קניות הישראלים בפריים דיי של אמזון: 7-8 מיליון שקל

לפי נתוני ישראכרט, בהשוואה לשנה קודמת חל גידול בשיעור של 35% בהיקף הרכישות, כמות העסקאות גדלה ב-50%, וכמות הלקוחות עלתה ביותר מ-40% • ההיקף הכספי של הקניות שערכו גברים היה גדול פי שלושה מהיקף הקניות שביצעו נשים

חבילות של אמזון / צילום: רויטרס
חבילות של אמזון / צילום: רויטרס

היקף הקניות של הישראלים במהלך מבצע הפריים דיי של אמזון, שארך 36 שעות בלבד, עמד על כ-7-8 מיליון שקל. לפי ההערכות, כ-20 אלף לקוחות ישראלים ביצעו עסקאות במהלך המבצע הזה (כשיש אפשרות שכל לקוח ביצע כמה עסקאות).

מנתוני ישראכרט, המחזיקה בכ-50% מענף כרטיסי האשראי ואשר הועברו בלעדית ל"גלובס", עולה כי בהשוואה לשנה קודמת חל גידול בשיעור של 35% בהיקף הרכישות לעומת פריים דיי 2017 (שנמשך 30 שעות ולא 36 שעות כפי שהיה השנה). עוד עולה מהנתונים כי כמות העסקאות גדלה ב-50% (בדומה לגידול ב-2017), וכי כמות הלקוחות עלתה ביותר מ-40%.

מי קנה יותר בפריים דיי, נשים או גברים?

נזכיר כי מי שרצה לרכוש במסגרת מבצע הפריים דיי צריך היה להירשם למועדון הפריים של אמזון (חודש ראשון חינם ו-13 דולר לחודש לאחר מכן). לפי ישראכרט, הקנייה הממוצעת בימי הפריים דיי עמדה על 210 שקל (כ-57 דולר), כשההיקף הכספי של הקניות שערכו גברים היה גדול פי שלושה מהיקף הקניות שביצעו נשים. עובדה זו מסבירה את דיווחי חברות השילוח להגעתן של חבילות גדולות הכוללות למשל מנגלים, כלי עבודה, חלפים לרכב ועוד.

נתוני כאל משקפים גם הם את ההסתערות של הקונים במהלך הפריים דיי. כמות העסקאות שבוצעו דרך כאל גדלה ב-66% לעומת פריי דיי 2017.

טרפת הקניות של הישראלים לא התמקדה רק בפריים דיי: נזכיר כי מ-2 עד 12 ביולי הציעה אמזון מבצעי שילוח חינם - לפי לאומי קארד, בימים אלה מחזור המכירות של אמזון היה גבוה פי 2.3 מול מחזור מכירות ממוצע יומי. עוד מספרים בלאומי קארד כי ממוצע העסקאות ללקוח עמד על 1.7. 

"אמזון עדכנו שהגל הגדול בדרך אלינו"

וזה לא נגמר: בימים אלה ממשיכה אמזון עם מבצעי השילוח החינמי שלה, הפעם לקונים מעל 75 דולר (כלומר מעל תקרת הפטור ממסים). בעקבות המבצע הזה קיבלו ספקי השילוח של אמזון בישראל עדכון להיערך "להגדלה משמעותית בהיקף המשלוחים לישראל", כך אמר ל"גלובס" רונן סימג'י מנכ"ל חברת געש שירותי מכס ושילוח. געש מהווה את הערוץ שאליו למעשה מגיעות הקניות של הישראלים מאמזון, וגעש מפזרת אותם לחלוקה בין ספקים. "אמזון הודיעו לנו להיות מוכנים לקלוט כמות גדולה של חבילות. במקביל ביקשו לבדוק דברים נוספים הקשורים ללוגיסטיקה, אבל לא אוכל לפרט מה. שאלו אותי מה הקיבולת שלנו לקליטת חבילות, ועניתי שהיא אינסופית. עדכנו את כל הספקים, עברנו לעבוד 7 ימים בשבוע והגברנו צוותים. רק בימים האחרונים מדובר על 50 אלף חבילות שהישראלים קנו במבצע השילוח החינמי. זה טירוף. מדובר על גידול בקניות מעבר לכמויות הרגילות ומגיעות חבילות גדולות במיוחד. אמזון עדכנו שהגל הגדול בדרך אלינו". 

"גם במבצע הנוכחי אמזון בוחנת, זו הפעם השלישית, מה אוהבים הקונים הישראלים, ובעיקר האם הם מוכנים לוותר על הפטור ממע"מ בתמורה לשילוח חינם", אומר ל"גלובס" גורם בענף. לדבריו, אמזון מנתרת את נתוני הקנייה לסגמנטים שונים שמאפיינים את השוק, ראשית מה קונים הישראלים, שנית בכמה הם קונים תוך התחשבות בפטור ממע"מ, ולבסוף עד כמה חשובה סוגיית עלות המשלוח בשיקול לקנייה. בקמפיין הקודם, כשאמזון הציעה שילוח חינם בקנייה ב-80 דולר, נעשו 60-70 אלף עסקות בטווח של ימים בודדים. כשאמזון קיבלה מספיק נתונים ,היא הורידה את המבצע בלי כל התראה. גם הפריים דיי היה בגדר ניסוי כלים לשוק הישראלי".

עוד אמר אותו גורם כי להערכתו אמזון תשיק כבר בחודש אוקטובר הקרוב אתר בעברית, כולל התאמה למוצרים שהישראלים אוהבים. 

"אמזון מנסה לעשות fine tuning למשלוחים לישראל"

גם מושיק אלפרט, מנכ"ל FOXER.CO.IL, אתר שהוקם לאחרונה לאיתור מבצעים והוזלות באמזון, מוסיף כי "אמזון מבצעים המון שינויים בשבוע האחרון על בסיס יומי. מוצרים שפתאום כבר לא נשלחים לארץ, מחירי משלוחים שעולים ויורדים, מוצרים שנשארו עם משלוח חינם ומוצרים שלא, וגם מצבים שבהם מספר מוצרים שמזמינים המשלוח שלהם נחלק ל-2 עם דמי משלוח נפרדים ועוד. עושה רושם שאמזון מנסים לעשות fine tuning למשלוחים לישראל ולמצוא נוסחה שגם תעודד קנייה אבל גם לא תעלה להם יותר מדי".

לדבריו, אמזון מבצעת בדיקות דומות בשווקים שונים, בהם בטאיוואן, שהשתתפה בחגיגת המשלוחים חינם לפני כשבועיים ללא הגבלת משקל ובסכום של 60 דולר לעומת 75-80 דולר לישראלים. "הבדיקות האלה של אמזון מתבצעות לגבי מספר מדינות מצומצם ביותר, אשר המכנה המשותף שלהן הוא מדינות מחוץ לאירופה, ללא נציגות אמזון מקומית, ועם יכולות כלכליות גבוהות ביחס למדינות באזור. ישראל נכנסת בדיוק למשבצת הזאת. כמו כן, מדובר במדינות שבהן תרבות הצריכה והקניות מהאינטרנט נמצאת בצמיחה מתמדת".