"פייסבוק הבינה שאם האלגוריתם יהיה בטוח יותר - היא תרוויח פחות": האישה שמאחורי התחקיר הגדול נחשפה

פרנסיס האוגן, שהובילה לסדרת התחקירים של ה"וול סטריט ג'ורנל", התייצבה היום לפנות בוקר (שעון ישראל) לראיון בתוכנית "60 דקות" ב-CBS והסבירה את מעשיה: "פייסבוק לא יכולה לנהוג עצמאית. היא בחרה ברווח על פני בטיחות" • ביום שלישי הקרוב היא תעיד בפני הקונגרס

פרנסיס האוגן. ''אני לא שונאת את פייסבוק. אני אוהבת את פייסבוק. אני רוצה להציל אותה'' / צילום: צילום מסך
פרנסיס האוגן. ''אני לא שונאת את פייסבוק. אני אוהבת את פייסבוק. אני רוצה להציל אותה'' / צילום: צילום מסך

בתקופה האחרונה תחקיר הענק של ה"וול סטריט ג'ורנל", המספק מבט פנימה למחקרים הפנימיים של החברה בנושאים כה חשובים, עורר סערה לא פשוטה עבור החברה. ענקית האינטרנט הגיבה על כל פרסום בצורה מפורטת ובמהלך כמעט נדיר, אף פרסמה שני מחקרים פנימיים בצורה מלאה. כעת, המדליפה מפייסבוק, זו שדיברה עם הסנאטורים ועם ה"וול סטריט ג'ורנל", החליטה להתייצב מול המצלמה של "60 דקות" מבית CBS וגם מול ה"ג'ורנל", וענתה לשאלותיהם.

פרנסיס נולדה באיווה סיטי, והיא כיום בת 37. לפי האתר שלה שהוקם הלילה (לצד חשבונות טוויטר ואינסטגרם), יש לה תואר בהנדסת חשמל ומחשבים ממכללת אולין ותואר שני במנהל עסקים מהרווארד. היא מומחית בניהול מוצרי אלגוריתמים לאחר שעבדה בדירוג אלגוריתמים בחברות כמו גוגל, פינטרסט ופייסבוק.

באתר שלה כתב כי היא "גויסה לפייסבוק כמנהלת המוצר הראשית בצוות Civic Misinformation - צוות שעסק בנושאים שקשורים לדמוקרטיה, מידע מוטעה ולאחר מכן גם עבדה על ריגול נגדי". מה שאומר ששכרו אותה כדי למנוע פרעות בתקופת הבחירות.

האתר שלה למעשה נפתח בציטוט הבא: "פרנסיס האוגן דוגלת בפיקוח ציבורי על מדיה חברתית". פרנסיס מאמינה ביסוד כי הבעיות עם המדיה החברתית ניתנות לפתרון. "אנו יכולים לקבל מדיה חברתית המביאה את הטוב ביותר באנושות", נכתב. לצד זה, נכתב גם מה הסיבה שהיא הפכה למדליפה: "במהלך תקופתה בפייסבוק, פרנסיס נבהלה יותר ויותר מהבחירות שהחברה עושה בהעדפת רווחים על פני ביטחון הציבור - מה שמסכן את חיי האנשים. כמוצא אחרון ובסיכון אישי גדול, פרנסיס פעלה בצורה אמיצה כדי לחשוף את מעשי פייסבוק".

האוגן עזבה את החברה לאחר שנתיים, ואמרה שהיא נכנסה לתפקיד בתקווה לעזור לפייסבוק לתקן את החולשות. עד מהרה הפכה סקפטית עד כמה הצוות שלה יכול להשפיע. לצוות שלה היו מעט משאבים לדבריה.

