"קיימות אינדיקציות לבעיה בתחרות בשוק הברוקראז' לציבור"

כך מגלה רשות ני"ע, שבודקת את הנושא עם רשות ההגבלים העסקיים, במסגרת דוחותיה השנתיים ל-2017 • רשות ני"ע מדווחת כי הגאות בבורסה הגדילה את הכנסותיה מאגרות ב-2017 ב-8% • השכר לעובד ברשות ני"ע גדל בשנה שעברה ב-3% ל-33.3 אלף שקל בממוצע • עמלות ניירות ערך – איפה זול ובטוח?

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך מגלה היום (ד') בדוחותיה לשנת 2017 כי "המחלקה הכלכלית ברשות ניירות ערך, יחד עם רשות ההגבלים העסקיים, ערכו ניתוח של מצב התחרות בשוק הברוקראז' ללקוחות קמעונאים, במהלכו זיהו כי קיימות מספר אינדיקציות לכך שיתכן וקיימת בעיה תחרותית בשוק הברוקראז' ללקוחות קמעונאים, ובהן פערים בין עמלות הברוקראז' בבנקים לבין העמלות שגובים חברי הבורסה שאינם בנקים (חש"בים); הדומיננטיות של הבנקים בשוק זה; קיטון במספר החש"בים; וממצאיהן של ועדות ציבוריות שעסקו בנושא". מדובר בדיווח הרה חשיבות שנוגע לממשק של הציבור הרחב עם שוק ההון, ושמאופיין בפערי מחיר גבוהים בין בתי ההשקעות לבין הבנקים, שיקרים יותר.

בד-בבד דיווחה היום הרשות כי הרוח החיובית שמורגשת בהנפקות בבורסה המקומית מגיעה לדוחות רשות ניירות ערך, שרשמה ב-2017 גידול של כ-8% בהכנסות מאגרות, שהסתכמו בכ-188 מיליון שקל, ושמהוות זינוק של יותר מ-20% מההכנסות מאגרות שנרשמו בשנת 2015, אז הבורסה הייתה במצב בעייתי בהרבה. הגידול בהכנסות הרשות הגיע בעיקר מעלייה באגרות תשקיף מקרנות נאמנות, מאגרות תשקיף מתאגידים (הנפקות בבורסה), ומאגרות מיועצי השקעות מנהלי תיקים ובחינות.

נכון לסוף 2017 היו ברשות ניירות ערך 260 עובדים, שנהנו בשנה זו משכר חודשי בעלות ממוצעת של כ-33.3 אלף שקל, שמהווה עלייה של כ-3% ביחס לעלות השכר הממוצעת לעובד שנרשמה בכל אחת מהשנתיים שקדמו לה. בשקלול הטבות לעובדים, התגמול הכולל הממוצע לעובד עלה ב-2017 לכ-34.4 אלף שקל, לעומת כ-33.4 אלף שקל לעובד ב-2016.

ככלל הוצאות השכר וההטבות לעובדי הרשות גדלו בשנה שעברה בכ-8%, ואולם, עקבות הגידול בהכנסות מאגרות, השכר כשיעור מההכנסות ירד לכ-57%, לעומת שיעור של כ-60% בשנת 2016. עם זאת, הרשות אינה גוף עסקי ולעובדיה יציבות כך שהוצאות השכר שלה יציבות ואף גדלות, בלי תלות במצב הבורסה המקומית. אפרופו כוח האדם הרשות, מהדוח עולה כי נכון לסוף 2017 שיעור הנשים מכלל העובדים בה עמד על 53%, לעומת 47% גברים.

ענת גואטה, היו"רית החדשה של רשות ניירות ערך מאז ינואר 2018, פרסמה היום את הדוחות הראשונים שלה כיו"רית הרשות, עבור תקופה בה הובלה הרשות על ידי היו"ר הקודם, פרופ' שמואל האוזר, ובמסגרת זו מסרה כי "לשוק הון מפותח תרומה משמעותית לכלכלת ישראל ולאזרחיה. לכן יש להציב את פיתוח שוק ההון הישראלי כיעד לאומי עם תכנית סדורה המשותפת לכלל הרגולטורים והמערכת הפיננסית בכללותה, מתוך אינטרס לאומי ארוך טווח". עוד אמרה כי "בין היתר, בכוונתי לפעול להסרת חסמים ולהתאמת רגולציה; לאמץ תפיסת רגולציה גלובלית; לפעול להשקת מוצרי השקעה חדשים; לשלב חדשנות, עכשוויות, ואמצעים טכנולוגיים בעבודת הרשות ובעבודת הגופים המפוקחים; ולהוביל מדיניות אכיפה פרופורציונלית".

ומה לגבי יו"ר הרשות? מהדוחות עולה כי עלות שכר היו"ר של הרשות אשתקד הייתה יציבה למדי, ועמד על רמה של כ-67.8 אלף שקל לחודש. עם זאת, הדוחות מלמדים כי ההוצאה של הרשות ב-2017 בגין ימי עיון, השתלמויות, כנסים, קשרי חוץ והוצאות אירוח בגין היו"ר, גדלו בכ-69% לכ-113 אלף שקל.

ועוד לגבי שוק ההון: מדוחות רשות ניירות ערך עולה בין היתר כי "ב-2017 נכנסו להסדר חוב חדש 4 חברות, עם חוב בערך נקוב מתואם של כ-830 מיליון שקל, לעומת 6 חברות עם חוב בערך נקוב מתואם של כ-5 מיליארד שקל ב-2016 (אז היו שתי חברות ענק שנקלעו להסדר חוב, ר"ש)". עוד מצוין כי בשוק קרנות הנאמנות המשיכה מגמת הירידה בדמי הניהול הממוצעים, שעמדו ב-2017 על 0.83% מהנכסים, לעומת 0.86% ב-2016 ו-1.71% ב-2008.