השופטת דפנה ברק-ארז: "אנחנו כאן כדי להבטיח שכל אסיר שמעוניין יקבל חיסון"

שופטי בג"ץ דנו היום בעתירה נגד החלטת השר לביטחון הפנים אוחנה שלא לחסן אסירים נגד קורונה בשלב הראשון • שב"ס החל אתמול לחסן אסירים, כך שהסעד האופרטיבי שהתבקש בעתירה התייתר, אך היועמ"ש מנדלבליט ביקש לקבל החלטה עקרונית כי אוחנה פעל בהיעדר סמכות

השופטת דפנה ברק-ארז / צילום: תמר מצפי
השופטת דפנה ברק-ארז / צילום: תמר מצפי

שופטי בג"ץ, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז ומני מזוז, קיימו היום (ג') דיון בעתירה נגד החלטת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה שלא לחסן אסירים נגד קורונה בשלב הראשון. זאת בניגוד להנחיית משרד הבריאות לחסן את כלל האוכלוסייה בהתאם לתיעדוף, ובניגוד לעמדת היועץ משפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שקבע כי החלטתו של אוחנה ניתנה בחוסר סמכות ונגועה באי-חוקיות בולטת.

אתמול (ב') עדכנה מחלקת הבג"צים את בית המשפט כי שב"ס החל בחיסון האסירים ביום 18 בינואר, לאחר שמבצע חיסון הסוהרים הסתיים. האסירים מעל גיל 45 ובעל מחלות רקע יחוסנו תחילה. בכך למעשה הסעד האופרטיבי שהתבקש בעתירות התייתר. למרות זאת, מנדלבליט ביקש לקבל החלטה עקרונית כי אוחנה פעל בהיעדר סמכות, תוך פגיעה בזכויות האסירים ובניגוד לעמדת משרד הבריאות.

אתמול כתב מנדלבליט לאוחנה כי החלטתו "משקפת עמדה העומדת בסתירה חזיתית לעקרונות בסיסיים של שלטון החוק והמינהל התקין במדינת ישראל. הגם שהסעד הקונקרטי התייתר בסופו של יום, כפי שהבהרת, תפיסה שגויה זו נותרה שרירה וקיימת מבחינתך, ולא מן הנמנע כי תשוב ותבקש לפעול באופן דומה גם במקרים אחרים בעתיד".

אוחנה פנה אתמול למנדלבליט וביקש לבטל את הדיון "בהיעדר צורך בהכרעה ביחס לסעד כלשהו", וטען כי דיון בעניין יהיה "סימפוזיון על אירוע היסטורי גרידא". עוד ציין השר כי שיקול-הדעת שהפעיל התייחס "ספציפית לעובדות ולנסיבות באותו המקרה, ולא קיבלתי כל החלטה צופה פני עתיד".

בדיון אמר ראש ההרכב, השופט נעם סולברג, כי "העתירות מיצו את עצמן, מאחר ששב"ס התחיל בימים האחרונים לחסן את הסוהרים. הסעד שלכם התקבל", והוסיף כי "אנחנו שולחים אנשים לכלא, והאחריות שלנו לא מתמצה בזה. התכנסנו לוודא שהתוכנית תתממש. אנחנו מתכוונים לקבל עדכון שהתוכנית אכן מתבצעת בפועל".

השופטת ברק-ארז אמרה: "אנחנו כאן כדי להבטיח שכל אסיר שמעוניין יקבל חיסון. אנחנו עוסקים בזכויות אסירים".

השופטים ביקשו לקבל מהמדינה עדכון על קצב התקדמות חיסון האסירים.

את העתירות הגישו ארגוני זכויות אדם: רופאים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם באמצעות עוה"ד תמיר בלנק ואן סוצ'יו, העמותה לזכויות האסיר שיוצגה על-ידי עו"ד אביגדור פלדמן ולשכת עורכי הדין שיוצגה על-ידי עו"ד רותם טובול. את המדינה ייצג עו"ד רן רוזנברג ממחלקת הבג"צים.

עו"ד רותם טובול, המייצגת את לשכת עורכי הדין בעתירה, אמרה לאחר הדיון: "אנחנו מברכים על החלטת שב"ס לבנות תוכנית לחיסון כלל האסירים. יחד עם זאת, עמדנו על כך שאנחנו מצטרפים לעמדת היועץ המשפטי ליתן פסק דין בעתירה על-מנת להימנע מהחלטות כאלה בפרט שעוסקות בבריאות האסירים, הגורמות לפגיעה של ממש בקבוצה מוחלשת של האסירים".

158/21, 204/21