נדחה ערעור הנאשם בגניבת מידע ממרשם האוכלוסין "אגרון"

שלום ביליק הורשע לפני כ-4 שנים בגניבת מאגר מידע שכלל את פרטי מרשם האוכלוסין, שהופץ לאחר מכן באינטרנט • טען כי אין להשית עליו עונש של מאסר בפועל, מכיוון שזה עלול להביא לקיצור תוחלת חייו - אך ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו

השופט ג'ורג' קרא / צילם: שלומי יוסף
השופט ג'ורג' קרא / צילם: שלומי יוסף

בית המשפט העליון דחה השבוע את בקשתו של שלום ביליק, מפיץ מאגר "אגרון", לערער על העונש שנגזר עליו. ביליק, עובד משרד הרווחה לשעבר, הורשע לפני כ-4 שנים בגניבת מאגר מידע שכלל את פרטי מרשם האוכלוסין (מאגר "אגרון"), שהופץ לאחר מכן באינטרנט.

ביליק, שהיה אמון מתוקף תפקידו על הפיתוח והתחזוקה השוטפת של מאגרי המידע במשרד הרווחה, הורשע בכך שיצר עותק של מרשם האוכלוסין שהיה עדכני לסוף שנת 2005, נטל אותו לרשותו והחזיק אותו על מחשבו האישי וכן הוסיף לקבל את העדכונים החודשיים של מרשם האוכלוסין גם לאחר פיטוריו. לאחר מכן העביר ביליק את המרשם לגורמים נוספים תמורת תשלום, ומשם הוא התגלגל לפרסום ברשת האינטרנט.

במסגרת הסדר טיעון אליו הגיע עם הפרקליטות, הורשע ביליק בעבירות של הוצאת מסמך ממשמורת, הוצאת מסמך ממשמורת על-ידי עובד ציבור ומסירתו לאחר, הפרת סודיות, פגיעה בפרטיות והחזקת מאגר מידע שלא כדין.

בשל מחלה בה חלה ביליק, גזירת דינו נדחתה לאורך 3 שנים, ובספטמבר 2017, לאחר גזירת העונש של חמשת המעורבים האחרים בפרשה, נגזרו עליו שנת מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל.

ערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי נדחה, למעט הקלה מינורית בעונש המאסר הנוסף שאותו ירצה ביליק במקרה שלא ישלם את הקנס שהוטל עליו.

ביליק הגיש לבית המשפט העליון בקשה לערער בשנית על גזר דינו, והשבוע, כאמור, בקשתו נדחתה.

במסגרת הבקשה שהגיש לעליון, טען ביליק כי אין להשית עליו עונש של מאסר בפועל בשל מצבו הרפואי, מכיוון שכניסתו למאסר עלולה להביא לקיצור תוחלת חייו. כן טען ביליק כי לא הוכח שנגרם נזק קונקרטי ממעשיו.

הפרקליטות טענה מנגד כי אין הצדקה לקיצור עונשו של ביליק, מכיוון שעונשו כבר הופחת בחצי בשל מצבו הרפואי, ומצבו אינו מצדיק לפטור אותו מעונש של מאסר בפועל, שכן גורמי שב"ס יוכלו לטפל בו רפואית בתוך כותלי בית הכלא.

השופט ג'ורג' קרא מבית המשפט העליון ציין בהחלטת הדחייה של בקשתו של ביליק כי לא מצא בחוות-הדעת הרפואית שהוגשה מטעמו כדי לסתור את הקביעה שגורמי הרפואה בשב"ס ערוכים לטפל באסירים במצבו הרפואי, והוסיף: "משכך, סבירה בעיניי הקביעה כי אין להימנע מלהשית על המבקש עונש מאסר בפועל". כן הוסיף קרא כי לא מצא שגזרי הדין של השלום והמחוזי מעלים חשש לעיוות דין או לאי-צדק המצדיק את התערבות בית המשפט העליון.

עוד קבע השופט קרא, על רקע ההתחשבות של בתי משפט השלום והמחוזי במצבו של ביליק, שהובילה להקלה בעונשו ביחס למתחם הענישה שנקבע לעבירות בהן הורשע, כי אין הצדקה להקל עוד בעונשו על רקע מצבו הרפואי, באיזון מול חומרת מעשיו: " בשים לב לכך שהמבקש היווה 'גורם בלעדיו אין' בהפצתה של נגזרת מרשם האוכלוסין לרשת האינטרנט, פעל תוך מעילה באמון שניתן לו במסגרת עבודתו והביא לחשיפתו של מידע חסוי תוך פגיעה בפרטיותם של יחידי הציבור ואף סיכון ביטחון המדינה, אני סבור כי האיזון שערכו הערכאות הקודמות ראוי, ולא מצאתי כי מתעורר חשש לעיוות דין או כי ישנה סטייה ניכרת ממדיניות הענישה הראויה".