טיולים | פיצ'ר

בירה, מסעדות ואפילו מסלול מירוצים: ערד שלא הכרתם

ערד היא כבר לא רק העיר המאובקת שחשבתם • לצד הטבע והמדבר שסביבה התגבשה קהילה של אמנים, מארחים, מדריכים, מסעדות, קפה איכותי, מבשלת בירה ואפילו מסלול מירוצים להתנסות אישית

העיר ערד בנויה על שלוחות, כך שהטבע העירוני חודר אליה ומקרב את המדבר לחצרות / צילום: אורלי גנוסר
העיר ערד בנויה על שלוחות, כך שהטבע העירוני חודר אליה ומקרב את המדבר לחצרות / צילום: אורלי גנוסר

זוג צבאים צעירים מדלגים למרגלות המצוק בדרכנו לגב קינה ונעלמים בעיקול. שעות אחר הצהריים בסופו של יום לוהט מפנקות בבריזה קלה, ומגמת הירידה מקילה על הנשימה. שיר פרלמוטר המדריכה מספרת שזוהי דרך היסטורית חשובה מאוד, ככתוב "כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים" (במדבר, כ"א). לאורך הדרך שרידים כמו חורבת עוזה בתחילת המסלול הכחול לנחל קינה, מצודה עתיקה וחשובה שנמצאה בה גם כתובת אדומית שלמה.

המסלול לא ארוך. מהשביל המסומן בכחול מתפצל שביל ירוק שמוביל אל גב קינה, כשני קילומטרים לכל כיוון, ושם נוטפות זיעה אנחנו מזנקות אל המים הקרירים. בדרך חזרה, למרות העלייה, הכול הופך נסבל יותר. השמש נוטה מערבה ושיר מתעכבת על צמחי מדבר כמו אזובית מדבר, מרווה ריחנית, כתלה חריפה ועוד. תוך כדי היא מספרת על החיבור שלה אל המדבר ומוסיפה ידע רב.

מים קרירים בגב קינה / צילום: אורלי גנוסר
 מים קרירים בגב קינה / צילום: אורלי גנוסר

רגע לפני שנפרדנו מהשטח, זכינו לראות זוג כרוונים, עוף קרקע שנמנע מתעופה שלא לצורך ומעדיף נוף חשוף ויבש כיאה לאזור. את המסלול כדאי לעשות השכם בבוקר או בשעות אחר הצהריים. המים בגב יישארו עוד כמה שבועות, תתארגנו בהתאם (טל' 054-7459847).

פרלמוטר היא חלק מפאזל ערדי, שמורכב מאנשי מדבר מארחים ומדריכים, שיצרו קהילה מגובשת והפכו את עיר הספר לאייקון תיירותי. זה לא ביקורי הראשון במקום, אבל בכל ביקור אפשר להיחשף לטפח חדש שמשלים את התמונה. וכך זכיתי להגשים חלום קטנטן במסלול המרוצים החדש ,שנותן מענה לקהילה המוטורית.

מאז נפתח לפני שלוש שנים ויצר מהפכה בתחום, יש במסלול פעילויות מאורגנות והדרכות חווייתיות. פיליפ רוזין, המנהל ונהג מרוצים מנוסה, קר רוח מבחוץ אבל אש מבפנים. אחרי הדרכה והסברים נכנסתי למכונית הסובארו ברגליים רועדות. רוזין מסביר תוך כדי ומשרה רוגע. בכל הקפה עלה הביטחון (וגם המהירות) וההנאה זינקה לשמיים.

המורה היה מרוצה מהביצועים, אני קצת פחות, אבל בזמן הקצר זה היה מרנין. אחר כך התחלפנו וזכיתי להדגמה ששרפה את המסלול, ופוצצה את המכונית באדרנלין (לא לבעלי קיבה חלשה). בחוויה של שעתיים זוכים לטיפים חשובים בנהיגה ונהנים ממסלול מעולה, דמוי גמל כיאה לאזור (טל' 054-7265575).

כדי להירגע עצרנו במסעדת מוזה שפתחה שעריה לאחרונה, לקראת חג העצמאות. יש בה אווירה ספורטיבית בזכות אלפי צעיפים ודגלים של קבוצות כדורגל מכל העולם. היה כיף לחזור לשפיות וליהנות מארוחה טובה במקום שמרגיש כמו בית, ונראה שגם הקהל הרב התגעגע.

