"פייסבוק צריכה להכריז על פשיטת רגל מוסרית": מדליפת מסמכי פייסבוק קוראת לקונגרס להתערב

אחרי הראיון ב"60 דקות", פרנסיס האוגן, שהובילה לסדרת התחקירים של ה"וול סטריט ג'ורנל" על פייסבוק, עלתה להעיד בפני הסנאט • "אני כאן היום כי אני מאמינה שהמוצרים של פייסבוק פוגעים בילדים, מעוררים פילוג ומחלישים את הדמוקרטיה שלנו", אמרה • פייסבוק: "לא מסכימים עם הצורה שבה העובדת אפיינה הרבה מהנושאים. עברו 25 שנים מאז שחוקי האינטרנט עודכנו, הגיע הזמן שהקונגרס יפעל בנושא"

פרנסיס האוגן מעידה בפני הסנאט / צילום: צילום מסך
פרנסיס האוגן מעידה בפני הסנאט / צילום: צילום מסך

פרנסיס האוגן, מדליפת המסמכים מתוך ענקית הטכנולוגיה פייסבוק, עלתה להעיד מול הסנאט בהמשך לחשיפתה הגדולה בשבוע האחרון. האוגן, אשר סיפקה את המסמכים הפנימיים של פייסבוק ל"וול סטריט ג'ורנל", ענתה לשאלות הסנאטורים בנושאים שונים.

בפתיחת השימוע, יו"ר ועדת המשנה, ריצ'ארד בלומנטל, הודה להאוגן על האומץ שלה. הוא אמר לה שהיא לא עומדת לבד, אלא לצד מסמכים - שלפיהם פייסבוק העדיפה רווח על פני בטיחות. בלומנטל הזכיר כי אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק, לא הסכימה מיידית לחשוף את כל המסמכים על אינסטגרם, התנהגות מחשידה לדבריו. "הילדים שלנו הם הקורבנות. צעירים כיום מסתכלים על עצמם במראה ומרגישים חסרי ביטחון", אמר.

בנאום שלה, אמרה האוגן: "אני כאן היום כי אני מאמינה שהמוצרים של פייסבוק פוגעים בילדים, מעוררים פילוג ומחלישים את הדמוקרטיה שלנו". האוגן התייחסה לתקלה החריגה אצל פייסבוק ואמרה: "במשך חמש שעות פייסבוק לא קיטבה את החברה שלנו ונשים לא הרגישו רע תוך שימוש באינסטגרם".

האוגן חזרה על כך שפייסבוק בוחרת למקסם רווחים על חשבון הבטיחות. "זו חברה שמסתירה מידע בכוונה מהממשל האמריקאי והציבור, בנושאים שקשורים לחברה בכללה, לנוער, לשיח אלים ולכל אדם מגיעה הזכות לאמת".

"אני קוראת לממשלה לפעול"

עוד הוסיפה האוגן כי "עד שהתמריץ לא ישתנה, פייסבוק לא תשתנה. כאשר הבנו כיצד חברות הטבק הסתירו מידע, הממשלה פעלה. אני קוראת לממשלה לפעול. פייסבוק בוחרת איזה מידע לחשוף, ויש לה את המידע האינטימי ביותר על כל אחד מאיתנו. אבל העיצוב שלה מחייב שלנו, למשתמשים, לא יהיה פיקוח ושקיפות לגבי החברה. רק פייסבוק יודעת איך היא מעצבת עבורכם את הפיד. היא מסתירה מפנינו את טיבה האמיתי".

היא הדגישה: "פייסבוק לא הרוויחה את האמון העיוור שלנו". היא טענה שפייסבוק לא תתוקן לבד, ושהיא חייבת התערבות משמעותית, לצד פעולות מצידה ממש. "פייסבוק חייבת להשתנות, הם רוצים שנאמין שהשיח חייב להיות וכחני, שתוכל לשתף תמונות של ילדיך אבל גם שהמזג שלך יהיה כעוס בגלל פוסטים מעוררי חימה. הרשת החברתית צריכה לספק סביבה אחרת למשתמשיה. היא צריכה להשתנות, אבל היא לא תשתנה בעצמה. מה שראינו במיאנמר ואתיופיה הוא צוהר לעתיד שלנו". האוגן הזכירה בנאום שלה שהיא יצאה לדבר למרות הסיכון, וקראה לסנאטורים: "אנחנו חייבים לפעול ועכשיו, ואני מבקשת מכם לפעול עכשיו", כך חתמה את נאומה.

