עזריה: ״בלתי נסבל שיש חוק והשלטון המקומי מצפצף עליו"

ועדת הרפורמות קיימה היום בדיון בחוק פיצול צמודי קרקע, על רקע טענות לקשיים ביישום החוק • ח"כ רחל עזריה: "החוק עבר בנובמבר האחרון לאחר המון עבודה. אבל, קיבלנו הרבה מאד פניות מתושבים ברחבי הארץ שהחוק לא ממומש"

שמונה חודשים לאחר אישור חוק פיצול צמודי קרקע בכנסת, ועדת הרפורמות קיימה היום (ג') דיון מעקב שעסק ביישום החוק. הדיון התקיים על רקע טענות שהגיעו לוועדה אודות קשיים ביישום החוק, שמאפשר פיצול בתים צמודי קרקע ביישובים עירוניים ליחידת דיור נפרדת אותה יהיה ניתן להשכיר.

לפני מספר חודשים פורסמה ב"גלובס נדל"ן" כתבה שבחנה את יישום החוק האמור, והמסקנה הייתה דומה, שהיישום נמוך עד אפסי.

״בלתי נסבל שמחוקקים חוקים והשלטון המקומי מצפצף עליהם", כך אמרה בדיון חברת הכנסת ויו"ר הוועדה שקידמה את החוק רחל עזריה (כולנו). ח"כ עזריה פנתה לנציגי השלון המקומי ואמרה בדיון: "למה לשאת ולתת מולכם עם בסוף אנחנו מקבלים צפצוף? דחינו את תחולת החוק בשלושה חודשים כדי לתת לכם להכין מסמכי מדיניות ועונים לתושבים שטרם נקבעה מדיניות! זה מביך. החוק עבר בנובמבר האחרון לאחר המון עבודה, התייעצות עם גורמים מקצועיים ובדיקה שאפשר ליישם אותו. אבל, קיבלנו הרבה מאד פניות מתושבים ברחבי הארץ שהחוק לא ממומש". ח"כ עזריה הוסיפה ואמרה כי החוק אומר כי כל רשות שלא תקבע מדיניות תצטרך לאשר את כל הבקשות שעומדות בקריטריונים "וזה מה שתאלצו לעשות", אמרה, "אני פונה למנהל תכנון ומבקשת שיוציאו רענון להוראות החוק ואני קוראת לציבור להפסיק לחכות למדיניות אלא להגיש בקשות. אין דבר כזה שכל רשות עושה מה שהיא רוצה. יש כנסת אחת שהיא הרשות המחוקקת ואתם כפופים לה".

מיכאל לובלינג מנהל תחום בכיר בקרת ועדות במשרד האוצר שנכח הדיון התייחס לחוק ואמר: "בחוק הוגדרה חובת דיווח של שנה ויש לנו דיווחים של הרשויות המקומיות. 78 ועדות אמרו שלא קיבלו פניות בנושא, 19 אמרו שקיבלו פניות להקלות ו-3 ועדות בערים אופקים, בית שאן ופתח תקווה כבר נתנו היתר לפיצול. 70 בקשות נמצאות בתהליך בדיקה. לא ברור בכלל מה התמריץ להגשת בקשה, זה עולה עשרות אלפי שקלים ויש אזרחים שבונים ללא קבלת אישור".

ורדית אייזק, מנהלת אגף בקרת ועדות מקומיות במשרד האוצר התייחסה אף היא לחוק ואמרה: "אנחנו לא עוקבים אחרי קביעת מדיניות. לא קיבלנו אפילו פנייה אחת בנושא הזה מתושבים. הבנו שאנשים באים, מתעניינים ולבסוף לא ממשיכים בתהליך. תהליך קבלת תשובה מרגע הפנייה הוא עד 90 ימי עבודה".

עו"ד גדי רובין יועץ לתכנון ובנייה במרכז לשלטון המקומי טען בדיון כי: "כל רשות יכולה לעשות מה שהיא רוצה. רשות מקומית לא חייבת לעשות לפי החוק אם אין מדיניות. לא יכול להיות שאדם מגיש בקשה ונענה בתשובה שאין טיפול ואין מדיניות. אין לנו את המידע שהוועדה מבקשת ואין הרבה בקשות שאנחנו מכירים. אני זוכר שהיה דו שייח אינטנסיבי מולכם בזמן קביעת החוק. אני מבין את התסכול שלכם, אבל המרכז לא שולט בשלטון המקומי".

במקביל, בדיון נכחו גם אזרחים שביקשו לפצל את צמוד הקרקע שלהם ונתקלו בבעיה. יהודה צפירה, תושב מרחובות שביקש ליישם החוק, טען בדיון: "אני יודע דבר אחד, אם נותנים שיקול דעת למהנדס העיר אז לא ניתן לעשות כלום. הם יתנו את כל התירוצים בעולם כדי להוציא אותנו מפה. זאת הצרה של כל אזרח בנושאי הבינוי. צריך לצמצם את שיקול הדעת של המהנדסים לאפס. הוצאתי הרבה כסף ועדיין לא קיבלתי שום היתר. קיבלתי מהאדריכלית שלי מידע שאולי רק בעוד שלושה חודשים אני אקבל היתר. כמעט שנה בשביל שאפשר יהיה להתחיל לבנות. כל הסיפור יעלה לי מעל מאה אלף שקל הוצאות כשבסוף אולי אני אגלה שזה בכלל לא השתלם לי".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "השלטון המקומי תמך ותומך בחקיקה ופועל ליישומה המלא ברשויות המקומיות. ככל שישנן חריגות נקודתיות בגלל הזמן הקצר מאז החקיקה, שבגללו לא כל הרשויות הספיקו לישם הנושא, הן אינן מלמדות על הכלל".