בלי פיטורים, עם העלאת שכר: יאיר כץ חושף את ההסכם הסודי עם הנהלת התעשייה האווירית

ההסכם שנחתם לפני כשבועיים בין ועד עובדי התעשייה האווירית לבין ההנהלה נשמר בסודיות • ואולם ל"גלובס" נודע כי יו"ר הוועד יאיר כץ עורך אסיפות עובדים ומתפאר בהישגי הוועד מול ההנהלה: מניעת פיטורים המוניים, העלאת שכר העובדים וזכות ווטו במקרה שהחברה תלך להפרטה

יאיר כץ / צילום: יונתן בלום
יאיר כץ / צילום: יונתן בלום

כשבועיים לאחר החתימה על הסכם העבודה החדש בתעשייה האווירית, יו"ר ועד העובדים בחברה, יאיר כץ, עושה "סיבובי ניצחון" על הישגי הוועד במסגרת המשא-ומתן שהתקיים עם הנהלת החברה בדרך לגיבוש ההסכם. ומדוע כץ יכול לחייך ולסמן לעצמו וי על ההסכם? כל מה שצריך לדעת על ההסכם הסודי בתעשייה האווירית.

1. לא יהיו פיטורים

ההסכם נחתם במסגרת מהלך דרמטי לשינוי ארגוני שהנהלת תע"א הובילה במהלך השנה האחרונה - לאיחוד החטיבות האזרחיות של החברה לקבוצת תעופה חדשה. איחוד החטיבות נוגע לכשליש מעובדי תע"א, כ-5,000 עובדים, וזאת על רקע הפסדים מצטברים בהיקף של כ-600 מיליון שקל בעשור האחרון.

למרות שבמשך שנים הפעילות בחטיבות האלה התאפיינה בירידות מתמשכות בהזמנות ובאבטלה סמויה של מאות עובדים, ההסכם לא כולל פיטורים. בהיבטים הקשורים לכוח אדם, הוא מדבר רק על ניוד של עובדים בין היחידות השונות.

ההסכם נשמר בסוד, כך שהוועד והנהלת החברה מסרבים בתוקף לחשוף אותו. החלטה זו מעוררת תרעומת בקרב חלק מעובדי החברה, כמו גם בקרב חלק מחברי מועצת העובדים - גוף המונה כ-64 חברים.

באחת מאסיפות ההסברה שקיים כץ בימים האחרונים הוא הסביר את אי-חשיפת ההסכם: "אנחנו לא רוצים לנגח את ההנהלה החדשה או 'להקטין' אותה".

2. השכר החודשי יזנק

לפי כץ, כמות הדרגות שאליהן ניתן לקדם עובדים בתע"א בעקבות ההסכם החדש גדולה, ויש בכוונת הנהלת החברה לעשות בה שימוש. המשמעות היא קידומי עובדים לדרגות 44-46, שהמשמעות של כל דרגה היא תוספת של כמה מאות שקלים לפחות בשכר החודשי של כל עובד.

כץ אמר באחד מכינוסי העובדים כי פקידי האוצר רואים בעובדי התעשייה האווירית "עשירים", רואים את החברה ככזאת שמתאפיינת באבטלה סמויה וכי מתן הדרגות החדשות מהווה, מבחינתם, חריגת שכר. כאמור, למרות הסתייגויות אלה - דרגות רבות שוחררו מתוקף ההסכם, כך שעובדים רבים בתע"א יקבלו תוספות שכר.

המשא ומתן שקדם להסכם שנחתם לפני כשבועיים לא עסק בהיבטים הקשורים להסכם ההבראה שנחתם בחברה בקיץ 2016, ותוקפו עד סוף 2019. במסגרת אותו הסכם סוכם על הקפאות שכר והטבות שונות שקיבלו העובדים. גורמים בתע"א אמרו במהלך השנה האחרונה כי הואיל וההסכם חוסך לחברה כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה, היא תנסה להאריך אותו בתקופה נוספת, כנראה שנתיים. הארכת ההסכם טעונה אישור הוועד - כך שייתכן שכבר במהלך השבועות הקרובים הצדדים יתכנסו לסבב שיחות נוסף, שבהן תידון סוגיית הארכת ההסכם מ 2016.

3. גושפנקא מפרופ' ירון זליכה

לדברי כץ, הוועד הגביל את יכולותה של ההנהלה לצמצם את כמות העובדים שלה בקבוצת התעופה החדשה, ועובדים שיעברו לתפקידים אחרים בתוך יחידות החברה יוכלו לעשות כן, בלי שתנאי השכר שלהם יפגעו.

בין ההישגים שמונה כץ, גם הבנה עם הנהלת החברה שלפיה 5% מהוצאות התפעול של התעשייה האווירית, לא כולל שכר, יופנו למטרות חיסכון. עוד אמר כץ כי הוועד לווה במהלך המו"מ בידי החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, הפרופ' ירון זליכה, לאחר שנשכר על ידו בעשרות אלפי שקלים בחודש. לדבריו, זליכה התרשם במהלך המו"מ ממצב החברה, קבע שהוא "אכן לא טוב" ותמך בהסכם.