"אני לא שונאת את פייסבוק"

בראיון ל"ג'ורנל" אמרה האוגן כי היא פעלה כדי לסייע בשינוי מהיר אצל ענקית האינטרנט ולא כדי לעורר כעס כלפיה. היא אמרה שהיא "מתוסכלת שראתה כחוסר פתיחות בנוגע לפוטנציאל הפגיעות בזירה וחוסר רצון לטפל בפגמים". ב-17 במאי היא נכנסה בפעם האחרונה והקלידה את ההודעה האחרונה שלה בשירות החיפוש של המערכת הפנימית של פייסבוק. "אני לא שונאת את פייסבוק. אני אוהבת את פייסבוק. אני רוצה להציל אותה".

אפשר לומר שהחודש האחרון היה מורט עצבים עבור פייסבוק. ענקית האינטרנט מאוד מעוניינת לדעת מי היא אותה העובדה לשעבר שהדליפה את המסמכים לקונגרס ול"ג'ורנל", מסמכים עם מחקרים פנימיים שהרשת החברתית לא רוצה שתכירו.

האוגן פתחה את הראיון ב-"60 דקות" ואמרה כי "מה שאני ראיתי בפייסבוק שוב ושוב, שהיו ניגוד עניינים בין מה שטוב לציבור לבין מה שטוב לפייסבוק. ופייסבוק שוב ושוב בחרה באינטרסים שלה, כמו לעשות עוד יותר כסף". ואולי מה שמייחד לפי האוגן את פייסבוק מהשאר, זה רמת החומרה בהשוואה לאחרות "ראיתי כמה רשתות חברתיות וזה היה גרוע משמעותית בפייסבוק, להבדיל מכל מקום אחר שראיתי", כך האוגן.

כשנשאלה בראיון מדוע לא התקדמה קדימה ופעלה כה רבות כדי לחשוף את המידע, ענתה: "דמיין שאתה יודע מה קורה בתוך פייסבוק, אבל אף אחד בחוץ לא יודע. ידעתי איך העתיד שלי ייראה אם הייתי ממשיכה להיות בפייסבוק - שזה אדם אחרי אדם אחרי אדם שהתמודד עם זה בתוך פייסבוק, ונתקע באותו מקום על הקרקע". אז סיפרה שמתישהו ב-2021 היא הבינה שהיא צריכה לאסוף מידע בצורה מערכתית "ולקחת מספיק כדי שאף אחד לא יוכל לשאול אם זה נכון".

"הגרסה של פייסבוק שקיימת כיום קורעת את החברות שלנו"

האוגן העתיקה בסודיות עשרות אלפי מסמכים ותכתובות עובדים במערכת הפנימית של פייסבוק. היא אומרת שהעובדות מוכיחות שהחברה משקרת לציבור ושהיא עושה התקדמות משמעותית נגד שנאה, אלימות ומידע מוטעה. לפי אחד המחקרי של החברה מהשנה, נכתב כי: "אנו מעריכים שאנחנו עשויים לפעול עד מעט כמו 3-5% מהשנאה וכ-0.6% מהאלימות והשנאה בפייסבוק, למרות שאנחנו הטובים בזה בכל העולם". מחקר נוסף הוכיח כי "יש לנו ראיות מכמה מקורות ששיח שנאה, שיח פוליטי מקטב ומידע מטעה בפייסבוק ובמשפחת אפליקציות משפיעים על חברות ברחבי העולם".

לפי האוגן, כשאנחנו חיים בסביבת מידע שהיא מלאה בתוכן שנאה, זה פוגע באופן עצום בחברה האנושית. משום שהדבר משפיע על האמון אחד בשני ופוגע ביכולות שלנו לדאוג זה לזה - כך שלפי המדליפה, "הגרסה של פייסבוק שקיימת כיום קורעת את החברות שלנו וגורמת לאלימות אתנית ברחבי העולם".

