המינוי של ניב פולני בפועלים נדחה בגלל אישור הלוואה בעייתית

ההלוואה מ-2004 סיכלה את מינויו למנהל סיכונים ראשי, ובמקומו ימונה ד"ר אמיר בכר • פולני ימונה למנהל פיתוח עסקי של הבנק

אריק פינטו / צילום ארכיון: איל יצהר
אריק פינטו / צילום ארכיון: איל יצהר

עכשיו זה רשמי: ניב פולני לא ימונה לתפקיד ראש חטיבת ניהול סיכונים בבנק הפועלים, לאחר שבנק ישראל לא אישר את המינוי. בנק הפועלים הודיע היום (ג') כי פולני ימונה למנהל יחידת הפיתוח העסקי של הבנק, ויהיה כפוף בתפקידו ישירות למנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו.

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי באופן חריג, בנק ישראל מעכב את מינויו בשל אירוע רגולטורי הקשור לעברו. היום מפרט קצת יותר הבנק במה מדובר. מדובר באירוע שהחל בשנת 2004, אז עבד פולני בייעוץ המשפטי בבנק הפועלים . פולני היה מעורב בחידוש הלוואה מסוג "גב אל גב" (back to back) ללקוח אוסטרלי של הבנק. הלוואה זו התבררה ככל הנראה כבעייתית בכל הקשור לנושאי מיסוי, והפכה "לנושא להתדיינות משפטית", כפי שבבנק הפועלים מתארים זאת. מדובר באירוע הקשור לכך שישנם כיום הליכים משפטיים באוסטרליה כנגד לקוחות אוסטרליים של בנק הפועלים בנושא סיוע בהעלמת מס. בנושא זה אף הוגשה בישראל תביעה נגזרת כנגד הבנק, ובקשה לגילוי מסמכים הנמצאת כיום תחת תהליך גישור.

מבחינת בנק ישראל פולני אינו פסול מלשמש בתפקיד בכיר בבנק, אך אינו יכול לשמש "כשומר סף" דוגמת תפקיד מנהל הסיכונים הראשי. במקום פולני ימונה לתפקיד ד"ר אמיר בכר. בכר (46) עובד כשמונה שנים בבנק הפועלים, כאשר בשנה וחצי האחרונות הוא משמש כמנהל אגף ייעוץ ומחקר. לפני כן כיהן כשש שנים כקצין ציות ראשי (והוחלף ע"י פולני) בכר הגיע לבנק הפועלים מבנק ישראל, שם עבד במשך 10 שנים, ושימש בין היתר כיועץ משפטי לפיקוח על הבנקים.