4. ממשיכים לייצר מטוסי מנהלים

אחד ההישגים המרכזיים שוועד העובדים מתפאר בהם בעקבות ההסכם בחטיבות האזרחיות נוגע לעתיד הפעילות של החברה בתחום מטוסי המנהלים. דירקטוריון החברה החליט על המשך הפיתוח של המטוס P-32 שיהווה נגזרת חדשה למטוס המנהלים הקיים G-280, שמיוצר בתע"א ומשווק בעולם באמצעות חברת גלפסטרים האמריקאית.

ההחלטה של הדירקטוריון לאשר את המשך הפיתוח של המטוס התקבלה למרות ביקורת חריפה שמתח בעבר מבקר המדינה על התנהלותה של החברה בנושא זה, חרף הפסדים כספיים כבדים שספגה מאז תחילת המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, שהובילה לירידה חדה בביקוש למטוסי מנהלים.

במסגרת מהלכיה בנושא זה, הנהלת התע"א שקלה באחרונה לסגור את קווי היצור שלה בתחום זה, שבהם מועסקים כאלף עובדים. לדברי כץ, ההחלטה להמשיך בפיתוח הנגזרת החדשה של מטוס המנהלים מספקת ודאות בענף זה לתקופה של לפחות עשור.

5. "הפרטה - רק באישור הוועד"

בין ההישגים של עובדי התע"א ניתן למנות גם הקמת מנגנון תיאום שנוגע למהלכים שמקדמת הנהלת החברה, ביחד עם רשות החברות הממשלתיות לקראת הנפקת מיעוט של 25% ממניות החברה. ההנפקה המתוכננת מייצרת תסיסה בקרב העובדים, שמתנגדים לה.

בעת שהופיע לפני עובדי החברה, כץ אמר כי מנגנון התיאום שעליו סוכם, "לא יאפשר להנהלה לקדם הפרטה בלי אישור של הוועד, וזאת לתקופה של שלוש שנים לפחות". במקרה שיעשו בנושא מהלכים חד צדדים - הוועד יוכל לראות בכך הפרה של ההבנות ותעמוד לו הזכות לנקוט צעדים ארגוניים, כולל השבתת החברה.

6. קונים שקט תעשייתי

יאיר כץ, שנבחר בשנה האחרונה ליו"ר הוועד הוא בנו של היו"ר לשעבר של ועד בחברה וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ. בימים האחרונים הוא החליט לכנס את עובדי החברה במטרה לחשוף אותם לעיקרי ההסכם. זאת אחרי שנה ארוכה של אי-ודאות בקרב העובדים, נוכח מהלכיה המתוכננים של ההנהלה.

ההסכם עצמו נחתם ימים אחדים אחרי שמבקר המדינה, השופט יוסף חיים שפירא פרסם דוח ביקורת על כשלים וליקויים בממשק היחסים שבין הנהלת התע"א לבין ועד העובדים בחברה בין השנים 2013 ל-2016. מדובר בתקופה שלא נוגעת להנהלה הנוכחית של התע"א ולוועד העובדים הנוכחי בחברה. כיום יו"ר החברה הוא הראל לוקר והמנכ"ל שלה הוא נמרוד שפר.

אלא שגורמים בחברה לא רואים בהסכם הזה שינוי בגישה הכללית של הנהלת החברה כלפי הוועד, כשברקע הצורך הבהול להתייעלות. התעשייה האווירית ויתרה על שורה של מהלכים, לרבות פיטורי של מאות עובדים שאינם נחוצים בתמורה לשקט תעשייתי מצד הוועד.

7. המוקשים האמיתיים עוד לפנינו

בתקופה הקרובה יתחדש המו"מ בין העובדים לבין ההנהלה סביב להארכת הסכם הצמיחה שיפקע בסוף השנה ובניסיון להגיע להבנות להפחתת שכר כללית בחברה. שכן, רמות השכר בה גבוהות גם בהשוואה לחברות אחרות בארץ ובעולם, באופן שמקשה עליה להתחרות במכרזים ולהציע הצעות אטרקטיביות. בהמשך, וזה יקרה כנראה רק אחרי הבחירות, הצדדים יקיימו מו"מ גם על ההנפקה של מניות המיעוט החברה.

גורמים בתעשיות הביטחוניות מעריכים כי סוגיות אלה יהיו הסוגיות הבוערות, ה"מוקשים האמיתיים", ביחסים שבין הנהלת החברה לוועד שלה. אלא שאותם גורמים העריכו כי סוגיית איחוד החטיבות האזרחיות תהיה סוגיה נפיצה שתוביל להתלקחות ביחסי העבודה בחברה. אם הנהלת התע"א תתנהל במו"מים הצפויים בשנה הקרובה עם הוועד כפי שהתנהלה במו"מ האחרון - סביר להניח שלעובדי החברה אין סיבה ממשית לדאגה.