בקרוב: יבוא מוצרים לבית ותכולת דירה בהיקף של מעל אלף ד'

צו היבוא האישי של משרד הכלכלה, המסדיר את המגבלות ואת המוצרים המותרים ליבוא אישי, מתפרסם היום • בצו נכללים מוצרי טיפוח, תוספי מזון, חלפים לרכב, שואבי אבק, מקררים, מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות ועוד

שר הכלכלה אלי כהן / צלם:  שלומי יוסף
שר הכלכלה אלי כהן / צלם: שלומי יוסף

צו היבוא האישי של משרד הכלכלה, המסדיר את המגבלות ואת המוצרים המותרים ליבוא אישי, מתפרסם היום (א') להערות הציבור וצפוי להיכנס לתוקף בתוך 3 שבועות עם חתימת השר. הצו קובע, בהתאם למסקנות הוועדה המשותפת של משרדי הכלכלה והאוצר, הגדרות ליבוא אישי והיקפיו, וכולל בתוכו מסלול החדש המרחיב את ההגדרות ליבוא אישי בתחומי בנייה ושיפוץ הבית.

במסגרת הצו ניתן יהיה לייבא מוצרי צריכה עד 5 מוצרים, או עד סכום של אלף דולר (עד 30 יחידות) - הגבוה מבניהם, כל עוד מדובר ביבוא לצריכה אישית.

ומה הם המוצרים הנכללים במסגרת הצו? מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, תוספי מזון, חלפים לרכב ומוצרי תעבורה דוגמת כיסא תינוק לרכב, קסדות מוצרים למערכת בלימה, שואבי אבק, מקררים, מגהצים, מדיחי כלים, תנור, ציוד אלחוטי - מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות ומוצרים נוספים.

כאמור, בנוסף למוצרי צריכה, הצו מתייחס גם להכרה ביבוא אישי לתכולת הדירה, במסגרתו ייפתח מסלול הקלות ייעודי למייבאים מוצרים לצורך שיפוץ או בניית בית. תחת מסלול זה ניתן יהיה לייבא כמויות גדולות יותר מהכלל האמור, כאשר נטל ההוכחה שמדובר במטרות בנייה או שיפוץ, מוטל על המייבא.

מוצרים שנדרש להם אישור ממשלתי, למשל כמו דיסקיות למערכת הבלימה של הרכב, אשר דורשות את אישור משרד התחבורה, יהיה על הרגולטור לספק את האישור ליבוא בתוך יומיים בלבד.

במשרד הכלכלה מצטטים נתונים שפורסמו במסגרת דוח בנק ישראל לשנת 2017, המתייחסים להשפעת המסחר המקוון, כולל יבוא אישי, על הפחתת המחירים בתחומים שונים. הם מפרטים כי הנתונים מראים כי בתחומים שחשופים למסחר מקוון ויבוא אישי, נרשמה ירידה במחירים באופן משמעותי בין השנים 2011-2017, כגון: מוצרים אישיים וקוסמטיקה - ירידה של קרוב ל-20%; מערכות צפייה ושמע - ירידה של למעלה מ-50%; הלבשה והנעלה - ירידה של כ-10%; ריהוט וציוד לבית - ירידה של כ-15%.

עוד מגלים הנתונים כי על אף ההשפעה הגדולה שהביא המסחר המקוון והיבוא האישי - הנתח שהוא תופס מהוצאה חודשית של משק-בית עדיין נמוך ועומד על 104 שקל בחודש, על אף שהוא צמח ב-16% בין השנים 2011-2015. באופן כללי, השוק הישראלי חשוף ברמה נמוכה ליבוא בהשוואה לממוצע במדינות ה- OECD. לפי הנתונים שמצטט משרד הכלכלה - 10% סל הצריכה של משק-בית בישראל מקורו ביבוא, לעומת 19% במדינות OECD.

במשרד הכלכלה מעוניינים לשנות את המציאות הזו ומציינים כי "יבוא אישי הוא אחד הכלים להתמודד עם פער זה".

מי שבוודאי צפויים למחות ולהתנגד למהלך הזה הם התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר, אשר כבר הביעו לא פעם את מורת-רוחם בנושא וטענו לאפליה בנושא המיסוי ברכישות ביבוא אישי. השתיים עתרו לאחרונה לבג"ץ בסוגיה אותה הם מגדירים כ"אפליית המע"מ", ברכישות בסכום של 75 דולר ברכישה מקוונת. אלה טוענים כי אותו פטור מוביל להוזלה מלאכותית בעת רכישה מעסק בחו"ל, לעומת רכישה או הזמנה מעסק בישראל. בהתייחס ליבוא בהיקף של 1,000 דולר ועד 30 פריטים, בלשכת המסחר טענו בדיון האחרון שהתקיים בנושא כי לא מדובר בכמות שמתאימה ליבוא אישי, וכי יש מי שעשוי לנצל את הכמות הזו לצרכים אחרים.