חמש חברות סיניות יתמודדו על כריית מנהרות הקו הירוק בת"א

בשונה ממכרזים קודמים, החברות הסיניות יגשו למכרז לבדן וללא שותפות עם חברות בנייה ישראליות • המכרז שפרסמה נת"ע כולל תכנון מפורט, כריית המנהרות ואף דאגה להסדרי תנועה • כיוון שתנאי הסף כוללים את כל פרטי ביצוע המנהרות, התחרות המכרזית בין המציעות תהיה על המחיר

העבודות על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
העבודות על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

בשבוע שבו תתחיל החסימה של שדרות ירושלים ביפו לתנועה, מתקדמת נת"ע לקראת המכרז הבא שצפוי לפקוק את העיר. ל"גלובס" נודע כי חמש חברות סיניות הגישו הצעות לכריית מנהרות והקמת תחנות תת-קרקעיות עבור הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל-אביב, במחיר שנע בין 1.5 לשני מיליארד שקל. זאת, מתוך עלות כוללת של 15 מיליארד שקל לקו כולו.

העבודות צפויות להתחיל ב-2020, ויכללו כריית מנהרה באורך 4.6 ק"מ והקמת שלוש תחנות תת-קרקעיות בקפלן, כיכר רבין ובפינת הרחובות ארלוזורוב ואבן גבירול. תחנה תת-קרקעית אחת, קרליבך, משותפת גם לקו האדום ונמצאת בקמה. העבודות החדשות צפויות לגרום לעומסי תנועה קשים מהרגיל במרכז העיר.

חמש החברות שניגשו למכרז הן (CRCC (China Railway Constration Company, ששותפה בהקמת הקו האדום בתל-אביב, (CRTG (China Railway Tunnel Group המקימה את חלקן הדרומי של מנהרות הקו האדום, צ'יינה הארבור, חברה המתמחה בתשתיות נמלים ומקימה את נמל הדרום באשדוד, אך פעילה גם בתחום המנהרות, (CSCEC (China State Constarction, שבעבר ניסתה להיכנס לתחום הבנייה למגורים בישראל וכן (PCCC (Power China, שמעורבת גם בתחנת הכוח באנרגיה שאובה בגלבוע.

בשונה ממכרזים קודמים, החברות הסיניות ייגשו למכרז לבדן וללא שותפות עם חברות בנייה ישראליות. זאת, לנוכח בעיות בשותפיות שנוצרו במכרזים ובביצוע מנהרות הקו האדום. המכרז דרש ניסיון בעבודות כריית מנהרות בקרקע רכה ובסביבה עירונית צפופה, והחברה הזוכה תידרש לרכש גומלין בישראל.

המכרז שפרסמה נת"ע כולל תכנון מפורט, כריית המנהרות ואף דאגה להסדרי תנועה. כיוון שתנאי הסף כוללים את כל פרטי ביצוע המנהרות, התחרות המכרזית בין המציעות תהיה על המחיר.

הקו הירוק נמתח לאורך 39 ק"מ מה שהופך אותו לארוך בקווי הרכבת הקלה, ויהיו בו 62 תחנות. שתי השלוחות הצפוניות של הקו יתחילו בהרצליה ובקריית עתידים בתל-אביב ויתאחדו ברחוב איינשטיין ברמת-אביב למקטע המרכזי של הקו שיעבור לאורכה של תל-אביב וחולון, שם תהיה התפצלות לשני המקטעים הדרומיים של הקו - אחד ייסע לאורך שד' ירושלים בחולון והשני ייסע דרך מערב חולון עד לראשון-לציון.