המדינה מאריכה את הסכם אבטחת הטיסות עם אל על

המדינה תמשיך לממן 97.5% מעלות אבטחת הטיסות לפחות עד 31.7.21 • אל על תמשיך להיות אחראית להוציא אל הפועל את דרישות האבטחה של השב"כ בכל הנוגע לטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות מנמלי תעופה ברחבי העולם

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

המדינה מאריכה את הסכם אבטחת הטיסות שלה עם אל על. אל על מקבלת מהמדינה תקציב המכסה 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות והיא אחראית להוציא אל הפועל את דרישות האבטחה של השב"כ בכל הנוגע לטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות מנמלי תעופה ברחבי העולם. ההסכם מוארך עד ל-31 ביולי 2021 בשלב זה, עם אופציה להאריכו עד ל31 בדצמבר 2021.

השנה שולמו עד כה 375 מיליון שקל לאבטחת טיסות, אחרי שתאושר החלטת הממשלה יועברו עוד 25 מיליון שקל לחודש דצמבר.

ב-2019 מימנה המדינה היקף של 946 מיליון שקל על אבטחת הטיסות של חברות התעופה. עם הירידה בהיקף הטיסות, צונחת גם עלות אבטחת הטיסות לחברות הישראליות - התחזית לתקציב האבטחה בחודש דצמבר לבדו עומדת על 25 מיליון שקל ובשנת 2021 ההערכות הן כי המדינה תממן עלויות אבטחה בהיקף של 650 מיליון שקל. תחזית זו שעשויה להשתנות בעקבות אילוצי קורונה ושיקולים מסחריים והיא נלקחת בחשבון במסגרת תוכנית התקציב התלת שנתית לשנים 2021-2023.

המדינה מממנת את החלק הארי של עלות אבטחת הטיסות של אל על, ישראייר וארקיע מאז הסכם השמיים הפתוחים שנחתם ב-2013. עד אז המדינה מימנה 70% מעלות אבטחת הטיסות של החברות הישראליות. הגדלת ההשתתפות נעשתה בעקבות פתיחת השמיים לתחרות וכניסת חברות תעופה חדשות לישראל, דגש על חברות לואו קוסט.

בנובמבר 2019 ביקש משרד האוצר לדון בשיעור ההשתתפות של המדינה, סכום שעלה מדי שנה יחד עם הפעילות התעופתית של החברות. שאלה אחרת שעלתה לדיון מעת לעת נגעה לסוגיה האם להפקיע את נושא אבטחת הטיסות מידי אל על והעברתו לישות עצמאית נפרדת או לידי רשות שדות התעופה.

ב-2018 כשפסלה הרשות לתחרות את המיזוג בין אל על (סאן דור) ובין ישראייר היא נימקה בין השאר את הפסילה בחשש לפגישה בתחרות, כאשר אגף האבטחה של אל על חשוף לתוכניות המסחריות של החברות המתחרות, הנדרשות לפרט את לו"ז הטיסות שלהן בכדי לקבל שיבוץ לאנשי אבטחה בנמלי התעופה הרלוונטיים. הדרך הזו למעשה פועלת גם כעת: ישראייר וארקיע צריכות לפרט לאגף האבטחה של אל על את היעדים שמהן הן מבקשות להפעיל טיסות ולחשוף את תוכניותיהן למתחרה. באל על לאורך השנים מדגישים כי המידע המסחרי הזה משמש את אגף האבטחה המנוהל בנפרד מהאגף המסחרי של אל על.

מאז הגיעה המגפה, שהדפה את הפעילות התעופתית והורידה דרמתית את תדירות הטיסות, הקטנת שיעור ההשתתפות של המדינה או שינוי אחר בתחום אבטחת הטיסות לא יתרחש בקרוב. בדף ההסבר להארכת תוקף ההסכם מנומק כי "לאור אי הוודאות בענף התעופה אין טעם לקיים שיח על הסכם חדש כיוון שטרם ברור מהו היקף התעופה ומהן המשימות המוטלות על מערך אבטחת התעופה... גם את עבודת המטה לא ניתן לבצע כעת באופן יעיל בשל המצב הנוכחי של ענף התעופה".