מסעדת מוזה. אווירה ספורטיבית בערד / צילום: אורלי גנוסר
 מסעדת מוזה. אווירה ספורטיבית בערד / צילום: אורלי גנוסר

בעקבות שנת הקורונה שגילתה לישראלים רבים את המדבר, זכתה ערד לביקושים חסרי תקדים בתחום הלינה, מה שעודד תושבים לפתוח צימרים חדשים, ויש גם תכניות למלונות ותנופת התחדשות. משפחת פרידמן פתחה את "מרווינ'ס פלייס", יחידת אירוח זוגית שמאחוריה סיפור מקומי.

מרווין פרידמן, אבי המשפחה, היה המורה המיתולוגי לביולוגיה, והמקום, שנמצא מתחת לבית מול נוף מרהיב, שימש לו משרד ומעבדה. אילן, בנו, הציע להקים בו צימר, הוסיפו דק רחב ליהנות מהיופי עם שלל פסיליטיז ויצרו פנינה מוקפדת להפליא (טל' 054-3023378). האירוח הוא על בסיס לינה בלבד, אבל נטלי ג'רבי מתמחה בארוחות בוקר ותביא לכם עד לחדר, כך שתוכלו ליהנות מאוכל כיפי מול שלוות המדבר (טל' 053-2355057).

כשמביטים אל הנוף אפשר לראות שביל היקפי, חלק מטיילת סף המדבר המתגבשת. העיר בנויה על שלוחות, כך שהטבע העירוני חודר אליה ומקרב את המדבר לחצרות. השביל שמקיף חלקים מערד מתאים לטיולים כי יש אליו כמה כניסות ויציאות, ומנקודות ההשקה האלה יוצאים לא מעט מסלולי טיול ברכב וברגל בדרגות קושי שונות. חלקם מעגליים, כמו נחל טביה ונחל פראים, נחל יעלים ונחל דומיה. השביל, והטיילת העתידית, מתאימים גם לרכיבת אופניים.

רכיבת אופניים עם שקד פלבינסקי בדרך לתצפית עופר גורני / צילום: אורלי גנוסר
 רכיבת אופניים עם שקד פלבינסקי בדרך לתצפית עופר גורני / צילום: אורלי גנוסר

שקד פלבינסקי הבעלים של "כל גלגל" מתמחה בתחום ומציע לצד חנות גם השכרת אופניים וטיולים מודרכים. בשעת בוקר מוקדמת יצאנו לרכיבה, שהחלה בשביל אופניים עירוני מסודר, והמשכנו בשטח אל תצפית עופר גורני.

הדרך גולשת על אחת השלוחות עד לתצפית המקסימה שממנה נראים מרחבים בראשיתיים מפוסלים בהרים וגבעות. ביום טוב גם רואים את ים המלח ואת הרי ירדן. מכאן מתמזגים בקלות עם אחד השבילים ההיקפיים בעיר. פלבינסקי מספק גם מפה (טל' 050-6959303).

החוזקה של ערד טמונה בקהילה המתפתחת ובאירוח הביתי שהפך לעוגן בעיר. עמוס רדליך, פסל שעובד בחומר, מציע סדנת שריפה בניחוח מאפה צרפתי. האורחים שורפים כלים ויוצרים להם ציפוי בעזרת תערובת קמח ושמרים או חלב, שמדיפים ארומה של בית מאפה, ועל הדרך מתקבלים גוונים וטקסטורות וכלים נאים למזכרת. רעייתו רונית, סופרת ילדים, הוציאה ספר למבוגרים על סיפורי ירושלים, חוויות ילדות וחיים שכתובות בחן ובהומור (טל' 053-7737562).

עמוס רדליך, פסל שעובד בחומר / צילום: אורלי גנוסר
 עמוס רדליך, פסל שעובד בחומר / צילום: אורלי גנוסר

דוד לוי, דמות צבעונית ושובת לב, הוא אמן שכיף להכיר ובביתו החדש פועלת גלריה לחפצים יד שניה צבעונית ושונה. בין היתר הוא מטפל בשיטת אקסס בארס (Access Bars) לשחרור חסימות אנרגטית ובקורונה החל לארח ארוחות טבעוניות. תבואו פתוחים, לא תתחרטו (טל' 052-6628999).