האוגן גויסה ב-2019 לתפקיד, היא אמרה שהיא הסכימה לקחת את העבודה רק אם היא יכולה להילחם במידע מוטעה - בגלל שאיבדה חבר בעקבות תיאוריות קונספירציות ברשת. "אני לא רוצה שאף אחד ירגיש את הכאב שאני הרגשתי. ראיתי כמה חשוב כדי לוודא שיש מידע איכותי בפייסבוק", אמרה. בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" הוסיפה כי אותו חבר עזר לה לאחר שהיא חלתה, הוא נשכר כדי לסייע לה בסידורים והפך לבן-הלויוה העיקרי שלה. הוא לקח אותה לרופאים ועזר לה ללכת מחדש.

"זו הייתה ידידות חשובה מאוד ואז איבדתי אותו", סיפרה ל"ג'ורנל". החבר שהחזיק בדעות ליברליות, הקדיש זמן רב כדי לקרוא פורומים ברשת על כוחות אפלים שעושים מניפולציות בפוליטיקה. הוא נמשך לתוך תיאוריות הקונספירציות וניתק את הקשר שלהם. אובדן הידידות הזו שינה את הדרך בה היא חשבה על המדיה החברתית.

"זו בגידה בדמוקרטיה"

אך נקודת המפנה שלה, כמו של רבים, הייתה אחרי הבחירות. יום לאחר הבחירות, מוקדם מדי לטענתה, "הם אמרו לנו שהם מורידים את civic integrity (יושרה אזרחית, החמרה של פייסבוק במדיניות שלה בתחומי הבחירות. נ"ט)", אמרה. מבחינתם כלום לא יקרה והבחירות כבר עברו, ועכשיו אפשר להחזיר את המערכות האחרות המרוויחות שלה. "כשהם החליטו להוריד את זה, זו הייתה הנקודה שאמרתי שאני לא סומכת שהם מוכנים להשקיע במה שצריך להשקיע כדי למנוע מפייסבוק להפוך למסוכנת", אמרה.

הבעיה, כך לפי האוגן, הוא בשינוי באלגוריתם ב-2018 בניוז פיד - התחקיר השלישי שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל". אותו שינוי מדובר הוצג מצד פייסבוק כשינוי שאמור להגביר את האינטראקציות החברתיות המשמעותיות - משמע קשרים לחברים ובני משפחה יהיו משמעותיים יותר מאשר קשרים למפרסמים ומותגים. בפועל, לפי התחקיר של ה"ג'ורנל", הוא רק העמיק יותר את התכנים האלימים והמקטבים.

האוגן קבעה: "אחת ההשלכות לבחירת התוכן שתראו בניוז פיד, זה התוכן שמקבל חשיפה ומעורבות. אבל מחקר פנימי מראה שתוכן שנאה ומקטב - מעודד אנשים יותר לכעוס מאשר כל רגש אחר", אמרה. "פייסבוק הבינה שאם תשנה את האלגוריתם לבטוח יותר, אנשים פחות יהיו באתר, ילחצו פחות על מודעות וכך פייסבוק תעשה פחות כסף".

"זו בגידה בדמוקרטיה לדעתי - ברגע שהבחירות נגמרו, הם הורידו את המערכות או החזירו את המערכות למה שהיו לפני, כדי לתעדף את הצמיחה שלהם על פני בטיחות", פירטה. כך שבאופן די מודע, פייסבוק הייתה תשתית שבה נעזרו הקיצוניים שתכננו את הפרעות בקפיטול בחודש ינואר. הפורעים השתמשו בכמה זירות, המובילה בהן הייתה פייסבוק.

אחרי הפרעות, עובדי פייסבוק הביעו את כעסם במערכת הפנימית של החברה, האוגן צילמה מסך גם משם. העובדים מדברים על זה שהרשת החברתית מתעלמת ממידע והנהלת החברה לא עשתה מספיק כדי להילחם בזה.

