דב עופר | בלעדי

פימי בוחנת רכישת השליטה בחברת הפלסטיק פלסטופיל

עדכון 15/7: מפלסטופיל נמסר כי אכן מתקיימים מגעים לרכישה • מניית פלסטופיל המדשדשת נסחרת בבורסה בת"א בשווי של קצת יותר מ-60 מיליון שקל, אחרי שמחירה נשחק בכ-12% בשנה האחרונה • בנוסף, השבוע דיווחה פימי כי חתמה על הסכם לרכישת 50% ממניות חברת ההגנה האווירית בירד אירוסיסטמס תמורת 40 מיליון דולר

ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר

קרן ההשקעות פימי, שמוביל ישי דוידי, בוחנת את רכישת השליטה בחברת התעשייה הקיבוצית פלסטופיל. מדובר בחברה הנמצאת בשליטת קיבוץ הזורע שבעמק יזרעאל, המייצרת יריעות פלסטיק גמישות לאריזת מזון מצונן ומוצרים אחרים. ל"גלובס" נודע כי באחרונה ביקרה הנהלת פימי בפלסטופיל ונפגשה עם בכירי החברה. 

מניית פלסטופיל  המדשדשת נסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של קצת יותר מ-60 מיליון שקל, אחרי שמחירה נשחק בכ-12% בשנה האחרונה. מאז הנפקתה ב-2005 איבדה המניה עשרות אחוזים מערכה. בשל שיעור החזקות ציבור נמוך, מניית פלסטופיל עברה בימים האחרונים לרשימת השימור של הבורסה, ובמקרה שלא יתקיימו בה התנאים לחידוש מסחר ברשימה הראשית בתוך 48 חודשים, היא תימחק מהמסחר.

כיום מחזיק קיבוץ הזורע בכ-77% ממניות פלסטופיל, בשווי נוכחי הקרוב ל-50 מיליון שקל. איש העסקים מרון גרינברג מחזיק ב-14.5% נוספים, וחברת הביטוח מגדל בעלת כ-5.5% מההון. שיעור החזקות הציבור בחברה עומד על כ-3% בלבד. יו"ר החברה הוא דב עופר, והמנכ"ל הוא יובל וינשטוק.

בבוקר יום א', התקבלה הודעה מבעל השליטה בחברת פלסטופיל כי החברה אכן החלה במגעים לרכישה על ידי פימי.

מניית פלסטופיל
 מניית פלסטופיל

מפעלים בהולנד ובקיבוץ שדה נחום

פלסטופיל עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות בנות בייצור יריעות פלסטיות גמישות לאריזה, לפי החברה, "בשיטת שיחול (אקסטרוזיה) בניפוח שרוולים (blown film co-extrusion), ובכלל זאת, יריעות דו-שכבתיות, בעיקר עבור תעשיית המזון המצונן". לצד מחלקת הייצור שלה, לחברה מחלקות משלימות, "האמונות על עיבוד נוסף, המאפשרות הדפסה, הלחמה וחיתוך של היריעות".

את מוצריה מחלקת פלסטופיל לשתי קבוצות עיקריות: אריזות לתעשיית המזון, המהוות את מרבית פעילותה, ואריזות למוצרים אחרים. החברה, המעסיקה כ-230 עובדים, החלה בפעילות ב-1961 ובאפריל 2005 הצטרפה לבורסה. לחברה מפעל בקיבוץ שדה נחום, הממוקם בבקעת בית שאן, ועוסק בייצור ושיווק יריעות פלסטיק לחקלאות ולתעשייה, וכן מפעל בהולנד, העוסק בייצור ושיווק יריעות-רב שכבתיות לאריזה עבור תעשיית המזון, וגם חברה בארה"ב, המשווקת את מוצריה ומספקת תמיכה ללקוחותיה שם.

עיקר מכירותיה של פלסטופיל מיועדות ליצוא, ואלה סיפקו בשנה האחרונה יותר מ-70% מהכנסותיה. בשנים האחרונות סובלת החברה מחולשה בתוצאותיה הכספיות, ולצד שחיקה במכירות נרשמת גם שחיקה ברווחיות. את 2017 סיכמה החברה בהפסד של כ-6 מיליון שקל, אחרי שהכנסותיה נשחקו ב-2% ל-190 מיליון שקל, לצד שחיקת הרווח הגולמי ומעבר להפסד תפעולי.

