ביהמ"ש חייב את יכין-חקל להשיב לרמ"י אלפי דונם ברחבי הארץ

יורשי סמי שמעון וחברת יכין-חקל ביססו את טענותיהם על הבטחה שלטונית שנתנה להם מאריאל שרון בשנת 1992 • ביהמ"ש: עצם העובדה שהדברים נאמרו בע"פ ולא הועלו על הכתב מלמדת שלא הייתה כוונה לתת תוקף משפטי

שמעון סמי / צילום: תמר מצפי
שמעון סמי / צילום: תמר מצפי

ניצחון לרשות מקרקעי ישראל: בית המשפט המחוזי דחה את העתירה שהגישו יורשי סמי שמעון וחברת יכין-חקל וקבע כי הבטחה שלטונית שנתן שר השיכון לשעבר אריאל שרון לסמי שמעון ויכין-חקל אינה תקפה, בין היתר מאחר שניתנה בעל-פה. כתוצאה מכך, אלפי דונמים בבני-ברק, רמלה ואשקלון יועברו לרמ"י תמורת פיצוי כספי זעום ליורשים. אחת מעתודות הקרקע תשמש להרחבת העיר בני-ברק צפונה, לבנייה של 2,200 יחידות לציבור החרדי.

בעתירה דרשו יורשי סמי שמעון ויכין-חקל מבית המשפט להצהיר, כי ההתחייבויות אשר ניתנו לטענתם לשמעון על-ידי שר השיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל לשעבר אריאל שרון, שלפיהן על רמ"י להאריך את חוזי החכירה של התובעות על קרקעות בשטח 12 אלף דונם לתקופת חכירה נוספת בת 49 שנים שתחילתה בינואר 2010, ובאותם תנאים.

בבסיס טענת התובעים עומדת פגישה שהתקיימה בחודש יוני 1991 בין שר השיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל דאז שרון, מנהל המינהל דאז גדעון ויתקון וסמי שמעון, שבה הובטח על-ידם לשמעון כי חוזי החכירה של יכין-חקל יוארכו לתקופת חכירה נוספת של 49 שנה באותם תנאים.

בינואר 1992 התקיימה פגישה בין שמעון לשרון שמטרתה הייתה לעגן בכתב את ההתחייבות. לפגישה זו, לא היה בסוף כל סיכום בכתב, אך התובעים טענו כי ניתנה לשמעון הבטחה שלטונית. בית המשפט דחה את הטענה וקבע כי נטל הבאת הראיות לקיומה של הבטחת שלטונית מוטל על מי שטוען לה; כי הבטחה שלטונית צריכה להיות חדה וברורה, אך ההבטחה שלה טענו התובעים אינה עומדת באף אחד מהפרמטרים הללו. בית המשפט אף ציין כי העובדה שהדברים נאמרו בעל-פה בלבד מלמדת על כך שלא הייתה כוונה לתת להבטחה תוקף משפטי מחייב. עוד נקבע כי מועצת מקרקעי ישראל, היא שקובעת את המדיניות בקשר למקרקעי ישראל ותפקיד רמ"י הוא לנהל את הקרקעות על-פי החלטות המועצה. גם השר הממונה על רמ"י וגם מנהל הרשות מחויבים לפעול על-פי החלטות המועצה.

התוכנית המרכזית שאת שטחה דורשת רמ"י מחברת יכין-חקל להשיב במיידית היא תוכנית בשטחה של העיר בני-ברק, שצפויה להתפרסם למתן תוקף בשבועות הקרובים. מדובר בתוכנית המגדילה את פארק הירקון באופן משמעותי וכוללת בנוסף 2,200 יחידות דיור לטובת האוכלוסייה החרדית. גם באשקלון ורמלה, שבהן קרקעות של יכין-חקל, מתוכננות שכונות מגורים עם אלפי יחידות דיור.

יכין-חקל: שוקלים את צעדינו

מקבוצת יכין נמסר: "בית המשפט קיבל את טענתנו וקבע כי ניתנה הבטחה למר סמי שמעון על-ידי שרון. למרבה הצער בית המשפט ראה שלא לאכוף את אותה הבטחה. יש בכך משום אמירה מאוד קשה למשקיע זר שהגיע להציל חברה ישראלית - שכן כאשר המדינה ביקשה מוצא לחובות העתק של יכין וביקשה להימנע מפיטורי מאות עובדים, היא ידעה להבטיח הבטחות, אך כשהגיע הזמן לקיים את שהובטח, נמצא הנימוק המשפטי המאפשר לסגת מההבטחה. קבוצת יכין בוחנת את נימוקי פסק הדין ושוקלת את צעדיה".