נעילה מעורבת בתל-אביב; אופקו ירדה בכ-7%, טבע איבדה 2%

פימי בוחנת את רכישת השליטה בחברת התעשייה הקיבוצית פלסטופיל • טוגדר הודיעה ביום ה' על כוונתה לבטל את ההנפקה שלה לציבור

הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') במגמה מעורבת לאחר ששמר על יציבות במהלך היום. זאת על רקע הסגירה החיובית ביום ה' והנעילה הירוקה בסוף השבוע בבורסות וול סטריט. 

 

מנתוני הבורסה בתל-אביב עולה כי בסיכום שבוע המסחר האחרון התחזק מדד ת"א 35 ביותר מ-1.5%, ובכך הוא מסכם עלייה של כ-2.5% מתחילת 2018. מדד ת"א 90 עלה בשבוע החולף בכ-1%, ומתחילת השנה מציג תשואה שלילית של כ-3%. מדד SME60 ממשיך לבלוט לשלילה, ועם שחיקה קלה בשבוע החולף, הוא משלים ירידה של 7.5% מתחילת השנה.

בשבוע שעבר פורסמה רשימה מקוצרת של 10% מסוגי המכסים בשווי 200 מיליארד דולר נוספים שיוטלו על סין, ובכך הסלימה שוב מלחמת הסחר - ארה"ב עם סין. "200 מיליארד הדולר האלו שווי ערך למכסים שהם הטילו עלינו", נשמע אומר בכיר בממשל האמריקני. הטלת המכסים לא תיכנס לתוקף באופן מיידי, כי אם תושהה לתקופה של חודשיים ואמורה להיכנס לתוקף בסביבות ה-22 לאוגוסט.

לקראת סוף השבוע ניכר כי השוקים מתאוששים לאחר העצבנות ששררה ברחבי העולם לאור הודעת טראמפ השבוע על הטלת המכסים. ביום ו' אמרו שרים בכירים בשתי המדינות כי יש לחדש את המו"מ בין הצדדים במטרה להגיע להבנות, מה שהוריד את מפלס החששות בקרב משקיעים מהסלמה של המצב והוביל את המדדים בארה"ב לעליות. מניות הטק ובראשן פייסבוק, אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשיא.

מכירת ישראכרט ולאומי קארד נכנסת לישורת האחרונה. אל בנק הפועלים  ובנק לאומי  אמורים להגיע בשבועות הקרובים הצעות רשמיות לרכישת החברות, וזאת במקביל לקידום תהליך הנפקה. בינתיים, היחסים בין בנק הפועלים ולאומי לבין חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם נחשבים למתוחים, ומתקרבים לנקודת רתיחה ככל שמתקרב מועד ההפרדה [להרחבה].

רווחיו של בית הזיקוק שמפעילה חברת פז  באשדוד עשויים לגדול באופן משמעותי בעתיד הלא רחוק, עם הפעלתו הצפויה במחצית השנייה של 2019 של מתקן Cat Cooler (קירור הקטליסט), שאותו מקימה החברה בימים אלה (מורכב על מתקן הפצחן המימני של החברה). זאת, לקראת כניסתו לתוקף של תקן בינלאומי מחמיר חדש, שנועד לצמצם את השימוש בגופרית בתעשיית הספנות העולמית.

פז, בדומה לבזן , שמפעילה את בתי הזיקוק בחיפה, צפויה ליהנות מכניסתו לתוקף בתחילת 2020 של תקן IMO 2020 - תקן שיאסור על תעשיית הספנות שימוש במזוט (דלק נוזלי, תוצר של זיקוק נפט) עם שיעור גופרית גבוה מ-0.5%, לעומת רמה של כ-3.5% כיום [לידיעה המלאה].

חברת בלוקצ'יין כריה , שמניותיה נסחרות בבורסת תל-אביב, כנראה לא מרשימה במיוחד את המשקיעים בארה"ב. השבוע הודיעה החברה על הפסקת המסחר ב-ADR (תעודות פיקדון אמריקאיות) במסגרת התוכנית שלה עם בנק אוף ניו-יורק מלון (BNY). לדברי בלוקצ'יין כריה, האפשרות לסחור ב-ADR באמצעות הבנק תיפסק בעוד כשבועיים, ב-26 ביולי, ובהמשך לכך, "BNY יפקח על חלוקה בעין של מניות החברה המוחזקות במסגרת התוכנית, לאלה שיחזיקו ב-ADR באותו מועד".

