צ'ק אין | פיצ'ר

נחיתות אבל גם המראות: על הדברים הטובים שענף התעופה ייקח מהמשבר

בתוך כל הרע, הבור הכלכלי והתחזיות הקודרות להתאוששות הענף - קרו כמה דברים טובים שיישארו גם אחרי שהמשבר הזה יחלוף • קווים חדשים, "בועות תיירות" ושיתופי-פעולה עסקיים מפתיעים הם רק חלק מהם

מחיר הארוחה לפי מקום הישיבה. מטוס של סינגפור איירליינס / צילום: shutterstock
מחיר הארוחה לפי מקום הישיבה. מטוס של סינגפור איירליינס / צילום: shutterstock

הצונאמי שעובר על ענף התעופה והתיירות בעקבות מגפת הקורונה עוד יילמד בספרי ההיסטוריה. ועדיין בתוך כל הרע, הבור הכלכלי והתחזיות הקודרות להתאוששות הענף - קרו כמה דברים טובים וכאלה שיישארו גם אחרי שהמשבר הזה יחלוף:

טיסות ישירות לאמירויות - מה שהתנהל מתחת לרדאר ועבור בעלי דרכונים זרים בלבד הופך להיות גלוי ועוד איך: בתוך שבועות ספורים יופעלו טיסות ישירות מנתב"ג לאבו-דאבי ולדובאי. ההסכם התעופתי, שהוא חלק מהסכם היחסים בין המדינות נחתם לאחרונה והוא כולל פטור הדדי מוויזות תייר. ההסכם כולל עשרות טיסות בשבוע. ארקיע וישראייר כבר שיבצו טיסות בקווים, ואליהן צפויות להצטרף אל על והחברות האמירתיות, כולל בגזרת הלואו קוסט.

החברות שצפויות להפעיל טיסות כוללות את שתי החברות האמירתיות אמירייטס מדובאי ואתיחד מאבו דאבי ואת החברות הישראליות ישראייר וארקיע שכבר הצהירו כי ישיקו טיסות בקו, ויש להניח שאל על תצטרף אליהן.

עוד צפויות להצטרף חברות לואו קוסט, בהן פליי דובאי ו-וויז אייר שלה בסיס באבו דאבי. הסכם התעופה יאפשר תיירות, מסחר ועסקים בין המדינות והוא אחד הפירות הראשוניים החשובים היותר של ההסכם בין המדינות שיש להניח שמשבר הקורונה זירז את קיומו. הסכם אחר שייחתם בהמשך יכלול גם פתיחת קו תעופה בין מנאמה בירת בחריין לישראל, וכך נרוויח יעד תיירותי נוסף.

מחלקת עסקים לכל דורש 

הבשורה אינה נעצרת רק בקווים הישירים בין המדינות אלא באפשרות שכוללת את החברות הישראליות לטוס בשמי ערב הסעודית ולקצר משמעותית את משך הטיסה ליעדים שונים במזרח, יעדים שיציעו גם החברות האמירתיות בטיסות הקונקשן דרך אבו דאבי ודובאי - נקודת החוזקה של שתי החברות המצוינות, אתיחד ואמירייטס. אתיחד אף השיקה לאחרונה אתר אינטרנט בשפה העברית. התרגום אמנם לא עובר את מבחן אבשלום קור, אבל הכוונה ברורה - לכבוש את השוק הישראלי.

ישראייר היא חברת התעופה הקטנה מבין שלוש הישראליות, וזו שלא נחה לאורך כל התקופה. נקודת החוזק של חברת התעופה הזו היא בטיסות ליעדים קרובים, לרוב במסגרת דילים הכוללים מלון והעברות. במילים אחרות, מוצר שלא זקוק למחלקת עסקים או לשירות מיוחד לנוסע המפונק. אלא שאז באה הקורונה, ושינתה את כיוון החשיבה של המנכ"ל אורי סירקיס שלאחרונה הוביל מהלך פורץ דרך עבור החברה, עם התקנת שמונה מושבי עסקים במטוס האיירבוס A320 שלה.

ישראייר ויתרה על 10 מושבים לטובת ריווח המושבים בשורות הראשונות של המטוס. מחלקת העסקים הזו תאפשר לישראייר לגשת למכרזים שמפעילה הממשלה לטיסות של משלחות רשמיות ושאחד התנאים בהם הוא קיומה של מחלקת עסקים במטוס. כך למשל, אל על היא שנבחרה להטיס את המשלחת המדינית השבוע לבחריין ואת הטיסה ההיסטורית לאמירויות בסוף חודש אוגוסט בהיותה החברה הישראלית היחידה שמצוידת במחלקת עסקים במטוסיה. כעת היא לא היחידה. נוסף על כך, ישראייר הצהירה זה מכבר כי בכוונתה לפתוח קווים לאבו דאבי ולדובאי ברגע שהסכם התעופה יאפשר זאת.

התחרות בקו הזה לא תהיה פשוטה, ומחלקת עסקים יכולה לאפשר לה להתחרות גם בפליי דובאי, חברת הלואו קוסט האמירתית שנוסדה ב-2009 ובאופן חריג בנוף של חברות החסך, היא מציעה מושבי מחלקת עסקים במטוסיה. ישראייר עדיין לא בנתה "מוצר" שכולל שירות עסקים מלא (אוכל למשל, עוד לא מוגש במטוסיה), אבל גם זה יקרה. ארקיע אגב עשויה ללכת בעקבותיה ולהתקין גם היא מחלקת עסקים במטוסיה.

