״פייסבוק העדיפה לצמוח על חשבון הילדים שלנו": תחקיר הענק של וול סטריט ג׳ורנל הגיע לסנאט

תחקיר הענק של הוול סטריט ג'ורנל בו נחשף כי פייסבוק גילתה שוב ושוב שאינסטגרם מזיקה לבני נוער הגיע לסנאט • לפי התחקיר, אינסטגרם היא מוצר ממכר ו"בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעליות בשיעורי החרדה והדיכאון" • "פייסבוק יודעת על העיצוב וההשפעה המסוכנת של אינסטגרם על ילדים, אבל העדיפה את הצמיחה והגדילה על פני הילדים שלנו"

אנטיגונה דייוויס, אחראית ראש הבטיחות העולמית בפייסבוק, נראית על המסך כשהיא מעידה בפני הסנאט / צילום: Reuters
אנטיגונה דייוויס, אחראית ראש הבטיחות העולמית בפייסבוק, נראית על המסך כשהיא מעידה בפני הסנאט / צילום: Reuters

ועדת המשנה להגנת הצרכן של ועדת המסחר בסנאט האמריקאי התכנסה הערב בראשותו של הסנאטור ריצ'ארד בלומנטל כדי לדון בפרק השני בתחקיר הענק של הוול סטריט ג'ורנל - בו למעשה נחשף כי פייסבוק גילתה שוב ושוב שאינסטגרם מזיקה לבני נוער. האחראית על הבטיחות בפייסבוק, אנטיגונה דיוויס, אמורה להעיד בדיון בסנאט בקרוב על השפעות המוצרים של פייסבוק על בריאות הנפש של צעירים.

דייויס היא בכירה בפייסבוק, אך פחות בכירה מצוקרברג, סגניתו שריל סנברג או מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי. דייויס היא אחראית הבטיחות בחברה בשבע השנים האחרונות. תפקידה לעצב את המדיניות של פייסבוק בנושאי ניצול ילדים ופגיעה עצמית.

הממצא המרכזי בפרק השני של התחקיר היה שבנות נוער נפגעות במיוחד מהאלגוריתם של אינסטגרם. במצגת פנימית של פייסבוק הובאו הנתונים הבאים: "32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", נכתב. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

על פי מסמכים שהובאו בתחקיר, החוקרים הזהירו שאינסטגרם היא מוצר ממכר וכי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעליות בשיעורי החרדה והדיכאון". עוד נכתב כי "בני נוער אמרו לנו שהם לא אוהבים את משך הזמן שהם מבלים באפליקציה אבל הם מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים". על פי החוקרים, פייסבוק התקשתה לנהל את הבעיה ולטפל בה לצד שמירה על האפליקציה כממכרת.

בבלוג החברה הגיבו על התחקיר: "המדיה החברתית אינה טובה או רעה מטבעה לאנשים. רבים מוציאים אותה מועילה ביום אחד, ובעייתית למחרת. מה שנראה הכי חשוב הוא האופן שבו אנשים משתמשים במדיה חברתית, ובמצב הרוח שלהם כאשר הם משתמשים בה". הערב כאמור, ועדת המשנה של ועדת המסחר בסנאט, דנה בממצאים השונים והציגה תמונה מאוד בעייתית.

צריך לומר שהדיון הזה נוצר כברית משני צדדי המפלגות: הסנאטור ריצ'ארד בלומנטל הליברלי והסנאטורית מרשה בלקברן הרפובליקנית. השניים איחדו כוחות כדי לבחון את כוחה האדיר של אינסטגרם ופייסבוק בהקשר הזה. הצוותים של שניהם עבדו יחד כדי לראיין את המקור שסיפק את המסמכים הפנימיים של פייסבוק. אלו שני סנאטורים שמותחים ביקורת זמן רב על ענקיות הטכנולוגיה, כל אחד מזוויתו שלו - בלומנטל עם המבט הצרכני ובלקברן בהיבטים פוליטיים.

"פייסבוק החליטה להסתיר מחקרים שמוכיחים פגיעה בילדים"

הסנאטור בלומנטל פתח את הדיון ואמר: "פייסבוק הראתה לנו שוב שהיא אינה יכולה לקחת דין וחשבון ולקחת אחריות על מעשיה. מקור פרסם מסמכים בעזרת הוול סטריט ג'ורנל, יש לנו מבט פנימה על הקמפיין של פייסבוק כדי לנצל משתמשים צעירים. חוקרים מטעם פייסבוק הדליקו נורות אדומות למשך שנים, פייסבוק כושלת לקחת אחריות", אמר. "איך אנחנו או הורים או כולם יכולים להאמין לפייסבוק? פייסבוק החליטה להסתיר מחקרים שמוכיחים פגיעה בילדים", הוסיף.

