הפתרון האירופי לנהגים מסמסים: חסימת המכשירים הניידים

מדינות ברחבי אירופה החלו לבדוק אפשרות לחסות באמצעים אלקטרוניים את השימוש במכשירים ניידים בעת נסיעה, בניסיון להלחם בתאונות הדרכים

תאונת דרכים /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תאונת דרכים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מדינות באירופה החלו לבדוק אפשרות לחסום באמצעים אלקטרוניים את השימוש במכשירים ניידים בעת נסיעה בכלי רכב בניסיון להלחם בתאונות הדרכים. מומחי תחבורה אמרו היום (ד') כי מדובר בבדיקה מקדמית המעוררת שאלות רבות, אך מעידה על כישלון המאמצים להלחם בשימוש בניידים בעת הנהיגה באמצעי חוקיים. הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים לרגל הצגת הדוח השנתי על מצב הבטיחות בדרכים בעולם, שמפרסם פורום התחבורה הבינלאומי ארגון בינלאומי, הפועל בחסות ארגון ה-OECD. הארגון עורך היום ומחר את הכנס השנתי שלו בלייפציג בגרמניה בהשתתפות שרי תחבורה מ-42 מדינות.

מהדוח עולה כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים עלה ב-2016 ב-1.6% לעומת 2015. הנתונים המתייחסים לישראל בדוח מעודכנים רק לשנת 2015 ,אך עולה מהם כי ישראל שומרת על מקומה ביין עשר המדינות הבטוחות יחסית בדרכים עם 3.9 הרוגים ל-100 אלף נפש בעולם, כשבמקום הראשון נמצאת נורבגיה עם 2.2 הרוגים. בין השנים 2010 עד 2015 נרשמה בישראל ירידה של 4.8% במספר ההרוגים לעומת ירידה ממוצעת של 3.6% ב-32 מדינות נבחרות. יחד עם זאת מאז 2014 מורגשת דווקא עלייה במספרי ההרוגים, בעולם ובישראל כאחד.

לדברי פרופ' פרד ווגמן ,מומחה תחבורה העומד בראש קבוצת מחקר בינלאומית האחראית לאיסוף הנתונים, נמשכת מגמת הירידה במספר הנפגעים בכלי רכב, כתוצאה מהשיפורים הטכנולוגיים בעוד שחלקם היחסי של רוכבי האופניים והולכי הרגל הולך וגדל. באשר לשימוש בניידים, אמר ווגמן כי מדובר בגורם תאונות דרכים שמשקלו הולך וגדל אולם לגופי המעקב השונים אין כיום יכולת לאסוף נתונים על מספר התאונות שנגרמו כתוצאה משימוש בנייד, בין היתר כיון שנהגים אינם מדווחים על-כך.

בשיחה עם "גלובס" הוסיף ווגמן כי האפשרות לחסום באמצעים טכנולוגיים את השימוש בניידים נמצאת בשלבי בדיקה ראשוניים במדינות כמו צרפת "לאחר שהתברר שהאמצעים הקונוונציונליים - חינוך וענישה פלילית - אינם מצמצמים את מימדי התופעה", אולם היוזמה מעוררת שאלות קשות הנוגעות להגבלת חירויות הפרט, חוסר היכולת להבחין בין הנהג לנוסעים אחרים ברכב בחסימת השימוש (בטכנולוגיה שמתבססת על מהירות תנועה) והעובדה שחסימת הניידים עשויה לפגוע בצורך החיוני בהם במצבי חירום להזעקת כוחות הצלה וביטחון.

בתוך כך, פורום התחבורה הבינלאומי (ITF) ישיק היום יוזמה להקמת גוף מעקב אחר מצב התאונות באפריקה. על-פי נתוני הפורום בכל שנה נהרגים בעולם 1.3 מיליון בני אדם, כ-90% מהם במדינות עולם שלישי. הבעיה חריפה במיוחד באפריקה שבה רק 2% מכלי הרכב בעולם אך 20% ממספר ההרוגים.