כ"ץ ביום התחב"צ בכנסת: "בונים את ישראל החדשה והמחוברת"

"יותר מדי אזורים במדינת ישראל היו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של התחבורה הציבורית. פתחנו את רכבת הנגב, הגליל, כרמיאל, השרון, עפולה ובית שאן", אמר השר וגם הפנה אצבע מאשימה כלפי ראשי ערים: "צריכים לתת העדפה לנתיב התחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי - אני עושה את זה, והוועדה עושה את זה, וגם ראשי הערים צריכים לעשות את זה"

איתן כבל וישראל כ"ץ ביום התחבורה הציבורית בכנסת / צילום: דוברות הכנסת, נועם ריבקין פנטון
איתן כבל וישראל כ"ץ ביום התחבורה הציבורית בכנסת / צילום: דוברות הכנסת, נועם ריבקין פנטון

"באביב הבא ימלא עשור לכהונות ממשלות נתניהו ותפקידי כשר תחבורה בממשלותיו. זהו דבר לא שגרתי. בתחילת כהונתי ב-2009 הבאתי לממשלה תוכנית בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית שרובן עסקו בלחבר את מדינת ישראל מהקצה לקצה. אנחנו פועלים בצורה מסודרת - בונים את ישראל החדשה והמחוברת במקום ישראל הישנה והמנותקת", כך אמר היום (ג') שר התחבורה ישראל כ"ץ. הדברים נאמרו בדיון בוועדת הכלכלה לרגל יום התחבורה הציבורית שמתקיים היום לראשונה בכנסת.

לדברי השר, "יותר מדי אזורים במדינת ישראל היו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של התחבורה הציבורית. פתחנו את רכבת הנגב, הגליל, כרמיאל, השרון, עפולה ובית שאן. מאחר ועוד אין לנו הרכבת הקלה בגוש דן שתושק במועד המתוכנן, המאסה הגדולה היא האוטובוסים, וברור לנו שחייבים ללוות אותם לכל אורך כל הדרך. קודם כל הנהג, הכי חשוב זה הנהג - בלעדיו אין כלום".

יצוין כי בישראל חסרים כיום למעלה מ-3,000 נהגי תחבורה ציבורית וזוהי הסיבה העיקרית לרמת השירות הנמוכה באוטובוסים. המחסור בנהגים גורם לכך שלא כל הקווים המתוכננים מופעלים - הדבר מתבטא בעומס באוטובוסים, באיחורים, בשעות עבודה מרובות של הנהגים ותסכול ציבור הנוסעים כתוצאה מרמת הישרות הנמוכה.

"אני שמח שעכשיו עלינו מדרגות מאוד משמעותיות - יש כ-10,000 נהגי תחבורה ציבורית, והייתי רוצה שיהיה יותר. שיפרנו את התנאים והשכר של הנהגים ונמשיך עוד", טוען כ"ץ.

בהמשך דבריו, כ"ץ התייחס לרשויות המקומיות והפנה אצבע מאשימה אל ראשי הערים: "אין מכשול כספי לקידום התחבורה הציבורית ואני חייב לומר לחבריי ראשי הערים שתמיד מגיעים לרגע המבחן. בתאוריה כולם בעד. אבל כשהם צריכים לתת העדפה לנתיב התחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי - אני עושה את זה, והוועדה עושה את זה, וגם ראשי הערים צריכים לעשות את זה".

בכך התכוון כ"ץ לפרויקטים רבים ש"נתקעים" ברשויות המקומיות מאחר שלא מקבלים את האישורים הנדרשים. אחד מהם זה פרויקט BRT, אשר היה אמור להיות מקודם באזור השרון וגוש דן ולתת מענה לתושבי האזור עד שתפתח הרכבת הקלה. מדובר במערכי אוטובוסים מהירים, שכבר קיימים בחיפה (מטרונית). לצורך הפעלת האוטובוסים המהירים נדרש להקצות נתיבי תחבורה ציבורית, זאת על חשבון הנתיב לרכבים פרטיים - דבר שראשי הערים לא ממהרים לעשות במיוחד לא בשנת הבחירות.

"בוטל לנו פרויקט BRT באזור השרון בעלות של מיליארד שקל שהיה מוכן לפני שנים והיה עוזר לחלץ רבים מהפקק", מציין כ"ץ. "גם פרויקט בהיקף דומה באזור השפלה וגם באזור נתניה. ברגע האמת ראשי ערים לא רצו לתת את העדפה לרכב ציבורי למרות 100% מימון".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הצטרף לדבריו של כ"ץ ואמר: "לצערי בחלק מהמקומות ראשי הערים הם הופכים להיות החסם המרכזי וצריך שזה יאמר".

ח"כ דב חנין, מיזמי יום התחבורה הציבורית בכנסת, אמר בדיון: "אנחנו ניצבים בפני אתגר גדול. בתחילת הקדנציה של שר התחבורה גילו שאנחנו בפיגור של עשרות שנים בתחום התח"צ. כדי לסגור את הפער הזה דרוש מאמץ גדול. התחבורה הציבורית היא עורק החיים של התחבורה כולה, והיא נושאת משמעות עצומה - כלכלית, חברתית וסביבתית. הבעיה כבר ברורה לכל, וגם הפתרונות. נמשיך להיאבק בגורמים המעכבים שעדיין לא הבינו שהתחבורה הציבורית חיונית עבור כולנו, עד שינתן מענה לכל הצרכים - עדיפות לנת"צים, תכנון מוטה תחבורה, שיפור תנאי הנהגים והנוסעים, ותשתיות ראויות לתח"צ".