בלומנטל הזכיר שהסנאטורית בלקברן והוא שאלו את פייסבוק בעבר האם המוצרים של פייסבוק משפיעים באופן שלילי על ילדים או צעירים בנושאי בריאות הנפש. פייסבוק הגיבה שהיא לא מיודעת לגבי זה. "התשובה הזו פשוט לא נכונה, היא יודעת את היקף הפגיעה בילדים ואנחנו רואים את זה במסמכים", אמר. בלומנטל תקף את פייסבוק ואמר: "היא יודעת על העיצוב וההשפעה המסוכנת של אינסטגרם על ילדים, אבל העדיפה את הצמיחה והגדילה על פני הילדים שלנו".

בלומנטל חשף שהמשרד שלו עשה מחקר עצמאי - הם פתחו חשבון של ילדה בת 13 ויצרו מגע עם תכנים בעייתיים. "ביום אחד, החשבון התמלאו עם חשבונות שעודדו בעיות אכילה ופגיעה עצמית. פייסבוק מבקשת מאיתנו לסמוך עליה. למה שנעשה את זה? היא לא עשתה כלום כדי לקבל את האמון הזה", אמר.

בלקברן הביעה דאגה על כך שאימהות חוששות מהמרחק הדיגיטלי. "עכשיו אנחנו יודעים שלפחות באחת מהרשתות החברתיות, פייסבוק, יודעת שהשירותים שלה פוגעים באופן אקטיבי בילדים. איך הם יודעים את זה? כי הם עשו את המחקרים שלהם", אמרה. היא מצביעה על כך שאינסטגרם הודיעה על השעיית אינסטגרם קידס, "כך פייסבוק מנסה לגייס את הילדים שיגיעו לזירה שלהם בסוף".

אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק, אמרה בתחילת נאום הפתיחה שלה שהיא אמא בעצמה. "אנחנו עושים את המחקרים האלו כדי להילחם ברע ולהוסיף את הטוב. אנחנו לא מתחמקים מהביקורת", פירטה. "אנחנו מאמינים שעדיף להורה שהילד שלו מתחת לגיל 13 ישתמש בזירה שמתאימה להם לפי הגיל מאשר שהם ישקרו לגבי הגיל שלהם ויכנסו למערכת שלא מתאימה להם. משהו שטיקטוק ויוטיוב עשו כבר. אבל אנחנו מקשיבים לביקורת שלכם, ולכן הודענו על העצירה הזו", אמרה.

בלומנטל שאל את דייויס איך היא יכולה להכחיש שאינסטגרם לא מנצלת ילדים קטנים בשביל רווחים. "אשמח לדבר על החוויה כאמא לילדה, וכמי שהייתה ילדה וכמי שלימדה בבית הספר כמורה. ראיתי כמקור ראשון את הלחץ של להיות מושלמת ודימוי גוף בגיל הזה. ראינו שהיו בנות נוער שסבלו מדימוי גוף ומצאו את אינסטגרם כעוזרת. זה לא אומר שאנחנו מתעלמים מהשאר", פתחה. בלומנטל שאל אותה אם הם יחשפו באופן מלא את כל המחקרים שלהם. "אנחנו מחפשים דרכים לפרסם את שאר המחקרים. המחקרים הם לא פצצה", הוסיפה ועצבנה את בלומנטל.

"אני חולק עלייך מהותית", אמר בלומנטל. "זוהי עדות עוצמתית ומרתקת שפייסבוק יודעת על ההשפעות המזיקות של האתר שלה על ילדים, וכי היא מסתירה את העובדות והממצאים האלו. זו פצצה", תקף. עוד שאל לגבי קיומם של "Finstas", חשבונות אינסטגרם מזויפים של ילדים - לרוב כדי "לברוח" מההורים שלהם. המחוקקים דואגים מכיוון שהמחקרים אומרים שהחשבונות האלו מגדילים את השימוש בזירה ואת כמות התוכן המשותף, וילדים ככה שלא אמורים להיות בזירה - נמצאים בפנים. זה עומד בניגוד למה שאינסטגרם אומרת שהיא רוצה לעזור להורים לפקח על הילדים שלהם, מה שלא קורה במצב הזה.

