דוח פושר לבזק: ירידה של 3.8% בהכנסות בכל מגזרי הפעילות

הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב-260 מיליון שקל, בהשוואה ל-350 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • יישום מוקדם של תקן הדיווח IFRS 16 סייע לבזק ברבעון הראשון ושיפר את ה-EBITDA של פלאפון ב-62 מיליון שקל • השקת סטינג טי.וי לא הצליחה לעצור את הנטישה בטלוויזיה, ו-7,000 מנויים עזבו את yes במהלך הרבעון

שלמה רודב / צילום: תמר מצפי
שלמה רודב / צילום: תמר מצפי

קבוצת התקשורת בזק מסכמת רבעון פושר, עם ירידה בהכנסות בכל מגזרי הפעילות שלה. בסך הכול, הכנסות הקבוצה ירדו ב-3.8% ביחס לרבעון המקביל, לרמה של כ-2.4 מיליארד שקל; ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-0.7%, ל-987 מיליון שקל; הרווח הנקי לבעלי המניות נחתך ב-25.7% ל-260 מיליון שקל והתזרים החופשי היה 423 מיליון שקל, ירידה של 7.2%.

יישום מוקדם של תקן דיווח כספי IFRS 16 סייע לבזק להציג תוצאות משופרות, וכך למשל, ה-EBITDA בפעילות הקווית נהנתה מהשפעה חיובית של 23 מיליון שקל וה-EBITDA של פלאפון - מ-62 מיליון שקל.

על הדוחות חתום היו"ר החדש של בזק, שלמה רודב, אך הם מסכמים את הרבעון הראשון, שהיה לפני כניסתו לתפקיד. רודב מסר היום, כי "תוצאות קבוצת בזק ברבעון הראשון של 2018 ממשיכות לבטא את הגברת התחרות והשינויים בכל הזירות בשוק התקשורת. בזק נמצאת בעיצומו של תהליך לגיבוש אסטרטגיה לקבוצה לטווח ארוך, תוך התחשבות באילוצים רגולטוריים קשים, והשלביות הנגזרת מכך, מתוך מטרה להגיע, בהמשך הדרך, לביטול ההפרדה המבנית, וזאת לטובת כלל בעלי העניין בחברה ולטובת המשק הישראלי".

תוצאות הרבעון של בזק 5-18
 תוצאות הרבעון של בזק 5-18

קבוצת בזק  כוללת את הפעילות הקווית, חברת הסלולר פלאפון, חברת הטלוויזיה בלוויין yes ובזק בינלאומי (וכן את בזק און ליין ואת וואלה).

הפעילות הקווית מנוהלת על-ידי סטלה הנדלר, שצפויה לפרוש בקרוב. בזק ממשיכה להישחק בטלפוניה, בהיקף של כ-150 מיליון שקל במונחים שנתיים. ברבעון הראשון הפעילות הקווית הניבה לבזק הכנסות של כ-1 מיליארד שקל, ירידה של 1.4% ביחס לרבעון המקביל, והרווח הנקי ירד ב-17.6% ל-263 מיליון שקל.

ההכנסות מטלפוניה התכווצו ב-9.6% ל-302 מיליון שקל, וההכנסות מאינטרנט גדלו ב-3.7% ל-396 מיליון שקל, בעוד שההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי אינטרנט (קמעונות) הייתה 92 שקל, ללא שינוי מהרבעון הקודם ועלייה של 2 שקלים מהרבעון המקביל.

בסוף הרבעון היו לבזק כ-1.7 מיליון קווי אינטרנט, מתוכם 574 אלף של השוק הסיטונאי, שבמסגרתו מפעילי תקשורת אחרים עושים שימוש בתשתיות של בזק. מגמת הירידה במספר קווי הטלפון הפעילים נמשכת, ומספרם ירד ב-27 אלף ברבעון.

"ההשקעה בחדשנות מייצרת צמיחה"

לדברי הנדלר, "הדוחות מצביעים על גידול של 3.7% בהכנסות מתשתית אינטרנט, ושל לא פחות מ-10.7% בהכנסות משירותי ענן ודיגיטל. למרות הירידה הטבעית בהכנסות מטלפוניה והתחרות הגוברת בגזרת האינטרנט, סך כל ההכנסות נשחק במעט יותר מאחוז לעומת הרבעון המקביל. ההשקעה שלנו בחדשנות ובהשקת שירותים ומוצרים חדשים מייצרת צמיחה. ברבעון החולף השקנו את Be, הנתב המתקדם מסוגו, שפותח פנימית בבזק, והביקוש אליו מעל לציפיות".

כפי שנחשף ב"גלובס", בזק החלה בניסוי עובדים לקראת שדרוג ברשת לקצבים של עד 250 מגה - מה שאמור לשפר את הביצועים ולסייע להיאבק בהוט, שיש לה כבר 200 מגה.

