בורסת תל אביב ננעלה באדום; ירידות בולטות במניות פתאל ובנק הפועלים

יום המסחר השני לשבוע זה בתל אביב הסתיים בירידות בכל מדדי המניות • בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי, ברמה של 0.1% • בשוק מעריכים כי הריבית תעלה רק בתחילת 2019 • מניות פתאל, הפועלים, נייס וכיל רשמו ירידות בולטות • אופקו הלת' עלתה ביותר מ-6%, פריגו התחזקה בקרוב ל-3% • באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה חיובית

בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסת תל אביב הסתיים בירידות שערים בכל מדדי המניות. במדדי האג"ח נרשמה מגמה עלייה.

מחזור המסחר במניות הסתכם היום בכ-1.3 מיליארד שקל, בעוד שמחזור המסחר היומי באג"ח הסתכם ביותר מ-3.1 מיליארד שקל.

מבין מדדי המניות בתל אביב, הירידה הבולטת ביותר נרשמה במדד הבנקים , שאיבד כ-1.2%. מדד ת"א-90  ירד בכ-0.75%. 

בין מניות הבנקים, מניית לאומי  ירדה ב-1% ואילו מניית הפועלים  ירדה ב-2.4%.

בין מניות מדד ת"א-35  בלטו בעלייה אופקו הלת' , שעלתה ביותר מ-6%, ומניית פריגו , שהתחזקה בקרוב ל-3%. בצד השלילי, פתאל החזקות  ירדה ביותר מ-3%.

מדד ת"א-נפט וגז  רשם ירידה מתונה היום, בשיעור של כ-0.2%. בין המניות הנכללות במדד, בלטה מודיעין יהש , שזינקה ביותר מ-10%. מנגד, נאוויטס פטרוליום  ירדה בכ-4%.

מניית קדימהסטם  זינקה ביותר מ-9%, ואילו סים קומרשייל  טיפסה בכמעט 8%. מניית פרוטליקס  צנחה בקרוב ל-7%.

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית בבנק דיסקונט , התייחסה להודעת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אחר הצהריים, וכתבה: "על רקע הודעת הריבית הנוכחית והמסרים בנאום הנגידה, קשה לראות כיצד ניתן להכין את השוק להעלאת ריבית בסוף נובמבר השנה. לפיכך, וברוח הוועדה, אנו מעדכנים את ההערכה שלנו להעלאת ריבית ראשונה רק בראשית 2019".

ליאור יוחפז, סמנכ"ל השקעות בהלמן אלדובי  גמל ופנסיה, הגיב גם הוא להודעת הריבית של בנק ישראל: "בהודעת הריבית בנק ישראל התייחס למדדי המחירים הנמוכים מהצפי בחודשיים האחרונים וכתב כי הוא מאמין שהכוחות בשוק ממשיכים לתמוך באינפלציה בתוך היעד, ושהאיום העיקרי הוא המטבע. לדעתנו, בנק ישראל יעלה את הריבית ברבעון הראשון של 2019, ולא ממש יכול לפני. התבססות של האינפלציה מעל ליעד התחתון של בנק ישראל (1%) תהיה רק בתחילת 2019, ואז הבנק יעלה את הריבית לראשונה".

16:30

בנק ישראל הודיע כי הוועדה המוניטרית שלו החליטה להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, ברמה של 0.1%. מועד העדכון הבא של הריבית, 26 בנובמבר, הוא מועד העדכון האחרון של הריבית בשנת 2018, על פי לוח הזמנים שפרסם הבנק. חטיבת המחקר עדכנה את תחזית העלאת הריבית ודחתה את מועד העלאת הריבית הצפוי מהרבעון הרביעי של השנה לרבעון הראשון של 2019.

מדדי המניות בתל אביב ממשיכים במגמה שלילית. מדדי ת"א-35  ות"א-125  יורדים בכ-0.8%. מדד הבנקים  ממשיך לרדת, בהובלת בנק הפועלים , שמנייתו יורדת ביותר מ-2%.

מניית כיל  רושמת ירידה בולטת של כ-3%. מניית נייס  יורדת כ-1.7%. 

15:30

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בירידות, ת"א-35  מאבד 0.9%, מדד הבנקים יורד ב-1.15%.