בסיכום שנתי נפגעה פלסטופיל משינויי מט"ח, ירידה בהיקף הייצור והמכירות במערב אירופה, שינוי בתמהיל המוצרים הנמכרים ושחיקה במחירי המכירה. ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של פלסטופיל עלו ב-5% ל-47 מיליון שקל, הרווח הגולמי השתפר וההפסד התפעולי שלה הצטמצם, אבל השורה התחתונה עדיין הייתה שלילית, והפסדיה הרבעוניים קטנו ב-31% לכ-1.5 מיליון שקל.

בדוחותיה האחרונים ציינה החברה כי "שיעורי צמיחה נמוכים באירופה, ומאידך עודפי יכולות ייצור במדינות מזרח אירופה, ממשיכים להגביר את התחרות על נתחי שוק מרכזיים, שבהם פועלת החברה באירופה", וכן כי הצמיחה בשוק הצפון אמריקאי הקטינה את הירידה בהיקפי המכירות והרווחיות שם.

עוד מציינים בפלסטופיל כי השפעות הטלטלה בשוק הרוסי, המהווה 11%-12% מהכנסותיה, נמשכות גם השנה, "אבל בהיקף נמוך יותר בהשוואה לשנים קודמות, עקב התחזקות שער הרובל מול הדולר".

בקופת החברה מזומנים בהיקף של כ-9 מיליון שקל, והונה העצמי מסתכם בכ-187 מיליון שקל. לצד זאת, היא מציגה התחייבויות שוטפות של 56 מיליון שקל - עיקרן לספקים ונותני שירותים - וכן אשראי בנקאי, והתחייבויות לזמן ארוך של 27 מיליון שקל, עיקרן לבנקים. 

תוצאות פלסטופיל
 תוצאות פלסטופיל

פימי רכשה 50% מבירד אירוסיסטמס

קרן פימי, בהובלת ישי דוידי, היא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של כ-5 מיליארד דולר. הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה הקרן שליטה בקרוב ל-90 חברות ומימשה קרוב ל-60 מהן בהיקף עסקאות של יותר מ-4.5 מיליארד דולר. בחברות שבהן משקיעה הקרן, מועסקים כיום יותר מ-27 אלף עובדים.

הקרן השקיעה עד היום במגוון תחומים, כולל מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים, ובהם גם תחום הפלסטיק (חברת פולירם, המייצרת חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה, שהשליטה בה נרכשה מידי מושב רם-און). השבוע דיווחה פימי כי חתמה על הסכם לרכישת 50% ממניות חברת בירד אירוסיסטמס (Bird Aerosystems) תמורת 40 מיליון דולר. את המניות תרכוש פימי בעיקר משלושת המייסדים - רונן פקטור, דוד דרגוצקי וצחי בן אריר.

בירד היא ספקית גלובלית מובילה של מערכות הגנה אוויריות ופתרונות מערכתיים לממשלות וגופים צבאיים. לדברי מקורבים לעסקה, מדובר בחברה רווחית מאוד, הנהנית מקצב צמיחה גבוה ומציגה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה. 

בתחילת השבוע חשף "גלובס" כי פימי רכשה באחרונה את הקומה ה-40 והעליונה במגדל אלון 2 בתל-אביב מידי חברת הארגז של חגי שלום תמורת כ-21 מיליון שקל. שטח הקומה כ-1,100 מ"ר, והמחיר בעסקה עמד על 19 אלף שקל למ"ר ברמת מעטפת. כיום שוכרת פימי שטח של כ-800 מ"ר בקומה ה-40 של מגדל אלקטרה, הסמוך למגדלי אלון בתל-אביב. במשרדים החדשים, שאליהם צפויה הקרן לעבור בתחילת 2019, יעבדו כ-30 איש, ולדברי גורמים בשוק, הותאם גודלם של המשרדים שרכשה לצמיחה בפעילות הקרן וחברות הפורטפוליו שלה.