בלומנטל שאל את האוגן לגבי עצירת התכנונים של אינסטגרם קידס - ומי האחראי להשיב את התכנונים. "האם זה יהיה צוקרברג שיוכל להחזיר את התוכניות?" שאל בלומנטל. האוגן ענתה שלמארק יש תפקיד ייחודי בחברה ויש לו שליטה של מעל ל-55%. לטענתה, אצל צוקרברג רוב המניות, ולכן "הכסף נעצר אצלו". היא אומרת שצוקרברג בנה "ארגון שמונע מאוד על מדדים. והמדדים מקבלים את ההחלטות. אם הוא המנכ"ל - אז הוא האחראי", אומרת. עם זאת, הוסיפה במהלך העדות כי היא "תופתע בכנות" אם פייסבוק תפסיק לצמיתות את התוכניות. "פייסבוק הבינה שאם היא רוצה להמשיך לצמוח, היא צריכה למצוא משתמשים חדשים", אמרה.

בלומנטל מסכים עם זה שהאוגן אומרת כי "פייסבוק צריכה להכריז על פשיטת רגל מוסרית". לדבריה, שפייסבוק צריכה להודות בטעות שלה בתור השלב הראשון כדי לפתור את הבעיה שנוצרה כרגע. אך האוגן מחדדת: "אני לא חושבת שבשום נקודה פייסבוק התכוונה ליצור פלטפורמה הרסנית. אני חושבת שהחברה הוקמה בצורה שהפעילויות נפרדות האחת מהשנייה ולכן פרויקטים של יושרה לא מגיעים אל צוותי הצמיחה של החברה והיא צריכה סיוע בהגעה אל מקום בטוח יותר".

עוברים למרשה בלקברן. הסנאטורית חוזרת למשתמשים הצעירים, אלו שמתחת לגיל 13. "ישנם ניתוחי קוהורט, כלומר גידול משתמשים בפייסבוק ואינסטגרם, ובהתבסס הנתונים האלו טוענים שילדים משקרים כדי להצטרף לפייסבוק. יש כל-כך מעט כוח-אדם ביחידת היושרה, כך שאין לנו באמת אפשרות לדעת האם משקרים או לא, אבל בוודאות ילדים הצטרפו אל הרשת החברתית. למשל עבדתי בצוות ריגול נגדי, ובכל זמן נתון הצוות שלנו יכל לעבוד רק עם שליש מהמקרים שידענו עליהם. ידענו שאם נבנה אפילו מנגנון גילוי בסיסי, סביר להניח שיהיו לנו עוד מקרים", סיפרה האוגן.

מה קורה כשפייסבוק מוחקת משתמש? האוגן הסבירה שזה לא הצוות שלה וזה לא התחום הישיר שלה, אבל ממה שהיא מכירה כשפייסבוק מסירה חשבון, "היא מסירה את כל המידע בכפיפות ל-GDPR", אומרת.

"המרכז של כל הבעיה הזו הוא שאף אחד לא באמת יכול להבין את הבחירות ההרסניות של פייסבוק טוב יותר מפייסבוק עצמה, כי רק פייסבוק יכולה להסתכל מתחת למכסה מנוע", אומרת במהלך הדיון האוגן, כך שלמעשה קוראת לרשת החברתית להיות יותר שקופה - קריאה מוכרת בשנים האחרונות.

"לא עשינו כלום כדי להשפיע על הכוח האדיר של ענקיות הטכנולוגיה"

בלקברן שואלת איך פייסבוק יכולה לעשות חקר שוק על ילדים מתחת לגיל 13, בגלל שדייויס לא הכחישה את זה. "איך הם יכולים להביא את הילדים לקבוצות מיקוד? איך הם משיגים אישורים?", שואלת בלקברן. האוגן עונה: "לרוב קבוצות המיקוד שאני ראיתי שיש ילדים שם, יש ניתוח מידע על גבי השרתים, וזה בעיקר במסנג׳ר קידס, כלומר ילדים שמתקשרים אישית. לפעמים הלכנו לסוכנויות בכדי לנתח דמוגרפיה. ואלה ילדים מתחת לגיל 13, ופייסבוק יודעת זאת. אני מניחה שהם קיבלו אישור אבל אני לא בטוחה", מפרטת האוגן.

