בגלל גרירת הרגליים עם בית החולים השני בנגב - במועצת הנגב יעתרו לבג"ץ

אחרי שנפגשו עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בשבוע שעבר, במועצת הנגב הסיקו כי הקמת בית החולים ממשיכה להתעכב, ונערכים לעתירה לבג"ץ • "מדובר במחדל קיצוני של הימנעות מכוונת מהחלטה", כתבו במכתב לרה"מ, שר האוצר וסגן שר הבריאות • משרד הבריאות: "אנו מחויבים לפתיחת בית החולים"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

חרף העובדה שבמשרדי הבריאות והאוצר יצאו באחרונה ב"קול קורא" להקמת בית החולים השני בנגב - 4.5 שנים אחרי החלטת ממשלה בנושא - במועצת הנגב רואים בפרסום קול הקורא התקדמות "למראית-עין בלבד".

בהמשך לפגישה שקיימו בנושא עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בשבוע שעבר, ממנה הסיקו כי הקמת בית החולים ממשיכה להתעכב ולהתמסמס, החליטו במועצת הנגב לעתור לבג"ץ בנושא כבר בשבועות הקרובים, עוד לפני הבחירות - כך נודע ל"גלובס". מועצת הנגב היא ארגון אזרחי המורכב מראשי רשויות, נציגי ציבור ואנשי עסקים מקומיים.

במועצת הנגב מתרעמים על כך ש"הקול הקורא" (Request For Information) - שמשמעותו פנייה לשוק בחיפוש אחר מודל כלכלי לבית החולים - פורסם ללא תאריך יעד, דד-ליין, וזה נוסף רק לאחר שתבעו את הוספתו מהמשרד. עם זאת, לדבריהם, גם כעת לא קיימים תאריכי יעד או לוחות זמנים ליציאה למכרז. עוד מציינים שם כי גם אם יוחלט - כפי שנשקל כעת - להתקדם בהקמת בית החולים ללא מכרז, אלא בעבודה מול אחד הגופים שיציע מודל כלכלי בר-קיימא לבית החולים, כמו שיבא או הדסה - לא נקבעו לכך לוחות זמנים מחייבים.

במכתב התראה טרם פנייה לבג"ץ ששלחה המועצה בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כתבה המועצה: "מדובר במחדל קיצוני של הימנעות מכוונת מהחלטה, הנמשך 4.5 שנים, העושה חוכא ואתלולה מהחלטת הממשלה, מאמון הציבור ומכללי מינהל תקין. בנקודת זמן מאוחרת, שבה אין עדיין שטח מאושר, תוכנית בנייה, תקציב מוקצה, הכרעה בדבר הסדר המימון וקביעה של מתכונת ההפעלה, במקום שיוכרע ויצא מכרז לאלתר - משרדכם מתעורר ומחל בהיערכות תמוהה ומתמשכת ללמידת מודלים".

לפי המכתב, בפגישה שקיימו נציגי הקואליציה עם המנכ"ל בר סימן טוב ונציגיו בשבוע שעבר, "הובהר כי אין כלל לוח זמנים להוצאת המכרז להקמת בית החולים", וכי "המשרד האריך את מועד ההגשה לקול הקורא למועד לא ידוע. 

עוד הובהר בפגישה זו כי עד מועד הפגישה טרם הוקצה תקציב ייעודי להקמת בית החולים. לפיכך, מכתב זה הוא דרישה אחרונה לכך שמשרד הבריאות ומשרד האוצר יפרסמו בתוך 6 חודשים את המכרז להקמת בית החולים וידאגו לכלל הפעולות הנלוות והנדרשות לצורך יישום החלטת הממשלה, ובהן הצבת לוחות זמנים הכוללים את אבני-הדרך למועד היעד, תכנון כוח-האדם והתקציב הנדרשים וכל פעולה חיונית נוספת נדרשת.

על הקמתו של בית החולים הוחלט כבר לפני כ-4.5 שנים במסגרת החלטת ממשלה (שהתבססה על מסקנות דוח ועדת אפק, בראשות מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' ארנון אפק). אלא שמאז לא קרה כמעט דבר לקידום הפרויקט, בעיקר נוכח התנגדות האוצר להקמת בית חולים נוסף בבאר-שבע, לצד סורוקה, מחשש לעלויות הגבוהות הכרוכות בכך.

באוצר תומכים בכך שהמרכז הרפואי סורוקה יורחב, במקום שיוקם בית חולים חדש - דבר הנוגד את החלטת הממשלה והמלצות הוועדה, שדיברה במפורש על הנחיצות שבהקמת בית חולים נפרד. זאת, בין השאר, כדי להגביר את התחרות באזור, שכן סורוקה שייך לקופת-חולים כללית, המבטחת כ-70% מתושבי הנגב. כלומר, כללית היא מונופול בנג, ואף ורוכשת שירותים עיקרית בו, מה שמכונה "מונופסון".

ועדת היגוי שהתכנסה בהמשך להחלטת הממשלה, שבהם דנים בנושא מזה כ-4 שנים נציגי משרדי הבריאות והאוצר, סיימה באחרונה את דיוניה, ובאחרונה ירסמו כאמור המשרדים "קול קורא" להקמת בית החולים - הליך המכונה RFI - Request For Information. כפי שפרסמנו באחרונה ב"גלובס", מועד היציאה למכרז עבור בית החולים שהופיע בעבר בחוברת "תשתיות לצמיחה" של ממשלת ישראל, הוסר ממנה השנה.

במשרד הבריאות ציינו באחרונה בתוכניות העבודה שלהם כי מועד סיום הבנייה, בהתאם להמלצות ועדת אפק, הוא 2025. אלא שברור כיום שמועד זה לא יושג, ובית החולים יוקם - במקרה הטוב - רק בעוד כעשור עד 15 שנה. המשמעות היא שבשנים הקרובות יוסיפו לחיות כמיליון איש בנגב - הצפי הצפוי למספר התושבים ב-2025 - עם בית חולים אחד שמתקשה לעמוד בעומס.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו מחויבים לפתיחת בית חולים חדש בבאר-שבע ופועלים באופן נחוש להקמתו. פרסום הקול הקורא הוא שלב הכרחי על-מנת לקבוע מודל הפעלה אפשרי ובר-קיימא לאורך זמן ולאור הניסיונות האחרונים בנושא. אנו נמשיך לפעול למימוש החזון יחד עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, ונפעל לפרסום מכרז בנושא בהקדם האפשרי על-מנת לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים. הקול קורא הוא הזדמנות עבור הארגונים החברתיים להביע עמדה מקצועית ומנומקת. מנכ"ל משרד הבריאות פגש לאחרונה את פורום הארגונים, ואנו רואים בהם שותפים לתהליך. המענה לקול הקורא נקבע עד סוף חודש מרץ".