לקראת הודעת הריבית, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס צופים כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי, והעלאת ריבית ראשונה תהיה ברבעון הראשון של 2019.

חברת בריינסוויי , הבוחנת רישום כפול בנאסד"ק, פרסמה הודעה באנגלית מעבר לים, ללא דיווח בשוק המקומי, על משלוח ראשון של מערכות לטיפול ב-OCD. הדיווח גרר קפיצה במניה של כ-6%. נזכיר כי באוגוסט האחרון  רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) אישרה לשיווק את מערכת ה-Deep TMS של החברה כטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) במבוגרים. 

14:20

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל בירידות. כך, מדדי ת"א-35 , ת"א-125 , ת"א-בנקים  ות"א-נדל"ן  נסחרים בירידת שערים.

במסחר באג"ח הקונצרניות בבורסה נרשמת כעת יציבות, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה חיובית.

בשוקי אירופה נמשכת כעת המגמה השלילית, לאחר נעילה שלילית באסיה. המסחר בארה"ב צפוי להיפתח גם כן בירידות, על פי החוזים העתידיים על מדדי המניות האמריקאיים. 

המניות שבולטות בירידות בת"א-35 הן חברה לישראל , כיל  והפועלים . בעליות בולטות שופרסל  והראל השקעות 

בבית ההשקעות אי.בי.אי סבורים כי טווח המחירים הנוכחי במניית טבע  "מהווה הזדמנות להגדיל פוזיציה במניה להשקעה לטווח הארוך". מניית החברה נסחרה היום ביציבות.

משקיע תובע את חברת מיי סייז  ב-11 מיליון דולר: איחרה בהעברת מניות. התובע, משקיע פרטי מניו יורק, טוען כי מנכ"ל מיי סייז, רונן לוזון, והיו"ר אלי ואלס החזיקו בשטר הערך שהיה מיועד לו, ולא העבירו לו אותו כנדרש. 

שר האוצר, משה כחלון, החליט למנות את משה ברקת לממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. זאת, לאחר שוועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, סיימה את עבודתה והחליטה להמליץ בפניו על שני מועמדים, שלדעתה נמצאו כמתאימים וראויים ביותר לכהן בתפקיד.

12:20

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב רושמים ירידות שהולכות ומתגברות, כאשר מדד ת"א-35  מאבד כבר 0.7% בלחץ הסנטימנט השלילי מעבר לים. באירופה המדדים נסחרים בטריטוריה האדומה, ובאסיה שנחאי כללי  צללה ב-3.7% לאחר שהבנק המרכזי הפחית את יחס הרזרבות לבנקים כחלק מהערכות למלחמת סחר מול ארה"ב.

11:20

המדדים המובילים בתל אביב נסחרים בירידות, מדד ת"א 35 מאבד 0.5%, ומדד הבנקים מאבד 0.6% לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל מאוחר יותר היום. כל מניות ת"א 35, מלבד דלק, אלוני חץ ופיגו, צבועות באדום.

מניית כיל יורדת 2% ומרכזת את מחזור המסחר הגבוה בשוק, מניית פועלים יורדת בכ-1%, נייס מאבדת 0.9% ומניית טבע יורדת 0.3%. 

מרחביה אחזקות  מאבדת 0.4%. ברקע: החברה דיווחה על הסכם השקעה עם חברת Games for Pain הישראלית, מחממת eHealth Venture הפועלת בתחום הבריאות הדיגיטלית. מרחביה תשקיע ב-G4P סכום של 600 אלף שקל תמורת 6% מהון המניות של החברה.

מניית וונטייז  מזנקת ב-15% במחזור מסחר של 500 אלף שקל, וזאת על רקע הדיווח של החברה על משא ומתן מתקדם להסכם בלעדי הפצת שירותי SmartVOD של החברה בברזיל על ידי Record TV, רשת הטלוויזיה השנייה בגודלה במדינה.

מניית מדיוי  מזנקת ב-7.5% ומרכזת מחזור מסחר של 1.4 מיליון שקל. 

10:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב נפתח בטריטוריה האדומה, וזאת ברקע לסנטימנט השלילי בשוקי העולם.