בחברת הסלולר פלאפון נהנו כאמור מיישום תקן IFRS 16, כך שה-EBITDA הרבעוני זינק ב-61.6% ביחס לרבעון המקביל והגיע לרמה של 160 מיליון שקל. ברמת ההכנסות נרשמה ירידה קלה; ההכנסות משירותי סלולר ירדו ב-0.9% מהרבעון המקביל ל-431 מיליון שקל, ואילו בהכנסות ממכירת ציוד קצה נרשמה ירידה של 2.6% ל-188 מיליון שקל.

מכירות ציוד הקצה היו מקור הרווח של חברות הסלולר, שעזר להן "להחזיק את הראש מעל המים", אך הן יורדות אצל כל החברות לאחרונה. סך ההכנסות של פלאפון היה 619 מיליון שקל, ירידה של 1.4% מהרבעון המקביל.

יציבות בהכנסות פלאפון

פלאפון הציגה ברבעון רווח נקי צנוע של 9 מיליון שקל, ירידה של 43.8% בהשוואה לרבעון המקביל. בסוף הרבעון היו לחברה כ-2.5 מיליון מנויים, תוספת של 21 אלף מנויים ברבעון. בממוצע, כל מנוי שילם 57 שקל בחודש (ARPU), ירידה של 3 שקלים מהרבעון המקביל ושל שקל מהרבעון הקודם.

"ניכר כי האסטרטגיה של פלאפון ממשיכה להוכיח את עצמה. זהו הרבעון הרביעי ברציפות שבו אנחנו רואים יציבות בהכנסות ובלימת השחיקה, זאת חרף הירידה ב-ARPU ופעילות בשוק תחרותי במיוחד", מסר מנכ"ל פלאפון, רן גוראון. "במהלך הרבעון הצטרפו לפלאפון למעלה מ-20 אלף מנויים חדשים, וגם כאן אנחנו רואים גידול עקבי במצבת הלקוחות של החברה".

נמשכת נטישת הלקוחות לסלקום ולפרטנר

בחברת yes ניכרת ההשפעה של התחרות העזה בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית; 7,000 מנויים עזבו את החברה במהלך הרבעון, ובסיומו היו לה 580 אלף מנויים. החברה כוללת את מנויי סטינג טי.וי בספירת המנויים הנוטשים, והמשמעות היא שהשקת סטינג טי.וי לא מפצה על נטישת הלקוחות. למעשה, כל הרעיון של השקתו היה לפצות על הנטישה לסלקום ולפרטנר, והחברה אף מספקת אותו ללקוחות בחינם למשך חודש. ה-ARPU ממנוי ירד ב-7.8% בהשוואה לרבעון המקביל, וב-5.3% בהשוואה לרבעון הקודם, ל-214 שקל.

yes רשמה ברבעון הכנסות של 375 מיליון דולר, ירידה של 11.6% מהרבעון המקביל. ה- EBITDA התכווץ ב-36% ל-78 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 1 מיליון שקל, לעומת 19 מיליון שקל ברבעון המקביל (אם כי היו לחברה גם רבעונים של הפסד בשנה האחרונה).

רון אילון, מנכ"ל yes, אמר כי "בחודש ינואר השקנו ב-199 שקל את yesULTIMATE, הזוכה לביקושים יוצאי דופן ולשביעות רצון גבוהה ביותר בקרב לקוחותינו ולקוחות חדשים. אנו קוצרים את פירות המהלך ומזהים שינוי מגמה הבא לידי ביטוי בגיוס לקוחות חדשים רבים, המוכיחים כי הציבור לא מוכן להתפשר על פחות מהטלוויזיה הטובה בישראל".

בבזק בינלאומי נרשמה ירידה של 8.3% בהכנסות ל-352 מיליון שקל, ירידה של 6.1% ב-EBITDA ל-77 מיליון שקל, ונפילה של 33.3% ברווח הנקי, שהגיע ל-24 מיליון שקל. המנכ"ל, מוטי אלמליח, אמר כי החברה ממשיכה לקדם בהצלחה את שירותי הגנת הסייבר ופועלת להרחבת שירותים נוספים.

"השוק ציפה למספרים החלשים"

האנליסט גיל דטנר מלאומי שוקי הון כתב היום בתגובה לדוחות, כי המספרים היו חלשים, אך השוק ציפה לכך וזה בא לידי ביטוי במחיר המניה. לדבריו, במבט קדימה, הסנטימנט סביב המניה יושפע מהאסטרטגיה החדשה של החברה, ומההערכה של המשקיעים לגבי יכולתה להתמודד עם תנאי שוק מאתגרים, במיוחד כאשר לא רואים התקדמות בפן הרגולטורי בטווח הקצר.

האנליסט רוני בירון מאקסלנס ציין שבנטרול השפעת תקן IFRS 16, רווחי הון ממימוש נדל"ן והוצאות חד-פעמיות, ה-EBITDA של בזק נשחק ב-4.4% או 42 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם. הוא לא פוסל לחצי מחיר נוספים בשוק הטלוויזיה, על רקע האלטרנטיבות.