ח"כ גפני: "הפטור ממס על קניות באינטרנט לא יבוטל"

דיון סוער בוועדת הכספים בסוגיית הפטור מ-75 דולר לרכישות ביבוא אישי • ח"כ הרצוג: "האם נראה את אסוס ואמזון מרווחיות הרבה יותר על חשבון הצריכה המקומית?" • ח"כ נחמן שי: "המדינה חייבת להתערב ולהגן על זכותם של הישראלים לרכוש"

ועדת הכספים של הכנסת/ צילום: לשכת יו"ר האופוזיציה
ועדת הכספים של הכנסת/ צילום: לשכת יו"ר האופוזיציה

דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת: נציגי משרד האוצר סירבו לענות של השאלות של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, על סוגיית הפטור מ-75 דולר לרכישות ביבוא אישי, בטענה כי הנושא נמצא בדיון בבג"ץ. "לא יהיה אישור של הוועדה לביטול הפטור של 75 דולר. אנחנו לא נאשר את זה, ושר האוצר אמנם חזק, אבל הוא לא יוכל לעשות את זה לבד", כך אמר היום יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

הבוקר (ב') נידונה בוועדת הכספים סוגיית עתיד הקמעונאות בישראל. את הדיון יזם ח"כ הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג, והוא נידון לצד סוגיה נוספת - "כוונת רשות המסים להעלות את המיסוי על הרכישות באינטרנט", שהעלו חברי הכנסת אורי מקלב, מירב בן ארי ונחמן שי.

עידו סופר ושירה דימני מאגף התקציבים במשרד האוצר סירבו להתייחס לסוגיית הפטור על קניות ביבוא אישי: "לא ניתן להתייחס לסוגיית הפטור ממכס של ה-75 דולר, כיוון שהנושא נמצא בבג"ץ", אמרו. גפני זעם על התשובה ותקף את נציגי משרד האוצר: "אתם לא תבואו לפה שנה לדיונים ולא תקבלו אישור לדבר בוועדה. זו עליית מדרגה. לא ייתכן שתשבו בוועדה ולא תגיבו".

ח"כ עודד פורר טען בדיון כי "כל הבנקים שמו איקס על ענף האופנה, הם אומרים ליצרנים - 'אל תגיש בכלל' - כי לאופנה לא נותנים. האם שמים איקסים על ענפים מסוימים".

"האם האזרחים צריכים להיות שבויים בידי קמעונאים?"

הרקע לדיון, כפי שהגדירו חברי הכנסת, הוא המצב ש"הרשתות הגדולות פועלות לביטול הפטור הקיים מתשלום מע"מ ברכישת מוצרים באמצעות האינטרנט בסכום של עד 75 דולר". לטענת חברי הכנסת שיזמו את הדיון, כוונת רשות המסים לבטל את הפטור הקיים תהווה "חיזוק לבעלי ההון ומכה משמעותית לאזרחים רבים הנמנים עם השכבות החלשות, אשר אין ידם משגת לרכוש מוצרים מינימליים, ויש להתנגד לכך באופן מוחלט".

עוד טענו חברי הכנסת כי רשות המסים מתכוונת לפעול בהמשך לדרישת החברות לביטול הפטור המדובר. חברי הכנסת טוענים כי "הפטור הקיים מאפשר לאזרחים רבים הנמנים עם השכבות החלשות לבצע רכישות מינימליות באמצעות הרשת, ואשר אין ידם משגת לבצע זאת ברשתות הקיימות בארץ".

בפתיחת הדיון תקף הרצוג את ההתנהלות בענף רשתות הקמעונאות בתחום האופנה, ומנה את רשתות אופנה מקומיות שקרסו לאחרונה, בהן הוניגמן, יפו תל-אביב, סליו ומיש מיש, לצד צמצום שטחים של רשתות בינלאומיות כמו פוראבר 21 ופול אנד בר. לטענתו, "הקמעונאות משפיעה על ענף הקניונים ומרכזי המסחר, כיוון שיש רשתות שנמצאות בכל המסחרים, הם יפנו את הקניונים, ומכאן השפעה דרמטית על ענף הנדל"ן, ומכאן האטה ברכישה הפנימית".

ח"כ הרצוג הוסיף וטען כי "לצערי, ממשלת ישראל לא מתמודדת עם האתגר הזה. זה אתגר שקיים בכל משק מפותח, אבל אפשר ליצור שוויון ולבחון את ההשפעה על שוק הנדל"ן. תארו לעצמכם שחברות נדל"ן יקרסו".

הוא המשיך ואמר: "אני תובע שהוועדה תברר עם קברניטי המשק לאן זה הולך. זה יכול להתחיל בהוניגמן, ואי-אפשר לדעת לאן זה הולך. האם נראה את אסוס ואמזון מרוויחות הרבה יותר על חשבון הצריכה המקומית - איך זה ישפיע על הצריכה, שוק הנדל"ן ושוק הקמעונאות?".

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון: "אני חושב אני חושב שהרצוג מייצג את הקמעונאים, ואני רוצה לייצג את האזרחים. האם אנחנו יכולים לשנות תרבות צריכה בישראל? האם האזרחים צריכים להיות שבויים בידי קמעונאים? רוב בתי-האב קונים היום בקנייה מקוונת מחו"ל, ייתכן שיש בעלי עסקים מקומיים ובעלי רשתות להשתלב בקניית האונליין. אם אנחנו משנים היום את המיסוי בקנייה באונליין, אנחנו משפיעים על יוקר המחיה ועל ההוצאה לנפש. בישראל יש פטור נמוך, בארה"ב זה על 800 דולר, באירופה זה 170 דולר, אנחנו במדרג הכי נמוך שניתן לכל קונה".

עו"ד דן כרמלי מטעם איגוד לשכות המסחר העיר כי אלה "עובדות לא נכונות", וטען כי צריך לשקול לבטל המע"מ לרכישה ברשתות האופנה.

ח"כ מקלב: "בסופו של דבר למה עניבה שאני יכול לקנות ב-9 שקלים, אני צריך לשלם עליה 90 שקל ברשתות בארץ. הם קונים את זה באותו מקום שאני קונה את זה. מכלול השיקולים לא יכול להיות על גב הצרכן".

ח"כ נחמן שי טען כי על הרגולציה הישראלית להתערב במצב שקיים היום בשוק: "אם המדינה לא תציע פתרונות, יהיה פה ג'ונגל. מדובר בתופעה גלובלית שלא נצליח לבלום אותה - לא נמנע מישראלים רכישה מרשתות מכוונות. החברות הבינלאומיות מוזילות את מחיר המשלוח לישראל ועושות אותו יותר אטרקטיבי. מי שמסתובב בחו"ל, רואה שמחירי ביגוד נעשו מגוחכים. המדינה חייבת להתערב ולהגן על זכותם של הישראלים לרכוש. המדינה צריכה להתערב ולהכניס רגולציה, היא לא יכולה לעבוד מהצד. אני מתנגד לביטול הפטור של ה-75 דולר".

לסיכום קבע יו"ר הוועדה גפני כי הוא מבקש לזמן דיון בהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר, מנהל רשות המסים, מנכ"ל משרד הכלכלה ונגידת בנק ישראל. הדיון יעסוק בהאם ישראל ערוכה לגל של ניסיון להימנע מהורדת הפטור, ובמקביל להימנע מקריסת הקמעונאות הישראלית.