מי עדן | בלעדי

עקב המשבר: מי עדן איבדה כשליש מנתח השוק שלה

החברה, שהחזיקה בנתח שוק של כ-29%, ירדה בסוף אוגוסט להיקף של 18.2% בלבד בעקבות פרשת המים המזוהמים • מי עדן: החברה שבה לייצור מלא

המשבר של מי עדן הסתיים מבחינת החריגות מהתקן במים, אבל הדבר משיך להשפיע על היקפי המכירות של החברה. לפני כ-3 שבועות נכנסה חברת המים המינרליים לסחרור: בגלל זיהום במי המעיין שברמת הגולן ממנו היא נהגה לשאוב מים, היא נאלצה להפסיק לשאוב מים, מה שגרם לחוסרים יוצאי דופן הן עבור רשתות הקמעונאות, והן עבור הצרכנים שקונים ממנה כדי מים לשימוש ביתי.

עד כמה יוצאי דופן? חברת מי עדן, בניהולו של יריב שפירא, מאבדת כשליש מנתח השוק שלה לאחר המשבר, כשהשיא מגיע בשבוע שחלף (19-24 באוגוסט), בו היא יורדת לנתח שוק חסר תקדים של 18.2% ומעמיקה את הפער שנפער מול שתי השחקניות המתחרות - נביעות ועין-גדי, כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". מדובר על ירידה חדה מנתח שוק יציב שנע בין 28%-29% משוק המים המבוקבקים.

מנתוני סטורנקסט עולה כי המשבר החל למעשה בימים של סוף חודש יולי, וזאת על אף שהוא הגיע לכותרות רק באמצע חודש אוגוסט. כדי להבין את היקף הירידה, צריך להסתכל על נתח השוק של מי עדן בשבועות שקדמו למשבר, אז נתח השוק הכמותי של מי עדן נע בין 28% ל-29%, כשחלק ניכר מהזמן הוא הוביל את הקטגוריה, בצמידות למים המינרליים של עין-גדי. 

ומי נהנו מהמשבר הזה? שתי המותגים המתחרים - עין-גדי של חברת יפאורה-תבורי; ונביעות של החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל). נביעות טיפסה מנתונים שנעו בין 25% ל-28% נתח שוק, להובלת הקטגוריה עם נתח של כ-32% נתח שוק, כשבצמוד אליה נמצא המותג עין-גדי, שעמד בשבועות הקודמים עם נתין שנעו גם כן סביב 25%-28% עם נתח שוק של כ-31% בשבוע האחרון שנמדד (עד ה-19 באוגוסט).

הנתון הזה יוצא דופן עבור תקופה זו בשנה - חודשי הקיץ החמים, בהם מכירות ספקיות בקבוקים המים השונות נמצאות בדרך ככל במגמת עלייה, כשבשנה שחלפה כל קטגוריית המים המינרליים גדלה, וגם בחודש יולי האחרון נרשמה עלייה של 5% במכירות המים המבוקבקים, כשהמכירות הסתכמו כ-33 אלף ליטר מים מבוקבקים ביולי, עלייה שנמשכה גם בחודש אוגוסט. 

נזכיר כי מוקדם יותר בחודש שעבר - לאחר 3 פעמים שבהן נאלצה לעצור את שאיבת המים - הודיעה מי עדן כי בעקבות החריגות הנמשכות מהתקן במי המעיין ממנו היא שואבת מים, היא עוברת לשאוב מים מקידוח שנקרא "מי עדן 1", ותפסיק לשאוב מים לשתייה ממעיין הסלוקיה. בימים הראשונים הכחישה מי עדן כי הסיבה לחוסרים היא זיהום במים, ורק לאחר כיממה אישרה כי נמצאה חריגה נוספת במים שלה. 

מדוע נפגע מי עדן בצורה כל-כך יוצאת דופן בנתחי השוק שלה, על אף שכלל לא הגיע סחורה בעייתית או שיש בה חשד לזיהום לרשתות? פעם אחת - בשל אספקת הסחורה המוגבלת שלה לקמעונאים, משום שלא הצליחה לספק את מלוא הסחורה. אלא שהימים הקרובים, יגידו האם מי עדן נפגעה פעם נוספת, בשל חוסר האמון שנרשם מול הצרכנים. שכן מי עדן, בניגוד למשברים קודמים דוגמת זה של יוניליוור והסלמונלה בקורנפלקס, מזוהה באופן מובהק עם המותג שלה בישראל, ואין לה מותגים בשמות נוספים.

ממי עדן נמסר: "נתח השוק של מי עדן נפגע בתקופה המצוינת כתוצאה ממחסור בבקבוקי 1.5 ליטר של החברה בשוק. ממעקב אחר מכירות הבקבוקים האישיים, בהן לא היה חוסר, שמרה החברה על נתח השוק שלה, ואף גדלה במעט ביחס לתקופה המקבילה. החברה שבה לתפוקת ייצור ואספקה מלאים, ואנו צופים כי נתח השוק של החברה ישוב לקדמותו".