בנק ישראל | בלעדי

בנק ישראל מעכב המינוי למנהל הסיכונים בבנק פועלים

נבדקת סוגיה רגולטורית מעברו • אם המינוי לא יאושר, ניב פולני ימונה לתפקיד בכיר אחר בבנק

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

בנק ישראל מעכב את מינויו של ניב פולני למנהל הסיכונים הראשי של בנק הפועלים - כך נודע ל"גלובס". כבר קרוב ל-3 חודשים עברו מאז דירקטוריון הבנק החליט למנות אותו לתפקיד, והפיקוח על הבנקים טרם אישר את המינוי. העיכוב באישור המינוי נחשב לאירוע חריג. לפי הערכות, הפיקוח על הבנקים בודק אירוע רגולטורי שהיה בעברו, וקיים סיכוי סביר שלא יאשר את מינויו לתפקיד רגיש זה. במקרה שכזה, צפוי פולני להתמנות לתפקיד בכיר אחר בבנק. בבנק ישראל סירבו להגיב לידיעה.

מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו ביקש למנות את פולני לתפקיד במסגרת סבב מינויים רחב שביצע בהנהלת הבנק בינואר האחרון. אלא שבעוד בנק ישראל אישר מאז את מינוים של יתר חברי ההנהלה החדשים, האישור למינויו של פולני התעכב. בדוח הכספי של הבנק שפורסם לפני כשבועיים נכתב: "למועד פרסום הדוח המינוי בבדיקה של הפיקוח על הבנקים בשיתוף עם הבנק". עוד צוין כי בינתיים מונתה רננית טל-אברהמי המכהנת כממונה על סיכוני אשראי בחטיבה לניהול סיכונים, כממלאת מקום לתפקיד מנהל הסיכונים הראשי.עו"ד פולני עבד במשך מעל ל-20 שנה בבנק הפועלים וכיהן בתפקידים שונים במחלקה המשפטית. לפני כ-8 שנים עזב את הבנק לחברת כרטיסי האשראי כאל, שם כיהן כיועץ המשפטי וחבר הנהלה. לאחר שפינטו מונה למנכ"ל בנק הפועלים ב-2016, הוא החזיר את פולני אל הבנק ומינה אותו לקצין ציות ראשי של הבנק. כאמור באחרונה רצה פינטו לקדם את פולני ולמנות אותו לחבר הנהלה בבנק.

פועלים יגייס 2 מיליארד ש' באג"ח

בתוך כך נודע היום כי בנק הפועלים מתכונן לגיוס אג"ח בהיקף של עד 2 מיליארד שקל. אתמול החליט דירקטוריון הבנק לפעול לביצוע הנפקה פרטית של אג"ח מסוג קוקו ושל כתבי התחייבות נדחים, בהיקף של עד מיליארד שקל בכל אחד מהמכשירים. ההנפקה תבוצע למוסדיים בלבד, וניירות הערך יירשמו למסחר ברצף מוסדיים. לפי הערכות, הגיוס אמור לצאת אל הפועל אחרי יום העצמאות.

נזכיר כי אג"ח מסוג קוקו הן אג"ח שבהן בעת הידרדרות פיננסית חמורה במצב הבנק יימחק חלק מהחוב ויומר להון של הבנק. מדובר במכשיר שנכנס לשוק המקומי לפני כשלוש שנים בעקבות שינויים רגולטוריים. עד היום כל הבנקים הגדולים ביצעו גיוס של אג"ח מסוג זה למעט בנק הפועלים. לפני כשנה וחצי תכנן הבנק גיוס ציבורי גדול של יותר מ-3 מיליארד שקל באג"ח רגילות ובאג"ח מסוג קוקו, הכוללות מנגנון לספיגת הפסדים בתרחיש של משבר. אלא שהבנק החליט בסופו של דבר לסגת מהתוכנית, על רקע אירועים שהיו בבנק באותה התקופה, ומאז לא התחדש גיוס החוב. מאז ביצע הבנק גיוס פרטי. כך למשל, בספטמבר אשתקד גייס ממוסדיים פיקדונות בהיקף של 900 מיליון שקל.

כעת חוזר הבנק לגיוס ציבורי באמצעות תשקיפים, לראשונה זה כשנתיים. במסגרת ההחלטה לצאת לגיוס פרסמו חברות הדירוג P&S מעלות ומידרוג דירוג לחוב. האג"ח זכה לדירוג AAA מחברות הדירוג, והאג"ח מסוג קוקו הנחשב לבעל רמת סיכון גבוהה יותר קיבל דירוג AA ממעלות ו-Aa3 ממידרוג.