בלקברן שואלת כי לפי התחקיר, "פייסבוק ידעה על תכני עבדות וסחר מיני, ולא פעלה נגדם. למה לא הסרתם את התוכן עד שאפל לא איימה?", תהתה. דייויס אמרה שהיא לא מסכימה עם התיאור, מה שהוביל את בלקברן לשאול: "אלו המחקרים שלכם! זה עדיין שם? אתם עדיין מאפשרים סחר מיני בפייסבוק? האם ילדים עדיין חשופים אליו?".

יו"ר הוועדה להגבלים עסקיים, הסנאטורית איימי קלובשר שאלה אותה מי הדמות שתחליט להשיב את אינסטגרם קידס. "צוות בתוך החברה", אמרה דייויס. "אין לי זהות ספציפית". סוג השאלה הזו חזרה בשימוע כמה פעמים - מי האחראי לפרסם את שאר המחקרים ועוד, לכולם דייויס עמתה שמדובר בצוותים בתוך החברה ולא מדובר רק בצוקרברג.

הסנאטור אד מרקי הדמוקרטי כעס על דייויס במהלך השימוע מכיוון שדייויס ענתה לכמה שאלותיו בצורה חלקית או אמרה שצריך לבדוק עם הצוותים ולחזור עם תשובה. הוא אמר כי "אינסטגרם היא הסיגריה הראשונה של הילדות שנועדה לגרום לבני נוער להתמכר מוקדם. זה מסכן את הבריאות שלהם. פייסבוק היא בדיוק כמו Big Tobacco, דוחפת מוצר שהם יודעים שמזיק לבריאותם של צעירים ודוחפת אותו מוקדם", כך מרקי. עוד הוסיף את הצעות החקיקה שהוא רוצה להעביר - הצעת חוק להגנה על ילדים באינטרנט.

סנאטור בן ריי לוהאן שאל את דייויס: "האם פייסבוק תפרסם את המידע שהתבסס על המחקרים עבור מחקר עצמאי?". דייויס אמרה כי הם פרסמו שני מחקרים ושהם מחפשים דרכים לפרסם את השאר, "אנחנו בעד לעודד שקיפות", אמרה. לוהאן חזר על השאלה ודייויס אמרה שיש פה "ענייני פרטיות להתייחס אליהם". לוהאן הבין שלא יקבל תשובה חד משמעית, והמשיך. "האם פייסבוק אוספת מידע על ילדים מתחת לגיל 13?", שאל. דייויס ענתה: "אנחנו לא מרשים לילדים מתחת לגיל 13 להיכנס לזירה". אז שאל: "האם פייסבוק עשתה שינוי שידעה שיפגע במשתמשים אבל ידעה שזה יניב לה רווחים?", ודייויס חתמה: "בטיחות המשתמשים חשובה לנו, אנחנו לא נעשה דבר כזה".

והשאלה המרחפת מעל המקור - האם פייסבוק תנסה לפגוע או לנקום בו. בלקברן ובלומנטל שאלו את זה, דייויס אמרה שהם לא יפגעו "במישהו שבא לדבר עם הקונגרס, זה לא מה שאנחנו עושים". בלומנטל חידד אם גם פעולות משפטיות, והיא אמרה שהם התחייבו שלא לפעול נגדו.

אחת מנקודות המפתח היא ההבנה האם צוקרברג הכיר את המחקרים האלו. וכך שאל הסנאטור טד קרוז את דייויס. היא ענתה כי "צוקרברג יודע על הרבה מחקרים שלנו, אני לא יודעת אם הוא יודע על הספציפיים האלו. אני עובדת יום יום על המחקרים. אני לא זוכרת שדיברנו על המחקרים האלו", אמרה. כאמור, אחד הנתונים מהתחקיר הוא שבקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם. קרוז שאל: "האם אתם יודעים כמה ילדים לקחו את החיים שלהם בגלל הזירה שלכם?". דיוויס השיבה: "המחקר שאתה מרפרר אליו אינו מוכיח נסיבתיות".

בלומנטל מציע לדייויס להוסיף משהו, היא מחליטה לקחת איתה את המתחרות. "אשמח לראות המשכים עם טיקטוק והחברות האחרות. זה חשוב לראות את החברות שפונות למשתמשים הצעירים. אנחנו מנסים להבין איך לשרת את הצעירים הכי טוב", אמרה. בלומנטל, יו"ר הוועדה, סיכם: "לכל החברות יש אחריות ואחרות גם יוזמנו. אם פייסבוק לא יכולה להיות אחראית, הקונגרס חייב להתערב".

צרו איתנו קשר *5988