מכירות מזגנים נמוכות ופיצול גולן טלקום: דוחות אלקטרה

החברה הודיעה לבורסה שהסמיכה את הנהלת החברה לבחון מהלך של פיצול וחלוקה בעין של מניות גולן טלקום, ולאחר מכן הנפקה ורישום בבורסה של גולן טלקום • גם תדיראן פרסמה דוחות מאכזבים היום • מניות שתי החברות רשמו היום ירידות חדות בעקבות צניחה ברווחיהן ברבעון הראשון של 2018 • מנכ"ל אמ"צ: "ירידה של 25% במכירות המזגנים"

גיל שרון / צילום: תמר מצפי
גיל שרון / צילום: תמר מצפי

נכס או נטל?

חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) בוחנת מהלך של חלוקה בעין של מניות גולן טלקום לבעלי מניותיה ולאחר מכן הנפקה של גולן בבורסה. כך דיווחה היום החברה לבורסה במקביל לפרסום דוחותיה לרבעון הראשון.

החברה מסרה כי "ההחלטה שהתקבלה בדירקטוריון החברה הינה מקדמית ונועדה לאפשר להנהלת החברה והנהלת גולן לבחון את כדאיות והתכנות המהלך, ולהביא המלצותיהן בפני הדירקטוריונים הרלוונטיים".

למעשה, אלקטרה מוצרי צריכה שוקלת פיצול של גולן טלקום ורישומה למסחר באופן עצמאי, כחברה אחות. הרעיון הוא שכל בעל מניות באלקטרה מוצרי צריכה יקבל אחזקות בגולן טלקום בשיעור דומה לאחזקותיו באלקטרה מוצרי צריכה. בכך יוצף ערך לבעלי המניות ובמקביל ימנע הפיצול השפעות הדדיות על המניות של כל אחת מהחברות - כלומר גולן טלקום לא תשפיע על פעילות המזגנים (לדוגמא) וההיפך. בנוסף, ניתן יהיה באמצעות הפיצול להגמיש את פעילות גולן טלקום באופן שניתן יהיה לאפשר לה להתרחב בשוק דרך מיזוגים ורכישות, או שהיא תוכל לקלוט לתוכה שותף עתידי.

גולן טלקום נמצאת בתוך אלקטרה מוצרי צריכה אך בפועל היא מנוהלת באופן עצמאי לחלוטין והסינרגיה שלה עם הפעילות הרחבה מאד מצומצמת. כך למשל מכירות ציוד הקצה אינן בגולן טלקום אלא במחסני חשמל שהיא זרוע שיווקית של אלקטרה. הפיצול יעניק את האפשרות לבחון בצורה יותר מדויקת איך הזרוע הסלולרית צריכה לעבוד ומה צריך להיות תחת אחריותה ומה לא.

עוד מציינת אלקטרה צריכה כי "הליך כאמור הינו מורכב והוא כולל בין היתר, חלוקה בעין של מניות גולן לבעלי מניות החברה, הכנה ופרסום תשקיף של גולן לאחר קבלת אישור הבורסה והיתר רשות ניירות ערך לכך, קבלת פרה-רולינג מרשות המסים ו/או עמידה בהוראות פקודת מס הכנסה לענין פיצולים ותנאים נוספים".

זאב קלימי, מנכ"ל החברה, התייחס לנושא ואמר כי "מהלך זה נועד להגביר את המיקוד העסקי והניהולי בכל אחת מהחברות ולהערכתנו עשוי להביא להצפת ערך עבור בעלי המניות, שטובתם בטווח הארוך היא זו העומדת לנגד עינינו. אנו בוחנים בימים אלה את מהלך זה על מכלול היבטיו".

במסגרת פרסום הדוחות דיווחה אלקטרה צריכה כי פעילות גולן טלקום, שנכללת בדוחות החברה מאז אפריל 2017, רשמה ברבעון הראשון הכנסות של כ-130 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד.

מספר המנויים הפעילים והמשלמים לסוף הרבעון הראשון עומד על כ-896 אלף וההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עמדה על כ-48.4 שקל. הרווח הנקי מהפעילות הסתכם ברבעון בכ-18 מיליון שקל.

מזג האוויר נוח?

צלילה דו-ספרתית בהכנסות אמ"צ

בשתי החברות מציינים ירידה כללית במכירות המזגנים בישראל בשל מזג אוויר נוח ברבעון הראשון - חלק ניכר מתקופת החורף, שגרר לירידה של 8% בהכנסות תדיראן, ל-148 מיליון שקל, והיה הגורם המרכזי בצלילה דו-ספרתית בהכנסות וברווחים של זרוע יבוא ושיווק מוצרי הצריכה החשמליים של אמ"צ בסיכום רבעוני.

