בצל פרשת הצוללות: הושקה ספינת המגן סער 6 בגרמניה

את קיום הטקס המתוכנן בגרמניה חשף "גלובס" בשבוע • דובר צה"ל: "לספינות הסער 6 אמצעים ויכולות שוברי שוויון באמצעותן יוכלו הספינות לתמוך במאמץ מבצעי התקפי במסגרת ההגנה המרחבית"

ספינת המגן הראשונה מסוג סער 6, ״אח״י מגן״ / צילום: דובר צה"ל
ספינת המגן הראשונה מסוג סער 6, ״אח״י מגן״ / צילום: דובר צה"ל

אתמול (ה') התקיים טקס ההכרזה הרשמי על ספינת המגן הראשונה, מתוך 4, מסוג סער 6, "אח"י מגן". הטקס התקיים במספנות שבגרמניה בראשות מפקד חיל הים, אלוף אלי שרביט, ראש מנהל רכש במשרד הביטחון, אבי דדון, ראש מספן ציוד, תת-אלוף יוסי אשכנזי, מפקד פרויקט ספינות המגן, אלוף-משנה ארז, מפקד אח״י מגן, סגן-אלוף ברוך, מפקדים וחיילים הלוקחים חלק בפרויקט ועובדי המספנה.

את דבר קיומו הצפוי של הטקס חשף "גלובס" מוקדם יותר השבוע.

השקת הספינה כללה שבירת בקבוק שמפניה על חרטום הספינה על ידי רעייתו של מפקד חיל הים, אתי שרביט, טקס מסורתי המתבצע בעת חניכת כלי שייט חדש.

מדובר צה"ל נמסר כי ספינות הסער 6 וביניהן אח"י מגן יעניקו תוספת כוח משמעותית לשייטת ספינות הטילים וישמשו חוד החנית בהגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. "לספינות הסער 6 אמצעים ויכולות שוברי שוויון באמצעותן יוכלו הספינות לתמוך במאמץ מבצעי התקפי במסגרת ההגנה המרחבית".

האלוף שרביט ציין כי "ביום הזה, עם מתן שם עברי לקורבטת הטילים- אח"י מגן, אנו מניחים לבנה רבת משמעות בבניינה של חומת המגן של ארצנו. בניית כלי שייט היא כמו יציאה להפלגה ארוכה ורבת שנים. צעד אחר צעד פוסעים בנתיב מורכב, רב אתגרים המחייב שיתוף פעולה הדוק עם גורמים רבים במעלה הדרך. ברצוני להודות לכל שותפינו לדרך בתוך הזרוע ומחוצה לה".

ד"ר רולף וירץ, מנכ"ל thyssenkrupp Marine Systems ציין כי "אנו גאים מאוד לתרום לביטחון ישראל. ספינות ה"סער 6" הינן הכלים המתקדמים והגדולים ביותר של חיל הים הישראלי. הרכבת המערכות הסופית תבוצע על יד התעשייה הישראלית, ולמעשה הספינות יתרמו במידה רבה לכלכלת המדינה". 

ספינות ה"סער 6" הגדולות שאורכן 90 מטר, עומדות במרכז חקירת המשטרה בפרשת הצוללות וכלי השיט ("תיק 3,000"). הן נבנות במספנות German Naval Yards, שלצורך הפרויקט חברו לחברת "תיסנקרופ" המספקת צוללות לישראל מאז שנות ה-90'. הן מבוססות על משחתות קרב גרמניות מתקדמות, ועלותן מוערכת בכ-420 מיליון אירו. שליש מסכום זה ממומן ישירות על ידי ממשלת גרמניה. למרות הדיווחים בתקשורת על החשדות לשחיתות בפרשה, ועיכובים מצד הגרמנים בחתימה על עסקת הצוללות, עסקת כלי השיט לא עוכבה ולא הופסקה בגלל חקירת המשטרה.

הספינה הראשונה החלה להיבנות בדצמבר 2017 וכיום נמשכת העבודה עליה ברציפים של GNY בפיורד של קיל, לא רחוק מהרציפים בהם מושלמת בנייתה של הצוללות השישית בעבור ישראל (ששמה שונה בתחילת השנה מ"אח"י דקר" ל"אח"י דרקון"). מסירתה של הצוללת השישית התעכבה והיא צפויה כעת להימסר בסוף השנה הנוכחית או בתחילת 2020.