תקן חדש צפוי להקפיץ את רווחיות בית הזיקוק של פז מ-2020

חברת פז צפויה ליהנות מכניסות לתוקף בעוד כשנה וחצי של תקן IMO 2020, שיאסור על תעשיית הספנות שימוש במזוט עם שיעור גופרית גבוה מ-0.5%, לעומת כ-3.5% כיום • לפי מחקר שנערך עבור פז, תרומת התקן לרווח הגולמי השנתי של בית הזיקוק באשדוד מוערכת ב-150-160 מיליון דולר

פז אשדוד / צילום: רפי קוץ
פז אשדוד / צילום: רפי קוץ

רווחיו של בית הזיקוק שמפעילה חברת פז באשדוד עשויים לגדול באופן משמעותי בעתיד הלא רחוק, עם הפעלתו הצפויה במחצית השנייה של 2019 של מתקן Cat Cooler (קירור הקטליסט), שאותו מקימה החברה בימים אלה (מורכב על מתקן הפצחן המימני של החברה). זאת, לקראת כניסתו לתוקף של תקן בינלאומי מחמיר חדש, שנועד לצמצם את השימוש בגופרית בתעשיית הספנות העולמית.

פז, בדומה לבזן, שמפעילה את בתי הזיקוק בחיפה, צפויה ליהנות מכניסתו לתוקף בתחילת 2020 של תקן IMO 2020 - תקן שיאסור על תעשיית הספנות שימוש במזוט (דלק נוזלי, תוצר של זיקוק נפט) עם שיעור גופרית גבוה מ-0.5%, לעומת רמה של כ-3.5% כיום.

בכנס אנליסטים ומשקיעים שנערך ביום רביעי בתל אביב, העריכו בפז כי התקן החדש עתיד להשפיע באופן משמעותי על רווחיות בית הזיקוק שלה באשדוד, מכיוון שמרבית בתי הזיקוק בעולם כיום אינם ערוכים לספק מזוט עם רמת גופרית נמוכה הנדרשת על פי התקן החדש. בעקבות זאת, צפוי הביקוש לסולר, כתחליף למזוט, לגדול באופן משמעותי. העלייה בביקושים לסולר, אם לא תפגוש עלייה מקבילה בהיצע, עשויה להוביל לעלייה במחיר הסולר, ובמקביל לירידה במחירי המזוט - מה שישפיע כנראה על רווחיות בתי הזיקוק.

המניה ירדה ב-8% בשנה האחרונה

מלבד בית הזיקוק באשדוד מפעילה פז, שאותה מוביל המנכ"ל יונה פוגל, רשת של תחנות תדלוק וחנויות נוחות. פז  נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-5 מיליארד שקל. בתגובה לכנס האנליסטים עלתה המניה בכ-3% בשני ימי המסחר האחרונים, אבל בשנה האחרונה איבדה 8% מערכה.

מניית פז נפט ירדה
 מניית פז נפט ירדה

החברה, שהייתה בעבר בשליטת איש העסקים צדיק בינו, מנוהלת כיום ללא גרעין שליטה, כשמשקיעים מוסדיים (כלל ביטוח, הפניקס, מנורה מבטחים, מיטב דש, הראל ואחרים) מחזיקים בכ-60% מההון והשאר בידי הציבור.

עבודת ניתוח שעשתה חברת המחקר Argus עבור בית הזיקוק באשדוד, העריכה את ההשפעה על מרווח הזיקוק (הפער בין מחיר חבית נפט למחיר תוצרי הזיקוק) לחבית בשיעור של 1.8 דולרים עד 4.7 דולרים, ובפז מעריכים שהתוספת תעמוד בממוצע על כ-4.5 דולרים. המשמעות היא תרומה משמעותית של 150-160 מיליון דולר לרווח הגולמי השנתי, על בסיס היקף הכמויות הנוכחי של בית הזיקוק (כ-36 מיליון חביות נפט בשנה). ב-2017 עמד הרווח הגולמי של בית הזיקוק על כ-214 מיליון שקל (כ-60 מיליון דולר).