לצאת מהקופסה - חברות התעופה התמודדו עם צניחה דרמטית בהכנסות לאור עוצר הטיסות העולמי. המצב הכלכלי אילץ אותן לצאת מהקופסה ולחשוב על דרכים להכניס כסף לקופתן גם ובעיקר בעת הזו. אל טרנד הטיסות לשום מקום (ממריאים, עושים סיבוב באוויר ונוחתים באותו מקום) שזכה להצלחה מסחררת בחברות תעופה באוסטרליה, טאיוואן ויפן, הצטרפו טרנדים אחרים ויצירתיים.

מה למשל? הקמה של מסעדת גורמה במטוס ה-A380 (מטוס הנוסעים המפואר ביותר) של סינגפור איירליינס. המחיר לארוחה השתנה לפי מקום הישיבה במטוס, והוא נע בין 37 דולר ליושבים במחלקת תיירים ועד ל-440 דולר במחלקה ראשונה. יצירתיות אחרת הפגינו מספר חברות באמצעות הצעה לכרטיס "חופשי-שנתי", האחרונה להציע את הרעיון היא בנגקוק איירוויז שבתמורה ל-11 אלף שקל (100 אלף באט) תאפשר לנוסעים לטוס ללא הגבלה בטיסות פנים לכל אורך שנת 2021, בדיל שכולל שדרוגים לנוסע בהליך הטיסה.

עוד יציאה מהקופסה ראינו דרך הזמנה לחוות את תא הטייס מקרוב בסימולטורים שמשמשים את הטייסים עצמם. כך, למשל, הציעה חברת התעופה תאי איירווייז לציבור הרחב: חוויית סימולטור בתא הטייס המדומה במטוס בדגמים שונים לפי בחירה. ה"טייס" בוחר מאיזה נמל תעופה "להמריא" מתוך רשימה של 24 אלף נמלי תעופה, כשהוא ימריא וינחת פעמיים בתנאי מזג אוויר שונים. המחיר: 500 שקל (4,550 באט) לחצי שעה או 750 שקל (6,900 באט) לחוויה שנמשכת כשעה. לאל על יש סימולטור משל עצמה באור יהודה, אפשר להעתיק את הרעיון גם לכאן.

חשיבותה של הדדיות


מחוות מרגשות - חברת התעופה קטאר איירווייז החליטה לחלק כרטיסי טיסה בחינם למורים לרגל יום המורה הבינלאומי שצוין ב-5 באוקטובר. החברה הכריזה כי תחלק 21 אלף כרטיסי טיסה כהוקרה על פועלם בתקופת הקורונה. מורים מ-75 מדינות בהן פועלת קטאר יכולים להירשם באתר החברה על בסיס "כל הקודם זוכה". המורים יכלו לקבל כרטיס טיסה הלוך ושוב לבחירה מבין 90 יעדים בנוסף לשובר המקנה 50% הנחה על טיסה עתידית.

שיתופי-פעולה - אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, וחברת הלואו קוסט הניו יורקית ג'ט בלו, הכריזו באחרונה על שיתוף-פעולה ביניהן שבמסגרתו הן יציעו לנוסעים לשלב טיסות בקווים שמפעילות שתי החברות בתוך ארה"ב ובקווים של אמריקן איירליינס בזירה הבינלאומית. בהודעה שהפיצו השתיים הן הודו שביחד הן יוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם המשבר בשעה שתעשיית התעופה משתנה לנגד עיניהן.

הסכמים נכרתים גם בין מדינות ומטרתם לעודד את תעשיית התיירות והתעופה: לאחרונה חתמו סינגפור והונג קונג על הסכם "בועת תיירות" הדדי, כך שתיירים משני היעדים יהיו פטורים מחובת בידוד בהלוך ובחזור, מה שיעודד את התיירים לאושש את התעשייה, היות שבחסות חובת הבידוד בין מדינות היא מתקשה להתאושש. הסכמי בועה נחתמו לאחרונה גם בין הודו ובין אוקראינה. ההסכם הזה יהיה תקף עד ה-30 בנובמבר ובמסגרתו יוגדרו ערים בהודו מהן יוכלו להמריא ולנחות תיירים מהודו ומקייב ולהיות פטורים מבידוד בהלוך ובחזור. במסגרת ההסכמים הללו גם חברות התעופה מרוויחות, בלי חובת בידוד הכרטיסים נמכרים ביתר קלות.

ומה אצלנו? ישראל לחצה על יוון לפתוח שעריה לישראלים ולוותר על חובת בידוד לנופשים. מכסה שהתחילה ב-600 תיירים מישראל לשבוע הגיעה ל-10,000. התנועה מישראל ליוון צוברת תאוצה ככל שיעדים אחרים נסגרים לתיירים (סרביה למשל שמה8.11 השבים ממנה יחויבו בבידוד). נציין כי השבוע צפון יוון נכנסת לסגר מלא, מה שישפיע גם על תנועת הטיסות.