שר האוצר בחר במשה ברקת לממונה על שוק ההון: "יתרון מובהק ביכולת להוביל תהליכים"

ברקת כיהן בעבר ראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך וכיו"ר הפניקס שבשליטת יצחק תשובה • אמש פרס את משנתו המקצועית במאמר מיוחד לגלובס: "תפיסת בניית הכוח בה דגלתי תמיד היא שמי שניחן בעוצמה פנימית לא צריך להיות גס-רוח כדי להשיג תוצאות"

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

שר האוצר, משה כחלון, החליט למנות את משה ברקת לממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. זאת, לאחר שוועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד - שבה היו חברים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין; פרופ' גבריאלה שלו; יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, פרופ' שמואל האוזר; ומנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה, אילן רם - סיימה את עבודתה והחליטה להמליץ בפניו על שני מועמדים שלדעתה נמצאו כמתאימים וראויים ביותר לכהן בתפקיד.

בהודעה שפרסם האוצר נאמר כי "הוועדה קבעה כי כל אחד מהמועמדים ניחן בנקודות חוזקה ייחודיות ושונות זו מזו: בני שיזף, שלו ניסיון רב בניהול בתחום הביטוח והבנה מעמיקה של ענף החיסכון ארוך-טווח; ומשה ברקת, שניהל חברות גדולות ולו ניסיון ברגולציה ועבודה ממשלתית לאור ניסיונו כמנהל מחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך".

דוברת האוצר הוסיפה כי "לאחר ששר האוצר בחן את שני המועמדים ואת מכלול ההיבטים הכרוכים במינוי מנהל רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, הוא החליט למנות לתפקיד את משה ברקת. בהחלטתו נתן שר האוצר משקל רב ליכולותיו ולניסיונו הרב של ברקת בתחום הפיננסים על כלל היבטיו, ובהם חשבונאות, רגולציה, ניהול סיכונים אשראי והשקעות, זאת לצד יתרונו המובהק ביכולת להוביל תהליכים ובניהול עובדים והנעתם. במסגרת זו נתן שר האוצר גם משקל לאופן שבו מילא ברקת את תפקידיו האחרונים כיו"ר הפניקס החזקות והפניקס ביטוח וכחשבונאי ראשי ברשות ניירות ערך.

"עוד נתן השר משקל לניסיון שצבר מר ברקת בהובלת תהליכים אסטרטגיים ובראייה כלכלית רוחבית. שר האוצר התרשם כי יכולות אלה של מר ברקת יאפשרו לו למלא את תפקיד מנהל רשות שוק ההון בצורה המיטיבה ביותר ולעמוד בפני האתגרים שהרשות צפויה לעמוד בהם בשנים הקרובות".

משה ברקת, המכהן כיום כיועץ בכיר לגופים פיננסיים בתחום הבנקאות להשקעות, שימש קודם לכן כיו"ר הפניקס החזקות והפניקס ביטוח, וכן כדירקטור בחברות דלק, דלק אנרגיה ואלעד אירופה. לפני כן כיהן ברקת כמנהל מחלקת תאגידים וכחשבונאי ראשי ברשות ניירות ערך.

ברקת הוא רואה חשבון מוסמך וד"ר למיטנהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, תואר שני מאוניברסיטת קולומביה, תואר שני נוסף במינהל עסקים בהתמחויות מימון וביטוח ובעל תואר ראשון בחשבונאות וחקר ביצועים מאוניברסיטת תל-אביב. 

ברקת היה יו"ר הפניקס מאז אפריל 2011 ועד אוקטובר 2014, מטעם בעלת השליטה בה - קבוצת דלק של יצחק תשובה. הוא היה יו"ר הפניקס במשרה חלקית, כשלאורך השנים הוא החזיק בעוד תפקידים בקבוצת החברות של תשובה, בהם דירקטור בקבוצת דלק, בדלק מערכות אנרגיה, באלעד אירופה (של תשובה) ובחברה הפרטית טי.ג'י.אי (שמחזיקה באלעד אירופה), כשגם היה מנהל פיננסים ואסטרטגיה ראשי בקבוצת דלק. במקביל הוא משמש מרצה לחשבונאות ומנהל עסקים באוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים שונים, בהם גם מכללת נתניה. אגב, מכללת נתניה הייתה קשורה גם למינוי יו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, על-ידי השר כחלון, שהיה קשור אליה בתקופה ש"יצא" מהפוליטיקה.

כך או כך, ברקת התנתק מתפקידים רשמיים הקשורים לתשובה ב-2015 ושימש בשנים האחרונות כיועץ פרטי לגופים עסקיים. בשנה שעברה הוא הוביל בדיקה חיצונית מטעם דירקטוריון כלל ביטוח בנוגע לפעילות החברה, כשככל הידוע הדוח שחיבר הוביל לפרישתו המפתיעה ובטונים צורמים של מנכ"ל כלל ביטוח אז - איזי כהן.

מי ששכר את שירותיו בכלל ביטוח הוא דירקטוריון הקבוצה, בראשות דני נוה, שפועל בצמידות עם הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח מטעם המפקח על הביטוח, משה טרי, שבראקת נחשב כמקורב אליו.

למעשה, מי שהביא את ברקת לרשות ניירות ערך ושמר עמו על קשר חם עד היום, הוא אותו טרי, שהביא אותו לרשות היישר מאוניברסיטת דיוק האמריקאית. כמו כן, בשנים האחרונות שמו נקשר גם לניסיונות הכושלים לפי שעה להביא לארץ גופים זרים, סיניים, שירכשו שליטה בגוף מוסדי גדול. בהקשר זה נציין כי הפניקס נמצאת על מדף המכירות כבר כמה שנים, כשדלק של תשובה פועלת בנחישות למכירת החזקותיה בה בשל שינוי המבנה האסטרטגי של הקבוצה ויציאה מתחומים שאינם בליבת עיסוקיה, והן בשל הוראות חוק הריכוזיות.

בעבר הרחוק יותר ברקת שימה כמנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך והחשבונאי הראשי בה. הוא הגיע לרשות ניירות ערך דרך היו"ר דאז משה טרי, כשבעבר היה גם בתפקידי פיקוח לא בכירים בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל.

שר האוצר משה כחלון אמר כי הוא "מבקש להודות לחברי ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, על עבודה מאומצת, יסודית, מקצועית ונטולת פניות, שנעשתה תוך התעלמות מרעשי הרקע שרחשו סביב מינוי חשוב זה; ואני מאחל למר ברקת הצלחה רבה בתפקיד".

ברקת פרש את משנתו בטור מיוחד שפורסם ב"גלובס" אתמול, בו כתב בין היתר כי "תפיסת בניית הכוח בה דגלתי לאורך כל הקריירה שלי, גם בתפקידי כמנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך וגם היום, היא שרגולטור - כמו כל מנהל - צריך קודם כל להיות אדם. אדם מכבד, מקשיב ולא מתלהם ומתנשא אפילו ובעיקר כלפי מפוקחיו. התנהגות כזו לא הופכת אותנו להיות חלשים. ההפך הוא הנכון - מי שניחן בעוצמה פנימית לא צריך להיות גס-רוח והתנהלות כדי לפעול כראוי ולהשיג תוצאות".