"אף אחד בפייסבוק הוא לא מרושע, התמריץ הוא לא טוב", קבעה האוגן. "פייסבוק עושה יותר כסף כשאתם צורכים יותר תוכן. יותר כעס יוביל ליותר מעורבות וחשיפה וליותר כסף". כדי להמחיש עד כמה המצב בעייתי, האוגן מצביעה על כך שמפלגות ברחבי העולם אמרו ששינוי האלגוריתם הוביל אותן להציג עמדות קשות יותר כדי שיהדהדו. "אתם מכריחים אותנו לקחת עמדות שאנחנו לא רוצים ואנחנו יודעים שרעים לציבור. אם לא ניקח את העמדות האלו - אנחנו לא ננצח בשוק המדיה החברתית", אמרה האוגן.

"אינסטגרם גרועה מכל צורה אחרת של רשתות חברתיות"

וכמובן שיגעו בתפוח האדמה הלוהט: אינסטגרם והפגיעה בנוער. על פי הנתונים שהוציאה האוגן, "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", נכתב. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

האוגן מספרת מה הכי טרגי במידע הזה: "המחקר הפנימי של פייסבוק אומר שאותן בנות מתחילות לצרוך את התוכן על הפרעות אכילה - זה גורם להן להיות יותר בדיכאון, מה שמוביל אותן להשתמש יותר באפליקציה. וככה הן באותו המעגל - שונאות יותר את הגוף שלהן". לדברי האוגן, "זה לא רק שאינסטגרם פוגעת בנוער, אלא לפי מחקר פנימי של פייסבוק, היא גרועה מכל צורה אחרת של רשתות חברתיות".

בחודש שעבר, עורכי הדין של האוגן הגישו לפחות שמונה תלונות לרשות לניירות ערך ובורסה שאוכפת את החוק בשווקים פיננסיים. התלונות משוות את המחקרים הפנימיים עם ההתבטאויות הציבוריות של החברה. האוגן פנתה לעורכי דין מ-Whistleblower Aid, עמותה בוושינגטון שמייצגת אנשים שמדווחים על התנהגות לקויה של תאגידים וממשלה. על פי עורכי הדין שלה, "פייסבוק מחויבת שלא לשקר למשקיעים או לשמור מהם מידע. התבטאויות החברה משפיעות על המשקיעים והיא משקרת".

"פייסבוק בחרה ברווח על פני בטיחות"

בראיון ל"ג'ורנל" הוסיפה כי "אם אנשים פשוט שונאים את פייסבוק יותר בגלל מה שעשיתי, אז נכשלתי. אני מאמינים באמת ובפיוס, עלנו להודות במציאות. הצעד הראשון של זה הוא תיעוד", כך האוגן.

האוגן טוענת כי היא דווקא יכולה להזדהות עם מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. "יש לי הרבה אמפתיה למארק. הוא לא התכוון לעשות את זה. אבל הוא אפשר להחלטות שהתופעות לוואי שלהן זה שהתוכן המקטב ואלים מקבל יותר חשיפה", אמרה ל-"60 דקות". אז חתמה את הראיון ואמרה כי "פייסבוק לא יכולה לנהוג עצמאית. היא בחרה ברווח על פני בטיחות. אני מקווה שזה יהיה השפעה מספיק גדולה על העולם כדי שתהיה המוטיבציה כדי לעשות את הרגולציה הזו, זו התקווה שלי".

פייסבוק התנגדה לעלות לראיון ב-"60 דקות". אבל כן הגיבה בכתב: "בכל יום הצוותים שלנו צריכים לאזן בין ההגנה על זכותם של מיליארדי אנשים להביע את עצמם בגלוי לבין לשמור על הזירה כמקום בטוח וחיובי. נמשיך לבצע שיפורים משמעותיים כדי להתמודד עם התפשטות המידע השגוי והמזיק. לטעון שאנחנו מעודדים תוכן רק ולא עושים כלום זה פשוט לא נכון".

נזכיר, האוגן צפויה להעיד בפני הסנאט ביום שלישי הקרוב, אז צפויה לענות על השאלות של הסנאטורים כדי להשלים את הדיון שהיה בשבוע שעבר. נזכיר כי האוגן ביקשה הגנה של חושפי שחיתויות מול הרשות לניירות ערך כדי שפייסבוק לא תוכל לפגוע בה.