חוויה קולינרית אחרת היא "חושאומדי" (ברוך הבא, בפרסית) של שרון לוי, שעלתה מאיראן בגיל צעיר וחזרה בשנים האחרונות לשורשיה, עליהם היא מספרת בהומור ובאותנטיות. קוקו סבזי (פשטידה תפוחי אדמה ועשבים), פולו סבזי (אורז ירוק עם ירקות) וגונדי הם רק חלק מרפרטואר עשיר של אוכל פרסי כהלכתו צבעוני ומתובל גם בחוויות
(טל' 052-2234714).

רבים מכירים את רובע האמנים בערד, שחווה גלגולים, עליות ומורדות. בעבר שימש כמשכנם של שלושה מוזיאונים, ואמנים מתחומים שונים פעלו בו ומכאן שמו. רוב האמנים אינם. החליפו אותם בעלי עסקים מגוונים, ובשנתיים האחרונות יש מגמת התחדשות בדגש קולינריה, אמנות ותיירות. יש משהו מדליק בדיסוננס שבין החזות המאפירה של הרובע, לבין התוכן והצבע שיצקו בני הדור הצעיר. כאן חולמים לממש את הפוטנציאל ולברוא רובע של מלאכות יד, אמנות, אוכל ותיירות, וכבר יש ניצנים בשטח.

יקב מדבר, מהוותיקים, נוסד ב-2012. יקב על טהרת המדבר, שמייצר 11 סוגי יינות. במרכז המבקרים מול היקב, מארחים לסיורים ולטעימות, וזה מכבר הצטרף לנבחרת השף גיא פיסטרוב שעושה סדנאות וארוחות בסגנון שהוא מגדיר "מדברי לטיני"
(טל' 08-8662100).

יונת מורדוך, השכנה, עומדת מאחורי המותג "יונת מדבר", סבונים טבעיים שתפגשו בצימרים/בתי המלון בעיר. מורדוך מציעה סדנאות רוקחות טבעית, הכנת נרות טבעיים ואף מובילה סיורים בעקבות צמחי מרפא במדבר. שותפתה מיכל היא הרבליסטית שרוקחת תמציות מצמחים מרפא במדבר (טל' 052-5307616).

"יונת מורדוך מ"יונת מדבר / צילום: אורלי גנוסר
 "יונת מורדוך מ"יונת מדבר / צילום: אורלי גנוסר

גם מאחורי מבשלת הבירה "שיטה" של ז'אן טורגובסקי יש סיפור. טורגובסקי בישל בירה בבית, ואת התוצרת שלח לתחרויות וקטף פרסים בזה אחר זה. כשהבין שזה הייעוד, הקים מבשלה ופאב שפעיל בסופי שבוע. יש לו ליין קבוע של ארבע בירות לצד כמה עונתיות. בין היתר הוא גם מבשל בירה מענבים (טל' 052-6650380).

הבירה "שיטה" של ז’אן טורגובסקי / צילום: אורלי גנוסר
 הבירה "שיטה" של ז’אן טורגובסקי / צילום: אורלי גנוסר

"סטודיו קפה" של אנה ליין נחשב לעוגן ומושך מבקרים ובעלי עסקים חדשים. ליין, שעלתה מארה"ב חלמה מצעירותה לפתוח בית קפה. אחרי השתלמות בדרום קוריאה יצאה לדרך בגישה מעניינת. לדבריה פולי הקפה מכילים עובש ולכן לקפה אלמנטים רעלניים. זו הסיבה שהיא רוכשת פולים ירוקים, מנקה אותם ידנית אחד אחד, קולה וטוחנת במקום. אולי זה רק פסיכולוגי, אבל הקפה שלה היה הטעים ביותר ששתיתי מימיי. בנוסף היא מכינה טוסטים מלחמי מחמצת בטעמים (חלבה, זעתר, זיתים, גבינה ועוד) ועוגיות. בימי חמישי יש מוזיקה חיה וקוקטיילים (טל' 055-9555030).

במהלך יולי ואוגוסט יתקיימו מדי שבוע אירועי "חמישי ברובע", ובהם יריד חוצות, הופעות, דוכני אוכל, מוזיקה ועוד. לפרטים: www.travelarad.com/he