מכה ללוזון: הקרקע שעליה בנוי מתחם ירקונים תישאר חקלאית

היזמים שמפעילים את המתחם המסחרי קיוו לשנות את יעוד הקרקע למסחר ולהכשיר את הבנייה בו, באמצעות ביטול ההכרזה על הקרקע כקרקע חקלאית • המועצה הארצית החליטה להשאיר את ההכרה על כנה • משרד המשפטים: "נקודת ציון חשובה במאבק העיקש נגד עבריינות בנייה"

עמוס לוזון / צילום:איל יצהר
עמוס לוזון / צילום:איל יצהר

מכה ליזמי מתחם ירקונים: המועצה הארצית לתכנון ובנייה, החליטה לקבל היום (ג') את המלצת הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (הולקחש"פ), שקבעה כי אין הצדקה לביטול ההכרזה החקלאית על הקרקעות במתחם ירקונים בפתח-תקווה. בהחלטת המועצה הארצית תמכו גם מינהל התכנון ומשרד המשפטים.

הותרת הקרקע שעליה בנוי המתחם המסחרי ירקונים, כקרקע חקלאית מוכרזת, היא מכה קשה ליזמים שמפעילים שנים ארוכות את המתחם (הכשרת הישוב ועמוס לוזון), ולא מקיימים צווים להפסקת פעילות והריסת המתחם, בשל טענה חוזרת לאופק תכנוני, שיחל בביטול ההכרזה החקלאית והגשת תוכניות לשינוי יעוד הקרקע מחקלאות למסחר. הותרת הקרקע כקרקע חקלאית מוכרזת סותמת למעשה את הגולל על ניסיונות יזמי המתחם להביא לשינוי תכנוני ליעוד הקרקע.

החלטה שלא לבטל את ההכרזה החקלאית על הקרקע, התקבלה כבר ב-4 ביולי 2017 על ידי המועצה הארצית, אך לאור ההחלטה המוסכמת שהתקבלה על ידי בית המשפט ב-22 במאי 2018, הוועדה שבה וקיימה היום דיון נוסף בנושא, ואפשרה לבעלי מתחם הפאוור סנטר להציג את טיעוניהם.

לאחר שהמועצה שמעה את הטיעונים, החליטה כי אין מקום לשנות את החלטתה המקורית כפי שהתקבלה ביום ה-4 ביולי 2017. המלצת הולקחש"פ התבססה על מספר שיקולים, בהם: יעוד השטח בתוכנית המתאר המחוזית, מיקום השטח ביחס למרחב הסובב, ואי קיומה של תוכנית מקומית מאושרת לבינוי .

במועצה הארצית ציינו כי השיקול שעמד בפני המועצה היה אי עידוד עבריינות בנייה. "מדובר במבנה מסחרי, בהיקף של למעלה מ-10,000 מ"ר, שנבנה על בסיס היתרים שהוצאו שלא כדין" ציינו במועצה הארצית. "בנייתו הושלמה בניגוד לצו הפסקה מנהלי שהוצא נגדו על ידי בית המשפט והוא פועל למעלה מ-15 שנה, כמרכז מסחרי רחב היקף על קרקע חקלאית מוכרזת". במועצה הארצית סברו כי ביטול ההכרזה החקלאית על השטח, עלולה להעביר מסר שגוי למוסדות התכנון המקומיים כמו גם לבתי המשפט, ולפיו קיימת לכאורה הצדקה לאישורו של המתחם המסחרי בשטח החקלאי, באופיו הקיים, ותוך פגיעה בשטחים הפתוחים.

במשרד המשפטים הדגישו כי בית משפט השלום בכפר סבא כבר קבע ב-22 במאי 2018 שאין לדחות עוד את מועד כניסתו לתוקף של צו הפסקת השימוש במקרקעין שהוצא בהסכמת בעלי במתחם ובעלי העסקים במתחם. על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי, התקיימו דיונים בנדון, אך טרם ניתן פסק דין בערעור. "על אף שלשיטת המדינה ביטול ההכרזה החקלאית של המקרקעין לא היה משפיע על ההחלטה מיולי 2017 וההחלטה מהיום, בה תמכו כל חברי המועצה פה אחד, שקבעה כי אין לבטל את ההכרזה, ברור שהטיעון המרכזי של בעלי העסקים והמתחם אינו יכול לעמוד עוד". עוד הוסיפו במשרד המשפטים כי "אנחנו מקווים שההחלטה תקדם את הפסקת השימוש הנמשך במקרקעין ללא היתרים ובניגוד לייעוד המקרקעין. החלטת המועצה הארצית היא נקודת ציון במאבק העיקש נגד עבריינות בנייה בכלל ועבריינות בנייה כלכלית בפרט".