פנייה לשרת המשפטים: בטלי את הסימן המסחרי הרשום של Airbnb בישראל

עו"ד גיא אופיר פנה לשרת המשפטים איילת שקד במטרה להפעיל לחץ על Airbnb, שעדיין לא החליטה אם לסגת מהאיום להסיר נכסים הממוקמים בהתנחלויות מאתר החברה • "הגנת סימני המסחר היא הבטן הרכה של כל תאגיד רב-לאומי"

עו"ד גיא אופיר / צילום: שלומי יוסף
עו"ד גיא אופיר / צילום: שלומי יוסף

בזמן שב-Airbnb  עוד לא הוחלט אם לסגת מהאיום להסרת נכסים הממוקמים בהתנחלויות בשל הלחץ המופעל מכיוון משרד התיירות, הונחה היום (ג') על שולחנה של שרת המשפטים איילת שקד בקשה להורות לרשם סימני המסחר למחוק את סימני המסחר הרשומים של Airbnb בישראל. המכתב נשלח גם לבא-כוחה של Airbnb בישראל מתוך מטרה להגביר את הלחץ עליה.

על המכתב חתום עו"ד גיא אופיר, שמסביר כי "הגנת סימני המסחר היא הבטן הרכה של כל תאגיד רב-לאומי. כל התאגידים נלחמים בעוצמה בכל ניסיון לגרוע מהקניין הרוחני שלהם. ראיתי את גוגל ופייסבוק בוחרות להסתכן בהפסד בהליך משפטי, על פני גילוי מסמכים שיש בהם כדי לפגוע בקניין הרוחני שלהם. ראיתי את טוויטר נלחמת בישראל בעוצמה רבה ותוך השקעת סכומי-עתק, כדי לנסות לסכל רישום הסימן 'סטטוסים מצייצים', בשל השימוש במילה 'מצייצים', תרגום מטוויטר. לעמדתי, Airbnb לא מוטרדת אם בית המשפט בישראל יחייב אותה לשלם פיצויים למישהו, בין אם מאות אלפים או מיליונים - מדובר בסכומים זניחים עבורה - אבל פגיעה בסימני המסחר שלה הוא איום של ממש".

במכתב מציין עו"ד אופיר כי לחברה יש 18 סימני מסחר רשומים בישראל, כשלטענתו העובדה היא ש-Airbnb הצהירה על מעשה בלתי מוסרי לפיו היא מחרימה שטחים במדינת ישראל, בשעה שסימני המסחר הללו אמורים להגן על האינטרסים המסחריים שלה. "מי שמחרים אזרחים במדינת ישראל אינו זכאי לקבל הגנות משפטיות ממנה", טוען עו"ד אופיר, ועל כן הוא דורש את ביטולם.

בכירי Airbnb סיירו בשומרון

בינתיים, סיירו היום בכירי Airbnb, כולל סגן נשיא החברה, בשומרון, בתקווה לזרז את ההודעה המיוחלת על ביטול החרם. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, פרסם כי הסיור היה בבחינת "צעד חשוב נגד החרם. אירחנו היום במועצה ובסיור באזור התעשייה ברקן את סגן נשיא חברת Airbnb, כריס לנהאן.

"מר לנהאן סייר יחד איתי במפעל של קבוצת אלון, שם התרחש פיגוע הטרור בו נרצחו קים יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד, וכן הצגנו בפניו ובפני בכירי Airbnb את התיירות בשומרון. סגן הנשיא התרשם מאוד מדו-הקיום המתקיים במפעלים באזור התעשייה ברקן ומפעילות המפעלים כנגד תנועת ה-BDS. שמחתי מאוד לשמוע מהצוות הבכיר של Airbnb על עמדתם הנחרצת נגד ארגון ה-BDS. סקרתי בפני הצוות של Airbnb את פעילות התיירות ברחבי המועצה האזורית שומרון.

"במהלך הסיור אמרתי לאנשי Airbnb שאני שמח על הדיאלוג שהם מנהלים עם ממשלת ישראל, ואני מצפה מהם לחזור בהם מההחלטה שקיבלו ולפעול ביהודה ושומרון, בדיוק כמו שהם פועלים בכל מדינת ישראל. שמחתי לשמוע שהם מתנגדים לתנועת החרם. כמו כן סיכמנו שהם ישקלו את בקשתי, והדיאלוג יימשך".

וכך נדמה כי פלטפורמות השכרת הדירות הופכת למתווך הרשמי לענייני המזרח התיכון, שכן "הדיאלוג יימשך".