למעשה, האוגן אמרה שפייסבוק יכולה לעשות הרבה יותר כדי לאפיין ילדים בזירה וצריכה לפרסם את התהליכים האלו לקונגרס. היא טוענת שלפייסבוק יש את היכולת לדעת האם קטינים משקרים לגבי הגיל שלהם.

הגיעה תורה של איימי קלובשר, יו"ר ועדת ההגבליים העסקיים בסנאט. "לא עשינו כלום כדי להשפיע על הכוח האדיר של ענקיות הטכנולוגיה, למרות הפעילות בוועדות השונות. הגיע הזמן לפעולות", כך קלובשר. במהלך התשאול שלה, האוגן אומרת כי "פייסבוק משקיעה יותר במשתמשים שעושים לה יותר כסף".

האוגן מוסיפה כי "פייסבוק עושה מה שנקרא תצוגה פרואקטיבית, והם שחזרו תהליך שבו הם מובילים אנשים לאנורקסיה, כלומר הם יודעים שזה קורה - שהם מובילים ילדים לתכנים של אנורקסיה. לפייסבוק יש היסטוריה טובה של צמיחה והם כל הזמן עושים אופטימיזציה והנושא של עידוד שימוש חוזר ונשנה, יש בו משהו שהם יודעים שדומה להתמכרות", כך האוגן.

"הם משיגים את הרווחים שלהם על גבי הביטחון שלנו"

הרבה מדברים על סעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת, הסעיף שמגן על פייסבוק מפני תביעות משפטיות. האוגן מתייחסת לכך: "פייסבוק לא צריכה לקבל מעבר חופשי בהקשר לבחירות שלה כשהיא מתעדפת את הרווחים והצמיחה שלה על פני ביטחון הציבור. הם משיגים את הרווחים שלהם על גבי הביטחון שלנו".

במהלך הדיון מעלים כל מיני הצעות ופתרונות לבעיות המוצעות: אחד הסנאטורים הציג הצעת חקיקה לפיה יוקם גוף ב-FTC שיפקח על אלגוריתמים ברשתות חברתיות במטרה להפוך אותם לפחות ממכרים או פחות מעודדי שנאה והתמכרויות. פתרונות נוספים שעלו מצד האוגן: שרשויות רגולטוריות יחד עם האקדמיה יפתחו טכנולוגיה שדורשת דגימות דאטה מפייסבוק כדי לוודא שהאלגוריתם עובד לפי כללים נאותים. עוד הצעה: הצגת הודעה לפני שיתוף פוסט שיכול לכלול מידע מוטעה - בדומה למה שעושה טוויטר.

פייסבוק: "הגיע הזמן להתחיל ולגבש חוקים לאינטרנט"

הסנאטור אד מרקי החליט למסור הודעה לצוקרברג, שאינספור פעמים במהלך הדיון עקצו אותו שיצא להפלגה במקום להתנצל. מרקי אמר: "הנה המסר שלי למארק צוקרברג: תם הזמן שלך בפלישה לפרטיות שלנו, בקידום תוכן רעיל ופיתוי וטרף לילדים וצעירים. הקונגרס עומד לנקוט צעדים. אתה יכול לעבוד איתנו ואתה יכול שלא לעבוד איתנו, אך לא נאפשר לחברה שלך לפגוע בילדינו, במשפחותינו ובדמוקרטיות שלנו עוד". מרקי אף קרא להאוגן "גיבורה אמריקאית מהמאה ה-21".

מפייסבוק נמסר בתגובה על השימוע: "היום נערך שימוע בוועדת המשנה לצרכנות בסנאט, עם מנהלת מוצר לשעבר בפייסבוק. העובדת לשעבר עבדה בחברה במשך פחות משנתיים, לא ניהלה עובדים, מעולם לא לקחה חלק בתהליכי קבלת החלטות עם מנהלים בכירים - והעידה יותר משש פעמים כי היא לא עסקה בנושא שעליו נשאלה. אנחנו לא מסכימים עם הצורה שבה היא אפיינה הרבה מהנושאים שעליהם העידה. למרות כל אלו, אנחנו מסכימים על דבר אחד; הגיע הזמן להתחיל ולגבש חוקים לאינטרנט. עברו 25 שנים מאז שחוקי האינטרנט עודכנו, ובמקום לצפות מהתעשייה לקבל החלטות בנושאים חברתיים שאמורות להתקבל על ידי המחוקקים, הגיע הזמן שהקונגרס יפעל בנושא".