הבוקר באסיה המדדים נסחרים תחת לחץ, כאשר מדד המניות של שנחאי נופל כ-3% על רקע מהלך של הבנק המרכזי הסיני להפחתת יחס הרזרבה, וזאת למרות נתונים חיוביים מצד הכלכלה הסינית. 

מדד ת"א-35  מאבד 0.3%, מדד ת"א-90  יורד 0.1% בהמשך לירידה של 0.6% אתמול, ומדד ת"א בנקים  משיל 0.2%. 

מניית כיל  יורדת בכ-1%, פועלים  מאבדת 0.5%, מניית דיסקונט עולה 0.4% כנגד המגמה, ואילו מניית מודיעין  בולטת עם זינוק של 5.7%.

מניית יוניטרוניקס  תרכז עניין על רקע הדיווח מאמש לפיו דירקטוריון החברה קיבל החלטה עקרונית לבחון את פיצול פעילותה של החברה, כך שהחברה תעביר את תחום פעילות הפתרונות האוטומטיים (בעלת היסטוריה הפסדית) לחברה האחות יוטרון בע"מ ותיוותר עם פעילות הבקרים (בעלת היסטוריה של רווחיות). פיצול הפעילות ייעשה בדרך של תשקיף פיצול ורישום למסחר בתל אביב. לפי הערכת חברת פרומתאוס, יועציה הכלכליים של החברה למהלך הפיצול, מהלך הפיצול כולל הפחתת הון של כ-47 מיליון שקל.

מניית דלק אנרגיה  תרכז עניין, כאשר מחר תסתיים הצעת הרכש שפרסמה קבוצת דלק .

בהראל פיננסים כותבים היום בהמלצות ההשקעה השבועיות לשוק ההון: "עליית התשואות בישראל הייתה אמנם נמוכה מעליית התשואות העולמית שנרשמה בימים האחרונים, אבל לפי שעה נראה כי רוב הגורמים עדיין לא תומכים בהארכת מח"מ. עלייה בגירעונות ובהיקפי החובות של המדינות, המשך לחצי שכר, המשך עליית מכסים במסגרת מאבקי הסחר ועליית מחירי הנפט - כל אלה אינם מעודדים השקעה במח"מ ארוך. העקום השטוח בארה"ב אינו מספק פיצוי הולם על הארכת המח"מ, ולהערכתנו, כל אלה אינם תומכים גם במח"מ ארוך בשוק המקומי. לאור זאת, אנו ממשיכים להמליץ על תיק אג"ח המוגבל במח"מ, ובמקרים מסוימים העדפה של אג"ח קונצרני בדירוגים גבוהים על פני אג"ח ממשלתי".

6:45

המסחר בבורסת ת"א ייפתח הבוקר על רקע הנעילה השלילית אתמול ולאור הירידות באסיה, באירופה ובארה"ב בסוף השבוע. המסחר באסיה בשעה זו מתנהל בירידות.

מדד שנחאי   הסיני צונח בחדות בשעה זו. מדד שנזן הסיני נופל גם הוא בכ-2.9%. ברקע לירידות נמצאת החלטת הבנק המרכזי של סין בסוף השבוע לחתוך את הדרישה של יחס הרזרבה של הבנקים במדינה. מדובר בפעם הרביעית השנה שהבנק נוקט בצעד שכזה.

ברקע למסחר, בזירת המאקרו המקומית המשקיעים ממתינים להחלטת בנק ישראל בנוגע לשיעור הריבית במשק, הצפויה היום. הודעה זו תהיה האחרונה של הבנק תחת הנגידה קרנית פלוג, שתיפרד מהתפקיד בחודש הבא. אחרי 3.5 שנים יבשות מתרבים הסימנים להעלאת ריבית. עם זאת, האנליסטים בשוק המקומי מדברים על סיכויים קלושים להעלאת הריבית בהודעה היום

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד, אמר לקראת הודעת הריבית: "לא משנה מתי הריבית תעלה אלא תוואי העלאות הריבית קדימה".

הדולר נחלש אתמול ב-0.33% מול השקל וכעת שערו היציג עומד על 3.6330 שקלים. האירו נחלש ב-0.1% ושערו היציג עומד על 4.1816 שקלים.