הבחירות ליו"ר ועד תע"א: יאיר כץ ניצח ברוב גדול

(עדכון) - יאיר כץ ניצח ברוב של 80% מהקולות • כץ: "אני מאמין בסולידריות בין עובדים, בזכות של כל עובדי התעשייה אווירית להגנה סוציאלית ועבודה מאורגנת"

יאיר כץ / צילום: יאיר כץ
יאיר כץ / צילום: יאיר כץ

ערב מתוח בתעשייה האווירית על רקע ספירת הקולות בבחירות שהתקיימו היום בחברה, לבחירת יו"ר ועד עובדים חדש. תוצאת הבחירות היא ניצחון סוחף ליאיר כץ, בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ. ספירת הקולות הערב (ד') מראה כי כץ ניצח ב-80% מהקולות, פרץ קיבל 18%, ומאיר סבג קיבל 2%.

על רקע תוצאות הביניים שהתפרסמו מוקדם יותר, שלח המועמד פרץ הודעה ליו"ר ועדת הבחירות בחברה, גדעון גלינה, האשים כי התוצאות מזויפות והודיע כי יש בכוונתו להגיש על כך תלונה למשטרה: "אתה יכול להכריז שהבן של כץ קיבל 100% מהקולות. איני מכיר בתוצאות, ויש בכוונתי לפנות בבוקר למשטרת ישראל כדי שתפתח בחקירה גדולה. עוד אתמול הבנתי שהכול רמאות, ואין לי ספק שהיא עוד תתברר בהמשך".

מערכת הבחירות הסוערות לראשות ועד העובדים בתעשייה האווירית הגיעה היום לשיאה, כשאלפים מבין 15,000 עובדי החברה מצביעים ב-51 קלפיות הפזורות בין מפעלי ומתקני התע"א ברחבי הארץ.

בנוסף ליאיר כץ - שהוא כאמור בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה חיים כץ - התמודדו על התפקיד גם ראש מינהל הבטיחות של החברה, מוטי פרץ, וראש תחום יחידת החשמל במפעל ש"ת, מאיר סבג.

רוב הקלפיות נפתחו הבוקר בשעה 7:30,  למעט אלה שהוצבו ב-3 מפעלים ונפתחו בשעה 8:00. הקלפיות פתוחות להצבעה עד השעה 16:30, מלבד אלה שהוצבו במפעל אלתא מערכות, החברה-הבת של תע"א באשדוד - שבהן הותרה ההצבעה עד השעה 17:00. מוועדת הבחירות הפנימית של תע"א, שבראשה עומד עובד החברה יעקב גלינה, נמסר כי עם סגירת הקלפיות תחל ספירת הקולות ותוצאות ההצבעה יימסרו לכל המאוחר עד חצות. 

רק אתמול בצהריים מסרה רשות השיפוט של ההסתדרות הכללית את החלטתה בעקבות עתירה שהגיש לה המועמד לתפקיד יו"ר הוועד, מוטי פרץ בבקשה להורות על דחיית הבחירות למועד אחר. העילה המרכזית שבגינה פרץ ביקש לדחות את הבחירות דיברה על כפל מיותר של מערכות בחירות, שכן בנוסף לזו שהתקיימה היום - בחודש נובמבר הקרוב או לכל המאוחר בפברואר יערכו בחירות כלליות למועצת העובדים ולתפקיד יו"ר הוועד. פרץ ביקש מרשות השיפוט לאפשר את קיום הבחירות לראשות הוועד ולחברי מועצת העובדים כבר כעת - וזאת כדי לחסוך לתע"א מיליוני שקלים.

עם זאת, במחנהו של המועמד יאיר כץ התנגדו למערכת בחירות אחת לתפקיד היו"ר ולחברי המועצה מחשש שמערכת בחירות תגרום לטלטלה בחברה. שם הסבירו כי הבחירות היום נערכו בעקבות פרישתו לגמלאות של היו"ר היוצא, אהוד נוף.

בעבר פרץ הוסיף וטען נגד כץ כי אין זה ראוי שהוא יתמודד על תפקיד זה, שכן הוא בין הנחקרים בחשדות לשחיתות בחברה, נעצר במסגרת חקירת המשטרה בנושא, וזו אף המליצה לפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום.

ועד העובדים בתע"א נחשב לאחד הוועדים הדומיננטיים במשק, שבמשך שנים ארוכות היווה בסיס לכוחו הפוליטי של חיים כץ בליכוד. יריביו של כץ הבן, שמתמודד על תפקיד היו"ר רואים בניסיונו להיבחר - כניסיון לשמר את שושלת כץ בחברה.

חרף טענות אלה, כץ נחשב למועמד מוביל לתפקיד, ובמהלך השבועות האחרונים המועמדים פרץ וסבג ניסו להרחיב את פעילויות ההסברה שלהם בחברה, תוך קיום אסיפות הסברה רבות משתתפים בניסיון לשכנע את ציבור העובדים לבחור בהם.

היו"ר החדש של עובדי התע"א יידרש, ככל הנראה כבר בקרוב, לתת את דעתו לשורה של מהלכים שמובילה הנהלת החברה ובמרכזה - ההחלטה לאחד את הפעילויות האזרחיות שלה לחטיבת תעופה אחת תוך איחוד של מנגנונים ומטות, וזאת במטרה להתייעל ולהוזיל עלויות תפעול. מדובר במהלך שעשוי להשפיע על כשליש מעובדי החברה, וזאת לא בלי הסיכון שישפיע גם על מצבת כוח-האדם בחלק מחטיבות התע"א.

כך, בזמן שעובדי התע"א בוחרים לעצמם יו"ר חדש, יו"ר החברה, הראל לוקר שוקד על מציאת מנכ"ל חדש שיחליף החל מהחודשים הקרובים את המנכ"ל היוצא, יוסי וייס. לצד מינוי של מנכ"ל חדש, החברה מחפשת מנכ"ל לחברה-הבת שלה, אלתא מערכות במקום נסים הדס וגם - מנהל משאבי אנוש חדש, שיהיה בדרג של סמנכ"ל.