הירידה בפעילות המזגנים, לצד שינוי בתמהיל המכירות, הובילו לשחיקה של 13% ברווח הגולמי של תדיראן. יחד עם עלייה בהוצאות, התוצאות גררו צלילה של קרוב ל-50% ברווח התפעולי הרבעוני של החברה, שהתקרב ל-10 מיליון שקל, תוך שחיקה ניכרת בשיעורו מהמכירות.

ההכנסות בגין הגנות מט"ח צמצמו באופן ניכר את הוצאות המימון הרבעוניות של תדיראן, וסייעו לה להפחית באופן חלקי את הנזק בשורה התחתונה, עם ירידה של 29% ברווח הנקי, שעמד על מעט יותר מ-6 מיליון שקל.

אמ"צ סיכמה את הרבעון הראשון של 2018 עם צמיחה נאה של 22% בהכנסותיה, שהגיעו ל-685 מיליון שקל, אבל לצד זאת, הציגה ירידה של קרוב ל-90% ברווחיה, שהסתכמו ב-12 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת רווח-חד פעמי גדול שרשמה ברבעון המקביל של 2017 ממכירת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס.

בסיום הרבעון הראשון של 2017 השלימה אמ"צ את מכירת אייס לידי קרן קדמה תמורת 145 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל - מהלך שהניב לה בסיכום אותו רבעון רווח חד-פעמי של כ-73 מיליון שקל. על כך נוסף גם רווח חד-פעמי כ-10 מיליון שקל ממכירת פעילות ברי המים של אמ"צ. ואולם, גם בנטרול רווחים אלה, הירידה ברווח הרבעוני של אמ"צ משמעותית - ועומדת על יותר מ-30%.

פעילותה העיקרית של אמ"צ, הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, מתרכזת ביבוא ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (מוצרי אלקטרה, פיליפס, ווירפול ואחרים) והפעלת שתי רשתות שיווק למוצרי חשמל - מחסני חשמל ושקם אלקטריק (מגזר קמעונות החשמל).

בפילוח רבעוני בלטה לחיוב פעילות קמעונות החשמל, שההכנסות ממנה עלו ב-19% ל-312 מיליון שקל, והרווח התפעולי שלה יותר מהוכפל והגיע ל-13 מיליון שקל.

בין אמ"צ לוואווי "טרם גובשו הבנות"

מנגד, הכנסות יבוא ושיווק מוצרי הצריכה החשמליים צנחו ב-22% ל-253 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהם צלל ב-70% ל-12 מיליון שקל. באמ"צ מייחסים את המגמה השלילית ל"מזג אוויר נוח" שהשפיע לרעה על מכירות המזגנים בישראל (ראו הרחבה במסגרת), ואילו השיפור בפעילות קמעונות החשמל מיוחס לעיתוי חג הפסח ולהתייעלות התפעול.

עוד מחזיקה אמ"צ בפעילות יבוא והפצת מוצרי הסלולר של חברת וואווי (Huawei) הסינית - פעילות שאת רכישת השליטה בה השלימה בתחילת 2017. אף שאמ"צ נקלעה למחלוקת מול וואווי בחודשים האחרונים, בסיכום הרבעון הראשון הכנסות פעילות מכשירי הסלולר צמחו ב-64% ל-43 מיליון שקל.

ואולם, אמ"צ עדיין לא מצליחה להרוויח, וההפסד התפעולי מהפעילות הסתכם בכ-2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של קצת יותר מ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל. בעניין הסכסוך מול וואווי, באמ"צ מציינים בדוח כי "טרם גובשו הבנות בין הצדדים, והחברה ממשיכה בפעילות ההפצה של מוצרי הסלולר מתוצרת וואווי מתוך המלאי שברשותה.

אמ"צ השלימה בתחילת 2017 עסקה לרכישת 70% מחברת אלפא טלקום, יבואנית ומפיצת מוצרי וואווי, שבמסגרתה העמידה לחברה הנרכשת מימון של 31 מיליון שקל. בסיכום 2017 הציגה אמ"צ הפסד מגזרי של כ-44 מיליון שקל, בגין הפחתת נכסים בלתי מוחשיים המיוחסים לפעילות ההפצה של וואווי.