שופטי בג"ץ על השר אוחנה: שיבוש מוחלט בתפיסתו את תפקידו וסמכותו

שופטי בג"ץ קבעו כי אסור להפלות לרעה בקבלת טיפול רפואי, וכי אוחנה לא הוסמך לשלול או לעכב טיפול רפואי לו נזקק אסיר • השופט מזוז: "עצם העובדה שהמשיב הוא נבחר ציבור אין בה כדי להקנות לו סמכות לנהוג כרצונו בניגוד לחוק, לפגוע בזכויות אדם ולהורות לגורמי שב"ס לפעול שלא כדין"

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, קבע כי הנחייתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה להימנע מחיסון אסירים עד לקבלת אישורו "ניתנה בחוסר סמכות מובהק ובניגוד לדין", וכי היא "נעדרת כל תוקף משפטי, וזאת במיוחד כשהובהר במפורש על-ידי משרד הבריאות כי אסירים וסוהרים יחוסנו בתיעדוף ראשון".

שופטי העליון נעם סולברג, דפנה ברק-ארז ומני מזוז קבעו כי אסור להפלות לרעה בקבלת טיפול רפואי לרבות חיסון, וכי אוחנה לא הוסמך לשלול או לעכב טיפול רפואי לו נזקק אסיר.

השפט מזוז ציטט את תשובתו של אוחנה ליועץ המשפטי ולמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, במסגרתה הציע להם להתמודד לכנסת כדי להחליט בסוגיית חיסון האסירים, וביקר אותו בחריפות: "התרסה מקוממת זו מצביעה על שיבוש מוחלט בתפיסתו של המשיב את תפקידו וסמכותו. השר לביטחון הפנים אינו מוסמך להורות לנציב שב"ס לא להעניק טיפול רפואי לאסיר, כפי שאינו מוסמך להורות למפכ"ל המשטרה להימנע מחקירה פלילית או לפתוח בחקירה פלילית".

עוד הוסיף מזוז כי "עצם העובדה שהמשיב הוא נבחר ציבור, אין בה כדי להקנות לו סמכות לנהוג כרצונו בניגוד לחוק, לפגוע בזכויות אדם ולהורות לגורמי שב"ס לפעול שלא כדין. מצער הצורך לומר דברים כה מובנים מאליהם".

שופטי העליון קבעו כי אוחנה התעלם מההנחיה של משרד הבריאות, שהוא בעל הסמכות החוקית לעניין מתן החיסונים, כמו גם מחוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. השופט מזוז ציין כי הדין בישראל הוא שהיועץ המשפטי לממשלה הוא הפרשן המוסמך עבור הרשות המבצעת, וחוות-דעתו מחייבת כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת.

"אחריותנו שלנו כשופטים אינה מתמצית בשליחת אנשים מאחורי סורג ובריח. עלינו לעמוד על משמר זכויותיהם. מושכל ראשון הוא שככל אדם אחר, זכאי גם אסיר להתחסן", כתב השופט סולברג.

השופטת ברק-ארז ציינה כי "סמכויות ההחלטה המקצועיות בנושא בריאותם של אסירים אינן עניין של מדיניות בתחום ביטחון הפנים", וכי "מקום בו מחייב אותנו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, גם מי שחירותו ניטלה - כבודו".

העתירות הוגשו נגד החלטתו של השר אוחנה שלא לחסן את אוכלוסיית האסירים עד לסיום חיסון הסוהרים. ערב הדיון בבג"ץ נמסרה הודעה כי חיסון האסירים החל, והוא יושלם בתוך שבוע. בהמשך הסתיים מבצע חיסון האסירים, וכ-74% מהאסירים חוסנו מכלל הכלואים.

את העתירות הגישו ארגוני זכויות אדם רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם באמצעות תמיר בלנק ואן סוצ'יו, העמותה לזכויות האסיר שיוצגה על-ידי עו"ד אביגדור פלדמן ולשכת עורכי הדין שיוצגה על-ידי עו"ד רותם טובול.

המדינה יוצגה בהליך על-ידי מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ועורכי הדין רן רוזנברג ומתן שטיינבוך ממחלקתו.