באישור ועדת הכספים: הוארך הזיכיון של רותם אמפרט לכריית פוספטים

ועדת הכספים אישרה לחברה מקבוצת ICL (כיל לשעבר) להמשיך בכריית פוספטים במפעלה שבנגב • האישור של ועדת הכספים נדרש היות ומדובר בהליך בפטור ממכרז • לאחרונה חשף גלובס כי לדרישת משרד האנרגיה החברה העבירה למדינה 23 מיליון שקל כתוספת עבור תמלוגים

רותם אמפרט במישור רותם נגב / צילום: דודו גרינשפן - מעריב
רותם אמפרט במישור רותם נגב / צילום: דודו גרינשפן - מעריב

ועדת הכספים, בראשותו של ח"כ אלכס קושניר, הצביעה בעד המשך מתן זיכיון לחברת רותם אמפרט לכריית פוספטים במפעלה שבנגב. ההחלטה של הוועדה נדרשה היות שמדובר בהליך בפטור ממכרז. ההצבעה התקיימה לאחר דיון ארוך שהתקיים בוועדה בהשתתפות מספר חברי כנסת, גורמי מקצוע ממשרד האנרגיה, רשות התחרות ומשרד האוצר וכן נציגי ארגונים שונים. לאור מספר תנאים שנדרשו להיות כלולים בבקשת הארכת הזיכיון, קבע יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר, כי ההצבעה תכלול סעיף רביזיה (אפשרות לבטל את ההחלטה בתנאים מסוימים), אם כי הסיכוי שהחלטת הוועדה תשתנה הינו נמוך במיוחד.

פעילות כריית הפוספטים של רותם אמפרט, מקבוצת ICL (כיל לשעבר) שבשליטת עידן עופר, באזור מתקיימת מזה שנים רבות, כאשר הזיכיון שלה לפעול במקום הסתיים ב-31 לדצמבר השנה. על כן בכדי להמשיך ולעבוד במקום היה עליה לקבל הארכה של הזיכיון. בעבר נטענה החברה כי החומר שקיים במקום מועט, וכי הוא יספיק לעוד שלוש שנות כרייה בלבד, ולכן נתבקשה הבקשה הנוכחית.

עוד בקדנציה של הממשלה הקודמת, נטו הן ברשות התחרות, והן שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ, לאשר את הבקשה, אלא שעם חילופי השלטון, ובדיקה שבאוצר ביקשו לקיים לגבי תשלומי עבר ששילמה החברה, ביקשה שרת האנרגיה הנוכחית קארין אלהרר שלא לקדם את ההליך עד סיום הבדיקה. לאור בקשתה לעצור את הליך מתן הארכת הזיכיון עד לסיום בדיקת תשלומי התמלוגים (אותם גובה משרד האנרגיה), הוחלט כי משרד האנרגיה הוא זה שיבצע את הבדיקה. לאחרונה דווח בגלובס כי לאור הממצאים נדרשה החברה לשלם למדינה תוספת של 23 מיליון שקל בגין תשלומי עבר, דבר שאכן בוצע לאחרונה. לאור התשלום, ולאור העובדה שמועד פקיעת הזיכיון מתקרב, העביר משרד האנרגיה בקשה מחודשת לוועדת הכלכלה להארכת הזיכיון, שאושרה כאמור היום.

"בלתי נסבל שנותנים זיכיון ללא תמורה"

מי שביקשו למנוע את המשך הארכת הזיכיון היו אנשי התנועה לאיכות השלטון. במכתב שהעבירו השבוע לאלהרר, הם ביקשו שלא להאריך את המכרז לחברת רותם אמפרט אלא לתקופה קצרה בלבד, "על מנת לקבל החלטה מבוססת, עצמאית ואובייקטיבית, שלא על בסיס בקשת החברה שהיא בעלת אינטרס מובהק", כתבו. בתנועה אף פנו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי) וביקשו לפעול למען בדיקה עצמאית ובלתי תלויה של משרד האנרגיה ביחס לנתונים שעל-בסיסם נתקבלה ההחלטה להאריך את הזיכיון של חברת רותם אמפרט ללא מכרז. "אין מקום להארכת הזיכיון בפטור ממכרז; שעה שהמסד העובדתי להארכה כאמור בפטור ממכרז נשען על טענות רותם אמפרט, שהיא גורם מעוניין, ולא על בחינה עצמאית, יסודית ואובייקטיבית של משרד האנרגיה", הם כתבו.

במהלך הדיון טענה גם נציגת ארגון לובי 99, מרב דוד, כי אין להאריך את הזיכיון בפטור ממכרז, היות שמדובר, לדבריה, במתנה ללא כל תמורה למדינה. "אם רוצים לתת זיכיון - שהציבור יקבל משהו, זה בלתי נסבל שנותנים זיכיון ללא תמורה", אמרה דוד.