פחות טובים בהם. אני חושב שפרמירה עשו עבודה נהדרת בנטפים. הם מכרו חברה הרבה יותר טובה ממה שהם קנו".

"אני מאוד שמח שמקסיכם רכשה אותנו. היה לנו מאוד חשוב להבין את התרבות הארגונית של החברה - תרבות של צמיחה ושל חדשנות. הם גם מבצעים הרבה רכישות ולא נוהגים לשנות את החברה הנרכשת מבחינת ההנהלה והאסטרטגיה. הם מעריכים את מה שהם קונים, אך במטרה לבנות ביחד משהו גדול יותר", הוסיף מידן.

מרטינז הוסיף כי "אנחנו רוצים לצמוח, להיות רלוונטיים בשוק ולעמוד במטרות שלנו. אם אתה צומח, אז אתה יכול להשיג רווחים ולקבל תזרים מזומנים, שמאפשר לעשות השקעות שיגדילו את הצמיחה. אנחנו משוכנעים שהשילוב של החברות יאפשר לנו לצמוח מהר יותר. יש הרבה סינרגיות בין שתי החברות, והזדמנות גדולה בשווקים.