אל על תזרים לקופתה 25 מיליון דולר - מקדמה מהאוצר והלוואת בעלים

החברה תקבל ממשרד האוצר 15 מיליון דולר כהקדמת תשלום בגין הוצאות האבטחה של חברות התעופה הישראלית • סכום זה יועבר אחרי שבעלי השליטה באל על יזרימו לה 10 מיליון דולר כהלוואה ללא ריבית

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

חברת התעופה אל על תקבל ממשרד האוצר 15 מיליון דולר כהקדמת תשלום בגין הוצאות האבטחה של חברות התעופה הישראלית. הסכום הזה יועבר אחרי שבעלי השליטה בחברה יזרימו סכום של 10 מיליון דולר כהלוואה (ללא ריבית), וביחד תקבל אל על 25 מיליון דולר שיוכל לשפר לה את תזרים המזומנים ואולי גם להשלים החזרת חובות, בין השאר לנוסעים שממתינים לקב החזר על טיסות שבוטלו.

האוצר גם העביר לאל על מראש סכום של 8 מיליון דולר על אבטחת הטיסות של חודש דצמבר, המשופע בטיסות של החברות הישראליות לדובאי בעיקר.

ברקע, אל על עדיין לא השלימה את גיוס החוב שלה באמצעות הלוואה מגוף מממן, וזאת כחלק ממתווה הסיוע שהחל בגיוס הון דרך הנפקה שהתקיימה בחודש ספטמבר. ההנפקה הובילה לגיוס של 505 מיליון שקל ולהחלפת בעלי השליטה בחברה. המדינה שהשתתפה בהנפקה מחזיקה בכ-14.5% מהחברה, אחרי שהיא רכשה מניות בהיקף של כ-116 מיליון שקל.

גם בדוחות האחרונים שפרסמה אל על, שאליהם הצטרפה הערת "עסק חי", ציינה החברה כי לא הצליחה למצוא גוף ממנו תוכל ליטול הלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר (בנק או מוסדי), וכי היא עשויה לפנות לאפיק גיוס החוב באמצעות מכירת אג"ח. אל על פנתה למשרד האוצר בבקשה להגדיל את הערבות שמעמידה לה המדינה להלוואה והעומדת על 75%, אך עד כה האוצר לא אישר את העלאת הערבות ל-82.5% כפי שביקשה אל על, ובמשרד האוצר משיבים לגלובס כי "הנושא בדיונים".

ההערכות הן שאם אל על תצליח להגיע להסכמות עם בנק לנטילת ההלוואה, האוצר יאשר את העלאת שיעור הערבות כאמור, מה שלא יקרה אם אל על תיאלץ לפנות לגיוס החוב באמצעות מכירת אג"ח.

אל על גם ציינה בדוחות כי היא לא השלימה את ההחזרים הכספיים לנוסעים על טיסות שבוטלו בהתאם למועד שקבע המחוקק.

נזכיר כי אל על מקבלת מהמדינה כיסוי של 97.5% מעלות אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות מדי שנה. לאחרונה אף הוארך ההסכם בין המדינה ובין אל על עד ל-31 ביולי 2021 עם אופציה להאריכו עד ל31 בדצמבר 2021.

השנה שולמו לאל על עד כה כ-400 מיליון שקל על אבטחת טיסות. הירידה בהיקף הטיסות שיקפה ירידה בהיקף המימון של המדינה בעלויות האבטחה: בשנת 2019 הסתכם המימון של המדינה בכ-946 מיליון שקל על אבטחת הטיסות של חברות התעופה.