הצפת ערך או פרידה ממשקולת?

אלקטרה צריכה בוחנת פיצול גולן טלקום ורישומה למסחר. מה עומד מאחורי המהלך?

גיל שרון / צילום ארכיון: תמר מצפי
גיל שרון / צילום ארכיון: תמר מצפי

חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) דיווחה היום (ד') כי היא בוחנת רישום למסחר של מניות החברה הבת גולן טלקום בבורסה בתל-אביב, במסגרת מהלך שינוי מבני, שכחלק ממנו יבוצע פיצול של גולן מהחברה.

אמ"צ מציינת כי מדובר בהליך מורכב, הכולל, בין השאר, חלוקה בעין של מניות גולן לבעלי מניות החברה, הכנה ופרסום תשקיף של גולן לאחר קבלת אישור הבורסה והיתר של רשות ניירות ערך למהלך. אמ"צ מדגישה כי נכון למועד זה אין כל ודאות כי הליך זה יתממש, ואם כן, מהו לוח הזמנים לביצועו.

נראה כי בחינת המהלך נעשית בעקבות החולשה בשוק הסלולר באחרונה, המעיבה על מנייתה של אמ"צ וגוררת אותה למגמה שלילית, בדומה למאפיין את חברות הסלולר סלקום ופרטנר וגם את חברת התקשורת בזק. הפיצול עשוי לסייע לשתי החברות, בכך שימנע מצב שפעילותה המסורתית של אמ"צ תשפיע על גולן טלקום או להפך. כמו כן, המהלך יאפשר גמישות גדולה יותר של גולן טלקום להרחיב את פעילותה, באמצעות הכנסת שותף, רכישות או מכירה עתידית.

אמ"צ השלימה את רכישת גולן טלקום באפריל 2017 תמורת כ-350 מיליון שקל. שלא בטובתה, נמצאת גולן בשבועות האחרונים בכותרות (כמו גם שאר המתחרות בענף הסלולר), על רקע התחרות המתגברת בענף, בעקבות תחילת פעילותה של חברת אקספון, הנמצאת בבעלותו של חזי בצלאל.

מדוחות אמ"צ עולה כי בסיכום הרבעון הראשון הציגה גולן טלקום הכנסות של כ-130 מיליון שקל - סכום המשקף שחיקה מתונה של 1.5%-2% ביחס לרבעון המקביל ולרבעון האחרון של 2017, ורווח תפעולי של 18 מיליון שקל - המשקף ירידה של כ-10% ביחס לרבעונים אלה. רווחיה הרבעוניים לפני פחת, הפחתות ומסים (EBITDA) הסתכמו ב-35 מיליון שקל - סכום המשקף עלייה של 6% ביחס לרבעון המקביל ב-2017 ושחיקה של 4% לעומת הרבעון הרביעי בשנה שעברה.

עוד עולה מהנתונים כי מספר המנויים של גולן טלקום עמד על כ-896 אלף - צמיחה של 3% ביחס לרבעון הקודם ועלייה של 1% ביחס לרבעון המקביל. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) היתה קצת יותר מ-48 שקל - ירידה של 1% ביחס לרבעון הקודם ועלייה דומה (1%) לעומת הרבעון המקביל.