קרן ההשקעות פימי בוחנת את רכישת השליטה בחברת התעשייה הקיבוצית פלסטופיל . מדובר בחברה הנמצאת בשליטת קיבוץ הזורע שבעמק יזרעאל, המייצרת יריעות פלסטיק גמישות לאריזת מזון מצונן ומוצרים אחרים. ל"גלובס" נודע כי באחרונה ביקרה הנהלת פימי בפלסטופיל ונפגשה עם בכירי החברה.

מניית פלסטופיל המדשדשת נסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של קצת יותר מ-60 מיליון שקל, אחרי שמחירה נשחק בכ-12% בשנה האחרונה. מאז הנפקתה ב-2005 איבדה המניה עשרות אחוזים מערכה. בשל שיעור החזקות ציבור נמוך, מניית פלסטופיל עברה בימים האחרונים לרשימת השימור של הבורסה, ובמקרה שלא יתקיימו בה התנאים לחידוש מסחר ברשימה הראשית בתוך 48 חודשים, היא תימחק מהמסחר [לידיעה המלאה].

מינוי חדש ב טבע : ג'ון נייסון (Nason) מונה לתפקיד מנהל החטיבה הכימית (TAPI) של החברה, חטיבה המתמחה בייצור חומרים פעילים לתעשיית התרופות. כחלק מהמינוי, נייסון יבצע רילוקיישן ויעתיק את מקום מושבו לישראל; זאת בניגוד לקודמו בתפקיד, ר. אנאנת', שלא ניהל את החטיבה מישראל, כמו גם מרבית הכפופים לו שפעלו מחוץ לישראל. אנאנת' עוזב אחרי כ-3.5 שנים בתפקיד [לקריאה נוספת].

קבוצת הביטוח מגדל   וחברות הנדל"ן תדהר ואקרו נדל"ן (שבה נכנסה באחרונה לשותפות קבוצת הפניקס ) מנהלות מגעים לרכישת נתח משמעותי מקרקע במרכז תל-אביב, ברחוב הרכבת סמוך לרחוב הצפירה, לצורך הקמת פרויקט של מגדל משרדים ומגורים. גורם המעורה במגעים אמר ל"גלובס" כי ככל הידוע, מדובר במגעים שנמשכים כבר כמה חודשים, שבמהלכם גם קבוצת עזריאלי התעניינה בקרקע, בשווי מוערך של 215 מיליון שקל.

איש העסקים מוטי בן משה השלים בשבוע שעבר צעד חשוב לקראת השתלטותו על חברת אפריקה ישראל , לאחר שסיכם עם רשות המסים את ניסוחו המפורט של הסכם השומות של החברה. כעת חוזר הכדור לידיהם של מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל, שיידרשו להצביע פעם נוספת על הסדר החוב של החברה עם בן משה.

לאחר סיכום נוסחו המפורט של הסכם שומות עם רשות המסים, העבירו נציגי החברות שבשליטת בן משה (אקסטרה ואלון רבוע כחול) לנאמני שלוש סדרות האג"ח (כ"ו-כ"ח), עדכון מוצע מטעמן לתיקון המוצע ל הסדר החוב . לעדכון המוצע צירף בן משה את נוסחו של הסכם השומות, כראיה להשלמת ההליך מול רשות המסים.

בעלי השליטה החדשים בחברת תפן  - חברת אלויט פארמה ואורי וייס - הודיעו כי יעמידו קו אשראי בהיקף עד 6 מיליון שקל לקידום הקמת פעילות הקנאביס שאמורה להתמזג לתוך החברה. ההלוואה היא חלק מן העסקה המשולבת שמבצעת תפן למכור את פעילות הייעוץ השלה ולהפוך לחברה העוסקת בקנאביס בלבד.

חברת הקנאביס טוגדר  הודיעה ביום ה' על כוונתה לבטל את ההנפקה שלה לציבור. החברה תכננה לגייס 11.8 מיליון שקל לפי מחיר השוק ביום ההודעה על ההנפקה אך מחיר אפקטיבי נמוך בכ-40% אם לוקחים בחשבון את האופציה הכלולה בחבילה. ההודעה על ההנפקה הובילה לירידה במחיר המניה כמעט עד המחיר האפקטיבי. בעקבות זאת החליטה החברה לבטל את ההנפקה ובמקום זאת יעמידו בעלי השליטה לחברה 6 מיליון שקל למימון פעילותה של החברה בתקופה הקרובה.

חברת פרטנר  עלתה, ככל הנראה לאחר שקיבלה תדרים נוספים.

חברת סומוטו  פרסמה הערכות מקדמיות לתוצאות הרבעון השני שלה.