כיום מהווה המזוט כ-17% מתמהיל התזקיקים המיוצר בבית הזיקוק. המזוט נחשב לתזקיק הכי פחות רווחי כיום, ורווחיותו אף צפויה להיפגע עוד יותר עם כניסת התקן החדש לתוקף. עם כניסת מתקן ה-Cat Cooler לפעילות (עד לסוף 2019), תהיה בידי החברה יכולת לצמצם את היקף ייצור המזוט עד 6% בלבד מתמהיל המוצרים, כשהשיעור של שאר הדלקים, הרווחיים יותר - סולר, בנזין ודלק סילוני - יגדל.

"ההנחה היא שמחיר המזוט יירד"

פרויקט נוסף בבית הזיקוק של פז, מתקן השבת גזים, שהשלמתו וכניסתו לפעילות צפויה בקרוב, צפוי לשפר אף הוא את מרווח הזיקוק לחבית, אם כי בשיעור מתון יותר, של כ-40 סנט. המתקן מעבד את גז הבערה המופק מחבית הנפט לצורכי המפעל, משיב ממנו מוצרים בעלי ערך כלכלי גבוה, כמו מרכיבי גפ"מ ומימן, המתווספים לסל המוצרים, ומחליף אותם בגז טבעי. לדברי המנכ"ל פוגל, "הנחת העבודה שלנו אומרת שמחיר הסולר יעלה ומחיר המזוט יירד, כי הביקוש למוצר הזה יקטן".

איך אתם יודעים שאין עוד בתי זיקוק שיספקו את המזוט לפי התקן החדש?

פוגל: "בסוכנות הידיעות רויטרס מפרסמים את הפרויקטים של בתי הזיקוק, לצד מחקרים של חברות מחקר בתחום האנרגיה, כך שאנחנו יודעים איזה בית זיקוק משקיע בזה ומי לא. זה פרויקט שנמשך כחמש שנים".

על כמה עומד מרווח הזיקוק על סולר וכמה על מזוט?

"המרווח על זיקוק סולר הוא כ-8 דולרים לחבית, ואילו המרווח על המזוט עומד על מינוס 10 דולר - כך שעדיף לא לזקק אותו בכלל, אבל לבית זיקוק אין ברירה, כי זה חלק מתהליך הזיקוק. בשנת 2020 התחזיות אומרות שמרווח הסולר יגדל לכ-30 דולר לחבית, ומנגד מרווח המזוט יירד למינוס 30 דולר. לפיכך, בבית הזיקוק שלנו המרווח על הסולר יגדל בעוד כ-20 דולר לחבית. בחישוב כללי, אני מכפיל את מרווח הזיקוק הכללי לעומת הרבעון הראשון השנה, מכ-7 דולרים לכ-14 דולר. ואולם, אם מקזזים את ההפסדים על המזוט, אז לפי התחזית שלנו, צפויה תוספת של 5-4 דולרים למרווח. אגב, השיפור במחיר צפוי להתחיל במהלך 2019, כי ככל שמועד כניסת התקן החדש לתוקף יתקרב, צפוי שמחיר הסולר יתחיל לעלות".

את הרבעון הראשון של השנה סיימה פז, המפעילה 273 תחנות תדלוק בישראל לצד 242 חנויות נוחות (תחת המותג Yellow), עם גידול של 7% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-3 מיליארד שקל. זאת, בעיקר עקב שיפור של 4% בהכנסות תחנות התדלוק לכ-1.75 מיליארד שקל. נוסף על כך, נרשמה ברבעון הראשון צמיחה של 10% במכירות רשת Yellow לרמה של כ-202 מיליון שקל.

השורה התפעולית, עם זאת, הצביעה על ירידה חדה של 51% ברווח לרמה של 147 מיליון שקל, בעיקר עקב מעבר בית הזיקוק להפסד תפעולי של כמיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 74 מיליון שקל ברבעון המקביל, על רקע ירידה של 25% במרווח הזיקוק לעומת הרבעון המקביל אשתקד (ל-7 דולרים לחבית) ושינויים בשער הדולר. בשורה התחתונה, הציגה החברה צניחה של 71% ברווח הנקי לרמה של 76 מיליון שקל, בין השאר, עקב עלייה חדה בהוצאות המימון שלה.