הותר לפרסום: חנוך ארליך הוא עורך הדין שהועמד לדין בעקבות "מהפכת חברות הארנק"

חנוך ארליך הוא עורך הדין שמואשם כי עשה שימוש אישי בחשבונות החברה שבבעלותו, משך כספים ממנה ללא הסכמי הלוואה ולא דיווח על כך לרשות המסים • כיום ארליך הוא שותף במשרד חדד-רוט-שנהר, אך האישומים המיוחסים לו נוגעים לתקופה שבה היה עו"ד עצמאי

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: עורך הדין המואשם בשימוש אישי בחשבונות חברת עורכי הדין שהייתה בבעלותו בניגוד לכללי "מהפכת חברות הארנק" הוא עו"ד חנוך ארליך, שותפו של עו"ד עמית חדד המייצג את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו במשפט המתנהל נגדו. המעשים המיוחסים לארליך בוצעו לכאורה לפני שהצטרף כשותף למשרד של עו"ד חדד, בשעה שהיה עורך דין עצמאי.

בשבוע שעבר הוגש כתב האישום הראשון בעקבות תיקון החקיקה המכונה "מהפכת חברות הארנק", שהסדיר את היחסים בין בעלי השליטה לבין החברות שלהם ואת הכללים לשימוש בכספי החברות על-ידי הבעלים. כתב האישום הוגש נגד עורך דין ונגד רואה החשבון שלו, בטענה כי לא דיווחו לרשות המסים על משיכות כספים שביצע עורך הדין מחברת עורכי הדין שהייתה בבעלותו, ולא שולם מס על משיכות אלה.

גלובס פרסם את פרטי האישום בסוף השבוע, אך לא חשף את שמות החשודים, היות שנמסר כי בכוונתם להגיש בקשה לאיסור פרסום השמות. עד כה עורך הדין לא הגיש בקשה לאיסור פרסום, ובהתאם מותר לפרסם את שמו.

מדובר כאמור בעו"ד חנוך ארליך, לשעבר בעלי חברת עורכי דין חנוך ארליך ושות' וכיום שותף במשרד עורכי הדין חדד רוט שנהר ושות'. חדד כידוע מוביל בימים אלה את צוות ההגנה של ראש הממשלה לשעבר נתניהו במשפט שמתנהל נגדו. המעשים המיוחסים לעו"ד ארליך בכתב האישום אינם קשורים כלל למשרד של עו"ד חדד, אליו הוא הצטרף לאחר שסגר את חברת עורכי הדין שהייתה בבעלותו בשנת 2017.

האישומים נגד ארליך מתייחסים לתקופה בה היה הבעלים של חברת עורכי דין פרטית. על-פי האישום שהוגש על-ידי עו"ד נועה בורנשטיין, סגנית בכירה בפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ארליך ניהל בבלעדיות והחזיק במשותף עם גרושתו בחברת עורכי דין חנוך ארליך ושות', שהייתה פעילה משנת 1999 ועד אפריל 2017. בשנים אלה, נטען באישום, עשה ארליך שימוש אישי בחשבון הבנק של החברה, משך והפקיד לחברה כספים בהתאם לצרכיו האישיים, וזאת מבלי שהדבר הוסדר בהסכם הלוואה. נוכח התנהלותו של ארליך, נטען, נוצרו לו יתרות חובה בהיקף של כ-1.32 מיליון לחברה בשנת 2014, 1.76 מיליון בשנת 2015, 1.85 מיליון בשנת 2016 וכ-1.8 מיליון שקל בשנת 2017.

כתב אישום ראשון שמוגש נגד בעל שליטה בגין אי-דיווח לפי הכללים שנקבעו ברפורמה

על-פי האישום, בשנת 2017 הגיש רואה החשבון של ארליך לרשות המסים בקשה לסגירת תיק החברה, ומשנה זו ועד למועד הפתיחה בחקירה לא הגישה החברה דוחות שנתיים. זאת, למרות שנכון לדצמבר 2017 עמד חובו של ארליך לחברה על סך של כ-1.8 מיליון שקל, ונחשב על-פי חוק להכנסה בידיו של ארליך, החייבת במס.

לטענת המדינה, ארליך ורואה החשבון שלו הגישו את הדוח האישי של ארליך לשנת 2017 ללא דיווח על ההכנסה כאמור, ו"זאת ללא הצדק סביר".

מדובר כאמור בכתב אישום ראשון שמוגש נגד בעל שליטה בגין אי-דיווח כדין על משיכות בעלים לפי הכללים שנקבעו ברפורמת חברות הארנק. בדצמבר 2019 חשף גלובס את תחילת החקירות של בעלי השליטה ברשות המסים בעקבות חקיקת הרפורמה, אז זומנו לחקירה שורת בעלי שליטה שמשכו כספים מהחברות בשליטתם ולא דיווח עליהם כהכנסה. זאת, על אף שהכספים לא הוחזרו או שההחזר נדחה למועד לא ידוע.

רשות המסים סימנה את בעלי שליטה בחברות פרטיות במשק, שנטלו הלוואה/כספים מהחברה שבבעלותם ולא החזירו את ההלוואה/הכספים, או שההחזר נדחה למועד לא ידוע, כאשר חלקם אף השתמשו בכספים לצרכיהם הפרטיים, כגון רכישה של דירות, של רכבים, של רכוש או עבור הוצאות שוטפות. המשותף לכל הנחקרים היה כי הם בחרו שלא לדווח על אותם כספים כהכנסה לרשות המסים.

את התוצאות של החקירות שביצעה רשות המסים מתחילים לראות בכתב האישום נגד ארליך ובכתבי האישום שיוגשו בתקופה הקרובה.

רואה החשבון של ארליך הגיש בסוף השבוע בקשה לאיסור פרסום שמו, אשר טרם ניתנה בה החלטה.

*** חזקת החפות: עו"ד חנוך ארליך ורואה החשבון שלו הם בגדר נאשמים בלבד במעשים המתוארים בכתב האישום. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הם לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.